Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kamera pakkasella

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana AndyCapp, 14 Tammikuu 2007.

1. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63
    Mikä on oikea tapa, kun tuodaan kamera ulkoa jossa -20 astetta sisälle +20 astetta lämpötila ero noin 40? Annatteko kameran olla laukussa pari tuntia, jotta ei tapahdu kondesiota(termi?), vai mikä on oikea tapa?

2. Vs: Kamera pakkasella

Laukussa yleensä vain annan olla. Jos on kiire saada kamera kuivana lämpimäksi niin sen voinee kietoa muovipussiin ja lämmittää sopivaksi katsomallaan tavalla.

Aukeassa keskusteltiin samasta asiasta taannoin. Siellä on kyllä monenmoista "asiantuntemusta" - Luettava varovasti.

3. sf

sf

785
    0
    0
    Vs: Kamera pakkasella

Näin tekisin ja olen tehnytkin itse, antaisin tosiaan olla laukussa jonnin aikaa aukomatta sitä laukkua välillä. Muutaman tunnin päästä kameran voip ottaa laukusta pois.

4. Vs: Kamera pakkasella

Kannattaa laittaa kamera kolmeen minigrip-pussiin, kahteen muovikassiin ja sitten uuniin ja 40 asteeseen kun se alkaa olla pinnalta rapea. Objektiivit; pienet kondomiin ja suuremmat pakastimeen odottamaan että kamera saadaan uunista. Tämän jälkeen pusseihin ja uuniin..  ;-)

Oikeasti teen niin kuin helteelläkin: lasken laukun olalta jo eteisessä ja menen vessaan.

5. sf

sf

785
    0
    0

Hyvä ajatus, mutta kun asuu kerrostalossa eikä ole viileämpää eteistä niin kylmälaukku saattais auttaa, senhän (kylmälaukun) voip laittaa sitten vaikka siihen oven pieleen, niin on kuitenkin eteisessä ;o) Kylmälaukku siis sen kokoinen että koko laukku mahtuu siihen, laukkuun...

6. Vs: Kamera pakkasella

En mä ainakaan ole tehnyt mitään sen kummosempaa. Kameralaukku lattialle lojumaan. Kyllä sen laukku on sen verran topattu, ja täynnä, että lämpiää hitaasti sielläkin.

7. Rane62

Rane62

20
    0
    0

Minä laitan kameralaukun muovipusiin ja kiedon suuaukon kiinni. Kameralaukku ei ole kondesiveden pitävä. Lämpimässä ilmassa oleva kosteus tiivistyy kylmille pinnoille. Laukku lämpiää ensin ja kamera on vielä kylmä. Tällöin kosteus tiivistyy kameraan jopa kameran sisälle. Varsinkin nyky digit on varsin innoisaan kosteudesta piirilevyllä.

8. Vs: Kamera pakkasella

Se on sama onko se kameralaukussa vai muovipussissa, kunhan ilma ei pääse vaihtumaan. Se sitä kosteutta tuo kylmien esineiden pintaan.

9. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

Täytyy myöntää,että en ole koko asiaa ikinä ajatellut,mutta taidan jatkaa tuolla Quiquernin linjalla..

10. Vs: Kamera pakkasella

Jätän laukkuun, jos vaan on mahdollista. Ainakin vähäksi aikaa. Yllättävän pitkään pysyy kyllä kylmänä. Saattaa mennä useita tunteja vaikka ulkona ei edes mikään älyttömän kylmä ole ollut.

11. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Mä annan kameran roikkua kaulassa menen sitten minne vaan tai olkoon lämpötila mikä vaan.
    Kuvia kun voi tulla eteen missä vaan ja aina suuremmi todn saada ne filmille kun kamera
    on valmiina kännyssä. :)
    En edes omista enää kameralaukkua tms. Laatukamera kyllä kestää pienet lämpötilan ja kosteuden
    vaihtelut.

12. Vs: Kamera pakkasella

Mulla ei kaulan laatu kestä mitenkään yli viittä kiloa. Pari kiloakin on semmoinen taakka, että yleensä pidän kameraa joko ollalla tai sitten kannattelen käsillä.

Laatu kestää myös olosuhteet, kun pitää kuvata, mutta ei kameroita silti huvikseen viitsi ongelmille altistaa.

13. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Mulla oli joskus sama ongelma mutta vaihdoin kamerat pienempiin.
    Kun tulee kuvauskohteita esim kaupoissa yms sisätiloissa niin
    silloin pitää vaan kamera olla myös esillä kun tulee ulkoa sisään.
    Ei siitä mitään tulisi jos tarvisi jatkuvasti sumplia niiden kanssa.
    Eli jos kuvaustyyli on tämmöinen niin muuta vaihtoehtoa ei ole.
    Mulla on kaulahihna kaulan ympäri ja kamera yleensä vasemmassa kädessä
    kun kuljen. En koskaan oikeen oppinut kuvaamaan niin että kamerahihna
    olisi oikean käden ympärillä ja sitten äkkiä nostaa kameran silmälle, vaikka
    se aika hyvä tekniikka onkin huomaamattomiin kuviin.

14. Usko

Usko Member

408
    0
    16

Kaulassa minäkin kannan kameraa, sateella nahkaisessa kamerakotelossa. Kokeilin myös kameralaukkua mutta ei toiminuut mulla, kuvia jäi ottamatta. Kamerani on tosin melko kevyt, 0,9-1.3kg objektiivista riippuen, 1.3kg on ylärajoilla mitä viitsin kaulassa kantaa.

Lämpötilaeroista kameralle ei ole ollut haittaa. Kylmyys on vaikuttanut siten että joskus kovilla pakkasilla telttayöpymisen jälkeen on ollut tarpeen ottaa patterit taskuun hetkeksi lämpenemään tai kuvata mekaanisilla ajoilla.

15. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Laatukamerat, ja varmasti kaikki mahdollisimman yksinkertaiset tai mekaaniset kamerat kestävät paremmin kuin nykyiset sähköhärpättimet, mutta eikö sulle tiivisty kosteutta linssille? Vaikka kamera ehjänä kestäisikin, tuskin kuvasta mitään mästerpiissiä tulee, jos siitä ei saa mitään selvää. Tiettyhän se joihinkin kuviin sopii semmonen utu.. ;)

Mä oon muuten haalinut niitä silca-geelejä, joita joissain tuotteissa on. Siis niitä pikkusia, yksittäinpakatun suola-annoksen näkösiä valkoisia pikku paperipusseja, joita EI SAA SYÖDÄ. En tiedä, mistä niitä saa ostaa, mahdollisesti Clas ohlsonilta tmv. Jos muualta ei löydä, niin ainakin yhden valmistajan sushilevämattopakkauksessa sellainen aina on. Eli jos sattuu vieläpä syömään maki-sushia, saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla helposti ;). Eikä ne muutenkaan kovin kalliita ole. Mutta kannattaa kyllä tutustua sushiinkin, meikäläinen on alkupelästyksen jälkeen aivan suusta perseeseen asti koukussa :). [ot](Helsingissä suosikkipaikkojani ovat Zen sushi(t) ja Kabuki. Gyosai on vielä tsekkaamatta, mutta sitäkin on kehuttu. Ichiban on muuten ok, mutta henkilökunta ja tunnelma on vähän nihkeitä.)[/ot]

Silca-geelit pysyy laukuissa ympäri vuoden, mutta silti olen noudattanut tuota hidasta lämpötilan tasaamista jos vain mahdollista.

16. Vs: Kamera pakkasella

Silica-geeli ;)

Kannattaa huomioida, että silica-geelikin pitää aika ajoin kuivattaa, jotta sen kosteudensitomiskyky säilyy. Tuohan imee vettä käsittääkseni kutakuinkin puolet omasta painostaan, jonka jälkeen on sama pitääkö laukun pohjalla silica-pusseja vai pientä kivimurua. Itsekin olen välillä ajatellut silica-geelin käyttämistä (sitä saa kuulemma ostettua Sinooperista puolen kilon tms. purkeissa), mutta tuo kuivatus ja geelien pussittaminen vaikuttaa kovin vaivalloiselta näpertelyltä.

17. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Jotkut kissanhiekat on silica-geeliä, eli sitä saa säkeittäin mistä tahansa lähikaupasta :)

Mulla on kolme n. 20x20 senttistä kangaspussia täynnä kissanhiekkaa, pistän ne filminvaihtopussiin kun purkitan filmiä kehitystä varten, pysyy ilmasto kuivana ja filmi luistaa spiraalille. Hinta-laatusuhteeltaan selkeesti hyödyllisin valokuvaukseen liittyvä hankinta minkä olen tehnyt :)

18. Vs: Kamera pakkasella

Ok, mutta esim. koti- ja toimistokäyttöön tehtyjä kopiokonevalmistajan muovisia harrastelaitteita ei pidä sekoittaa noihin. (Minulla lämmetköön laukussa tai muovipussissa, haluaisin käyttää digiräpsytintänikin yli kaksi vuotta...)

Tai saattavat nekin toimia pari vuotta ennen kuin alkavat omituiset ennenaikaisesta hapettumisesta aiheutuvat mekaaniset ongelmat, tyyliin JAS:sille, varaosa 1,50 €, työ 170,- €... Tarpeeksi rajulla elektroniikan huurrekäsittelyllä rupeaa varmaan tulemaan oikosulkujakin :-/

19. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 901
    714
    113
  20. Rane62

Rane62

20
    0
    0

Samahan se on miten haluaa kameransa tuhota. Fysiikan laki on voimassa myös lämpö opissa. Lämmin siirtyy kylmää kohti. Kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle. Kamera on kylmä myös sisäpuolelta. Tiputtakaa pari tipaa vettä kameran sisään samanverran tiivistyy kosteutta. Kosteuden tiivistyminen on vain isomalla alalla kuin vesi pisara, mutta johtaa sähköä ihan hyvin. kameroiden elektroniikassa käytetään c-mos tekniikaa johon voi tulla vaurio joka ei näy heti. Kameran elinikä saataa lyhentyä esim puoleen kosteusvaurioiden takia. Silikageeli ei kyllä paljon auta jos pakkasesta kamera tuodaan sisälle. Kosteus tiivistyy edelleen kameraan. Eihän tätä tietenkään kannata uskoa olen vaan kylmäasentaja joka painii näiden asioiden kanssa työkseen päivitäin.