Vs: Kamera pakkasella Eikös se ollut niin, että jos on lämmin talli niin silloin pitää ilmanvaihdon olla todella tehokas. Tai muuten sitä kosteutta/vettä yms kertyy sitten joka väliin jolloinka ruostuminen kiihtyy verrattuna täysin kylmään talliin. Eikä tietenkään pelkkä kosteus ole pahasta vaan lika ja kosteus.
Vs: Kamera pakkasella On tässä elämän aikana tullut tehtyä kaikkea fiksua kuten vietyä kamera suoraa pakkasesta lähes trooppiseen suihkuhuoneeseen (runko ja obiska ihme kyllä vielä hengissä). Nyt kohta puoliin olisi tarkoitus lähteä Norjaan kuvaamaan lumilautailua ja lievää on epävarmuutta mielessä. Mitäs muuta suosittelette mukaan kuin hyvin topatun luntakestävän kameralaukun ja vaihtoakkuja?
Vs: Kamera pakkasella Aivan, sähän löysit tän! Pitääkin kokeilla suojausta näillä pakkasilla - ei sitä tiedä kuinka tuo pakkanen puree...
Vs: Kamera pakkasella pistetään tähän nyt jotakin omaa kokekumusta kameran kylmässä olosto. Eli kyllä mulla 20d ainakin on kestänyt hyvin -35 asteen pakkasesta viennin lämpimään mökkiin tai asuntoon, eli kyllä ne elektroniikka osat on siellä kuiteski näissä niinsanotuissa harrastelija digijärkkäreissä että ei pitäs olla syytä huoleen.
Vs: Kamera pakkasella Tänään toin oman rotiskon pakkasesta sisälle, laiton kameralaukkuun "jäähtymään" kunnes lämpötila alkoi vastaamaan huoneen lämpätilaa. Joko toimii tai ei ;D
Vs: Kamera pakkasella Juu ei oo ikuna ollut auto niin märkä sisältä ja päältä kuin silloin kun ajoin auton talvisin(kin) lämpimään parkkihalliin illalla ja aamulla taas ulos, ei ihan ehtinyt aina kuivumaan... ei se ainakaan hidastanut vanhan auton happanemista... No onneksi kotona ei ole autolle nykyän kuin pihalla tolppa, ei edes katosta ;o) Kameroiden kanssa kosteudesta on ollut murhetta ainostaan yhden kerran, sekin johtui siitä että melontareissulla kajakin pohja halkesi kivikossa ja kamera otti kosteutta liikaa (ui vedessä) vaikka oli olevinaan suojattu kohtalaisesti. No vakuutuksesta sain silloin rahat pois... (tästä on n. 15 vuotta aikaa jo...) Kuvatessa tulee mieleen ainoastaan kerran tulleen ongelmia, sekin oli kaverin kamerassa, ei mun... Vettä satoi sen verran rankasti ja oli pakko ottaa tilatut kuvat että hemmo totesi ettei pysty nyt kuvaamaan kun ei näe enää etsimen läpi edes mitään, kosteutta sen verran vehkeessä (tais olla joku pentaxi)... no itse tuumasin että ei mitään, mä voin hoitaa nää loput, kun ei olut mitään oireilua, välillä vain pyyhin hihaan enimpiä vesiä kameran pältä pois. Runko oli muistaakseni vanha EOS 1 filkka sellainen... ;o) Digittimillä ei ole ollut ainakaan tähän mennessä ongelmia ei sisällä eikä ulkona, paitsi kerran, mut sekin johtu siitä että sulkimelle tuli tunnit täyteen, ja on välillä saanut niskaan vesisadetta ja välillä lunta, joskus hiekkaakin... hyvä tuuri tai jotain? Niin joo pokkareissa on ollut joskus oireilua, nekin johtuneet siitä että akut tai patterit hyytynyt pakkasessa...
Vs: Kamera pakkasella Pitänee ehkä hiukan korjata tuota ettei Pentaxin mainetta ihan suohon poljeta. Ongelmaa oli, mikä ei liene ihme, koska enempää kameraa ei voisi kastella vaikka veisin sen suihkuun, eikä tuota mukana ollutta mallia minään sukelluskamerana ole mainostettukaan. Ongelmat ilmeni näyttöruudun huurrettumisena (mutta mitäpä niillä numerotiedoilla tekee) sekä etsimen huurrettumisena, käsitarkennus olisi ollut mahdotonta mutta AF:ä pelitti oikein (mistä tosin aivan satavarma ei voinut olla ennenkuin filmit oli kehitetty), eli Pentaxi lauloi kyllä keikan loppuun asti. Ja toimi sen jälkeen aivan normaalisti, itse asiassa samainen runko on vieläkin kaapissa, ja toimii edelleen.
Vs: Kamera pakkasella Niin en toki moittimassa merkiä ollutkaan, kunhan mainitsin ;o) Itselläni tosin Pentaxista myös sellaisia kokemuksia että rauhassa sai kuvata vajaa 2 viikkoa jäämeren rannalla ja tunturissa, pakkasta oli -25 ja -40 väliltä käytännössä koko ajan. Oli helmikuuta viime vuosituhannen puolelta. Kamera välillä autossa lämpöisessä, välillä kosteassa lumi(jää)myräkässä jne. Hyvin pelitti, ei mitään ongelmaa missään vaiheessa.
Vs: Kamera pakkasella Lisää kokemuksia vaan! Tietää sitten, keneltä ei ainakaan osta käytettynä mitään
Vs: Kamera pakkasella Niin piti hetken miettiä mikä pentaksi se oli silloin mulla pohosen reissussa, oli vanha Super A eli käsiruuvattava kapistus, uudemmista ei ole enempää kokemusta itselläni noista...
Vs: Kamera pakkasella Tää on hivenen kuin teollisuudessa.... liika tarkkuus on ammattitaidon puutetta ;D
Vs: Kamera pakkasella Just. Se, että joku toteaa, että ei ole mitään ongelmia, vaikka on tehnyt jotain älytöntä, ei todista juuri mitään.
Vs: Kamera pakkasella Eikä päinvastainenkaan. Että tekee jotain muista älytöntä ei siis myöskään todista että on toiminut oikein.