Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kamera pakkasella

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana AndyCapp, 14 Tammikuu 2007.

1. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113
    Vs: Kamera pakkasella

[/QUOTE]
    Juuri näin.

Ulkokameralle kandee tehdä kai joku kamerakatos tmv.

2. Vs: Kamera pakkasella

Täällähän on mennyt dialogi ivalliseksi...

Tiedän kaksi paljon ulkona joka säällä kuvaavaa henkilöä ja molemmilla digit (d2x, 300d) oikuttelee liikaa. Minulle se riittää riittäväksi esimerkiksi joten kaikesta netti-ilakoinnista huolimatta itse kyllä jatkan suljetulla laukulla tai muovipussilla jäähtymisen ja lämpiämisen loiventamista. (Silicaa en ole tullut hommanneeksi)

Mielestäni todella pieni vaiva mielenrauhasta? Miksi temppu olisi käyttöohjeissa jos se olisi täysin turha?

3. Vs: Kamera pakkasella

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?

Täälläkin on taatusti ihmisiä, jotka kuvaa paljon ulkona tai ainakin ulkoiluttaa kameraa. En tiedä kuvaanko älyttömästi ulkona, mutta aika paljon kyllä. Jos on sovittu, että hiihtoa kuvataan tai jokkista tai jotain, niin sitä kuvataan siitä huolimatta, onko paistetta, pakkasta tai räntäsadetta. Luontoa, kuten lintuja, kuvaan tietty pääasiassa silloin, kun ilma on kuvaajalle sopiva. Ikinä en muista, että olisin kokenut minkäänlaista oikuttelua, joka olisi liittynyt säähän tai lämpötilan vaihteluihin. (Hyvin vähän ylipäätään ikinä.) Ikinä ei myöskään ole jäänyt sovittu keikka kuvaamatta. Joskus vielä ehkä jää, mutta jos niin käy, niin se on sen ajan murhe. Luotan kyllä aika hyvin kalustooni.

Lämpötilan vaihteluja yritän vaimentaa kameralaukun ja auton käytöllä, että ellei ihan pakko ole, niin en vie paljasta kameraa huoneenlämpöisenä pakkaseen enkä päinvastoin - kuten jo kai edellä kävi ilmikin.

4. Vs: Kamera pakkasella

Välillä tosiaan vaikeaa tietää mitä kukin milläkin tarkoittaa, foorumilla kameran lämmittelyn airueeltakin näyttävähän saattaa oikeasti pitää omia laitteitaan hellemmin kuin joku muovipussimies :) Enhän minä ainakaan ollut keneltäkään ulkona kuvaamista kieltämässä, kuvaanhan itsekin, mutta ainakin minulle tätä säiettä seuratessa tuli yleisvaikutelmaksi että minkäänlainen kameran sääliminen näissä kosteusjutuissa  on yllättävän monien mielestä naurettavaa huuhaata... 

(Siellä huonomman foorumin puolella oli joku tapaus ihan kuvien kera ja useampia ilman kuvia jossa tarpeeksi pahasti sisäkastellun oikutteleva digistimen korjaus ei ollut mennyt edes takuuseen muuta harmi kyllä en löydä sitä kuvallista säiettä muun kohinan seasta tähän hätään.)

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mä kun kannoin D70:sta yleensä laukussa ja kuvasinn mitä kuvasin. Hyvin toimi aina.

Tässä päivänä muutamana jäi kameralaukku auton peräkonttiin ja D200 makas siellä monta päivää. Ei mitään ongelmia vieläkään.

6. MJK

MJK

1 436
    0
    0

Onkos kellään autoa vm. 2007? Onko ruostunut jo pahasti?

7. Vs: Kamera pakkasella

Mulla ei oo ollu mitään ongelmia, tosin en edes digikameraa omista.

8. Jan

Jan Member

825
    0
    16

En minä kyllä mitään kosteutta kameran päällä näe kun tuon sen
    sisään, ehkä asuntoni ilmankosteus on vähän turhankin kuiva.
    Mutta sumusella ilmalla kun kuvailee ja kosteusmittari näyttää
    98% tms niin varmasti sitä kosteutta menee kameraan oli mikä oli.
    Mä en vaan tykkää kannella laukkuja tms turhaa
    yks kamera kaulassa ja pari rullaa filmiä saa riittää.

Digi on tietty herkempi mutta niitä yleensä käytetäänkin vain pari
    vuotta tms ja sitten ne on antiikkia. Ja niissä on useissa noi
    tiivisteetkin, elektroniikankin voi tehdä niin että se sietää kosteutta
    jos tahdotaan, mutta se olis huonoa bisnesta kun kamerat kestäis liian kauan.

Aika paljon helposti syöpyviä aineita nykyään käytetään, kuten esim magnesiumia,
    alumiini olis kai parempaa.
    Onneksi noita pakkasia ei täällä lännessä ole paljoa näkynyt, mahdetaankohan
    enää nähdäkkään ;)

Ja ei sitten kannata hommata liian kalliita pelejä jos ylenpalttisesti pelkää että ne
    hajoaa.

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Jaah, no jos kuljetaan ilman laukkua niin talvisin mun kamerat on saaneet kulkea mun lämmintä sydäntäni vasten. Pysyvät lämpimänä ja kuvauskelpoisina.

10. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Uudessa Kamera lehdessä 1/2007 on juttu Digi kamera pohjoisnavalla.
    MJK autot ei ruostu kun ne on ulkona vaan teiden suolaus ja lämpimät autotallit.

11. Vs: Kamera pakkasella

Tai nykytalvina, ruostumista aiheuttaa, kun autoilla ajetaan itämeressä tammikuussa.

12. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Teiden suolaus ja lämpimät autotallit ruostuu?

13. Vs: Kamera pakkasella

Ju, ei lämpimässä tallissa ruostu, vaan viileässä, jossa auto ei kuivu. Kuiva pelti ei ruostu vaikka siihen ripottelisi suolaa..

14. Jojje

Jojje Member

771
    24
    18

Tuli joskus paljonkin kuvailtua yli 20 asteen pakkasilla (sillon joskus viime jääkauden loppupuolella) täysin mekaanisella Pentaxin K1000:lla.
    Havaintona oli, että sulkimen toiminta hidastui.  Mutta viive on yleensä aina sama, toisin sanoen se on suhteellisesti suurtempi, kuta lyhyempi aika on. Eli sillä on merkitystä vain lyhyitä suljinaikoja käytettäessä. Kannattaa kuitenkin haarukoida valotuksia kylmässä, lyhyemmiksi lähinnä siis, tai himmentäen.
    Ennen sisään tuloa panin kameran muovipussiin. Liki 30-vuotias runko toimii edelleen moitteetta. Huollettu viimeksi 1983.

15. kto

kto Well-Known Member

2 586
    102
    63

Jatketaan sarkastisella linjalla....

Huomasin vaan ihan ylivoimaisen tuotteen, jolla sen pikku puudelikameran voi suojata paukkuvia pakkasia vastaan. Voi isäntä olla ihan huoleti ja käsillä lämmittää pikkukameraa, ettei sille tule kylmä... ;)

Redirecting...

16. Ari K

Ari K

1
    0
    0

Maanmittauslaitteita, kuten takymetriä (jotka ovat hiukka arvokkaampia elektroniikkaa sisältäviä tarkkuustyökaluja kuin useimpien tällä foorumilla kirjoittelevien kamerat), ainakin suositellaan otettavaksi pois laukusta ulkoa sisälle tuotaessa (tai ainakin laukku tulisi avata). Hyvin tuuletetussa tilassa kosteus myös haihtuu pinnoilta nopeammin, eikä laite jää kosteaksi kuten laukussa (kosteutta pääsee syntymään jossain määrin kuitenkin). Joten tämän mukaisesti itse menettelen.

Muovipussien kanssa pelaavat voivat puolestani lämpötilojen tasaantumista odotellessa keskittyä vaikka testaamaan miten päin stereoiden töpseli kannattaa laittaa pistorasiaan optimaalisen äänenlaadun kannalta...

17. Vs: Kamera pakkasella

On tullut tuota töpseleiden kääntelyä harrastettua, mutta ei stereoiden kanssa eikä äänenlaatua ajatellen. Kun kasataan putkivahvistimia soittolavalle niin joissain tapauksissa on hurinoita saanut merkittävästi pienemmälle juuri töpselien kääntämisellä.
    Saattaa nuo takymetrit sun muut paremmat vermeet olla hermeettisesti suljettuja ja sisällä ei ole ilmaa vaan jotain jalokaasua kuten paremmissa kiikareissa. Näin ollen niiden sisälle ei pääse missään olosuhteissa kondensoitumaan vettä, joten laukku saa olla auki.
    Kameran manuaalissa sanotaan, että siirryttäessä kylmistä ulkotiloista sisään kamera kannattaa laittaa kantolaukkuun tai muovipussiin niin äkillinen lämpötilan muutos vältetään ja tämä on kohdassa missä puhutaan kosteudesta. Se mitä jonkun muun laitteen käyttöohjeessa lukee on aivan sama. Autoakaan ei varmaan saa jättää sateeseen ikkuna auki.

18. kto

kto Well-Known Member

2 586
    102
    63

Joo, toi on hyvä vinkki. Nimenomaan äänenlaadun kannalta tolla voi olla merkitystä.

19. Vs: Kamera pakkasella

Digiautoihin siirtyminen on ollut käynnissä jo hetken. kohta oivalletaan että autoakaan ei sa jättää ulos vaan se tulee siirtää sisään - ja muovipussissa ettei koskeutta kondensoidu sen "aivoihin".

20. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Ei se takymetri mitään vettä kestä, heh-heh, kaffelle mentävä kunnes sade lakkaa ;)