Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Martsu, 25 Joulukuu 2011.

  1. Martsu

    Martsu

    15
    0
    0
    Eli jos ulkona on muutama aste pakkasta ja lähdette sisältä ulos kuvaamaan, niin laitatteko kameran sisällä muovipussiin ja ulkona otatte pois ja sitte ku ootte kuvannu, ni laitatteko ulkona kameran muovipussiin ja tuotte sisään? Vai onko jotain muuta keinoa, mikä olisi hyvä, ettei kameraan/objektiiviin kondensoidu vettä?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Kun lämpimän kameran vie kylmään ei tapahdu mitään. Kylmä esine lämpimässä ilmassa sen sijaan aiheuttaa ilmankosteuden tiivistymisen (veden olomuoto kaasusta nesteeksi) kylmiin pintoihin.  Siksi pakastimeenkin muodostuu jäätä koska sen ovea availlaan jolloin lämmintä, paljon vettä sisältävää ilmaa, pääsee sisään.

    Aihe on tuhannesti käsitelty foorumillamme, joten haullakin voi löytää kattavat keskustelut tavoista toimia.  ;)
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  4. Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    hanki tarpeeksi kameroita jotta sinulla olisi talvella omat sisä ja ulkokäyttöön. Aikoinani minulla oli useita Nikon F runkoja, yhdestä oli huollossa vaihdettu öljyt ohuisiin gyroskooppiöljyihin jotka kestävät jähmeytymättä -50C .
    Leicojakin kannattaa olla ulkokäyttöön rapidwinder pohjalla varistettu jota voi laukaista ja viritellä paksut rukkaset kädessä. Digiaikana on huterampaa kun ne ei edes tahdo toimia kylmässä
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Lainaus toisesta linkistä:


     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Pitäisi mun ensin hankkia ne rukkaset, jotta voisi kokeilla viitsiikö ulkona edes olla kauaa alle -15 asteessa.  :D  Niin ja vielä on epäselvää, tuleeko sellainen pakkanen kuitenkin vasta ehkä 2013. 
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    ;))

    En noista nykyfilmeistä tiedä, mutta aikoinaan Exakta Varexilla kuvatessa yli 20 asteen pakkasella murtui joskus filmi. Muistikortti sen sijaan on pysynyt kokonaisena.

    kapa
     
  8. Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    ...sitten kun helvetti jäätyy ja Suomi on futiksen maailmamestari. Siihen asti saa mennään normi-huolletuilla laitteilla.
    Eka kertaa minulla oli pakkasen kanssa pientä hässäkkää viime talvena kun lähdin täysin (20vee ??) huoltamattomalla Hasselilla ja 60 Distagonilla hämärään pakkasaamuun joka oli noin -25C. Korvakuulolla huomasi että nyt suljinajat venyy. Homman balansoi se että valotusmittari näytti 1,5-2 aukkoa liian vähän,joten lopputulos oli kelvollinen ;)
    Olen ulkoiluttanut digi-Nikoneita jos jonkinlaisessa kelissä, filkka Canonin F1:stä pohjois-suomen pakkasissa.
    Ne on vaan kameroita....jos ne ei kestä niin sitten ne menee rikki.....so not ?
     
  9. Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Kyllä mullakin napsahti poikki Neopan 1600 ihan huoneelämmössä kun olin säilytellyt tällaista "hienoa traditionaalista " asetaattifilkkaa turhan kauan muka harvinaisuutena. Nykyiset filkat kyllä kestää myös pakkasen. Fotarista en sitten tiedä, taitaa olla passee nuo lumikuvat...
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Viime talvena, talven ehkä kylmimmän viikon, roikotin kameraa kaulasta kaiket päivät ja lataamatta selvisi D3:n kanssa, eikä ollut muutenkaan mitään pakkasongelmia.
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Kyllä mullakin napsahti poikki Neopan 1600 ihan huoneelämmössä kun olin säilytellyt tällaista "hienoa traditionaalista " asetaattifilkkaa turhan kauan muka harvinaisuutena. Nykyiset filkat kyllä kestää myös pakkasen. Fotarista en sitten tiedä, taitaa olla passee nuo lumikuvat...
    [/quote]

    Filkkaa vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään. Hieno materiaali. Fotarilla en ole koskaan kuvannut pakkasella, en kyllä sisälläkään.
    Oheisen kuvan olen kuvannut ulkona pakkasella, en tosin kuvankäsittelyohjelmalla, vaan digikameralla. Olisihan tuon voinut näpsäistä filmillekin. Vaan mukavuudenhaluisena laiskana vanhuksena ajattelin, että ehkä digikin kelpaa. Ihan sama meikäläiselle, ei tuollainen dokumentti olisi filmilläkään parantunut.  Ehkä jonkunlainen todiste kuitenkin, että voi digilläkin lumen aikana kuvata.
    kapa
     
  12. Vs: Kamera sisältä ulos/ulkoa sisään

    Kannan kuvausreissuilla yleensä reppua selässä johon olen yleensä sisälle palattaessa jättänyt kameran lämpenemään. Seuraavana päivänä sitten kuvien siirto koneelle. Iltasin ja öisin kun tuli enimmäkseen kuvattua viimetalvena.