Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 26 Maaliskuu 2012.

1. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48
    Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

M2:sia 3kpl, se viimeisin pmu/Teemun, filmin vapautin vipu lähti irti ekana päivänä, sain ite kiristettyä, ekan filmin jälkeen suljin jumissa. Toisessa oli suljin kanssa, kävi 3krt huollossa kun huollon jäljiltä ei toiminutkaan.
    M6 2kpl, ekassa suljin jumissa muutaman laukaisun jälkeen, vaihdoin toiseen M6 samassa liikkeessä, toisessa oli filmin siirto ja etsin säädettävänä.
    M4-2 oli oma tapaus sinänsä, oli pari krt, etsin metsässä.
    M4-P oli hyvä, siinä ei ollu koskaan mitään, oli mulla 10v.
    R sarjan Leicoista en puhu mitään, oma lukunsa..
    Joo ja KameraSepolla ei kannata huoltaa Leicoja eikä yhtään Leicaa tuu enää..

Mitä kävi sille sun M4-2:lle joka putosi katukivetykseen!?

2. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Nikon FM, jonka filminsiirto takkuilee jälleen kerran vaikka se on ollut huollossa kaksi kertaa saman vian takia. Hyväksi havaittu ja käteenistuva perusrunko, mutta ei vaan jostain syystä jaksa toimia tämä yksilö. Mallissa ei ole noin yleisesti mitään valittamista joten eikun uutta FM/FE:tä hakemaan.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Asiasta voidaan olla montaa mielta.....

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Totta. Tässä yksi niistä monista:  Virittimensä kanssa yksi parhaista ja ilman yksi huonoimmista.

Ja sitten Nikkormat (esim. FTn, FT2, FT3).  Vaikka se näennäisesti on yhtä "ergonomiton", moottorittomalla rungolla kuvaa mielellään.  Massaa ja kokoa on sopivasti enemmän. Myös objektiivin juuressa oleva suljinaikavalinta mainio.  DOF nappi rungon päällä on myös Nikoneista paras, kaikkein kevyin myös.

5. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Kaikesta voi. Mutta kyllä FM lähtee mulla useammin mukaan kuin F4, joka on tietysti runkona monipuolisempi ja monessa suhteessa parempi. Tuohon FM:n kun muistaa ottaa mukaan ND-filtterin niin hyvin pärjää ja mukavampi sitä on kuljetella kuin Nelosta. Autofokuksia yms. en juurikaan tarvitse.

6. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Ei se katukiville tippunut vaan kallion kiville, kun aloin liukua rinnettä alas. Fernando tarttui hihnaan  joka repes irti. Ihan itse fiksasin metalliepoksilla ja jäljet peitin roudausteipillä, ei ole kaunis mutta pelittää kuin tyhjää vaan.

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Kateensopivuus ja kuljetettavuus on kaksi eri asiaa. Toki FM on helpompi kuskata, mutta mitenkaan hyvin se ei ainakaan mun kateen sopinut.
    (sori tama italian-nappaimisto)

8. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Olen samaa mieltä. Virittimen kanssa istuu käteen kuin "suutarin näppi vaatturin perseeseen."

9. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

vaimo taitaa olla taas reissussa, senverran on levotonta tuo villieläimen ajatuksenjuoksu...

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ainakin mun FM2:ssa piti viritinvipu peralla kuvatessa olla vahan pystyssa, painoi ottaan kolon kun yritti tihrustaa pienesta etsimen reijasta. Jalustakierre on virittimen toisessa laidassa, huono juttu.

11. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Mulle kerroit että katukivetykseen ja etsin meni korjauskelvottamaksi..

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

En tiedä pettääkö muistini, mutta viritysvipu vaikutti kai vain valotusmittarin virtoihin. Ja eihän tuon virittimen poisruuvaaminen tässä mallissa jalustalle siirryttäessä ole mikään juttu kun ei ole moottoroitua takaisinkelausta (eli filmi ei saa valovuotoa).  Sehän irtoaa tai kiinnittyy sekunneissa.  (Ainakin FM2 + MD12, josta kokemukseni)

13. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Onhan ne. Kuljettavuus ja keveys on tämän valtteja. Ja kun mun rauhalliseen tahtiin kuvaa, niin tämmöinen perusmanuaali on hyvä vaihtoehto. Kooltaankin tää on mun pieneen kouraan passeli. Joskus pidemmän päälle kaipaisi parempaa otepintaa, mutta se ei ole päässyt muodostumaan ongelmaksi.

14. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mun FM2 + MD12 tilttasi moottorivirityksen jos viritysvipu oli kàànnetty pohjaan, se oli vanhempaa 1/200 x-synkkamallia.

Joskus tykkàsin siità (FM2), eikà se huonoin kamerani ollutkaan.

15. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Olikohan se Minox 35 GT, se kallein ja "paras" kuitenkin. Pilvipoudalla piti kuvata aina kamera ylösalaisin, kun mittari otti muuten lukeman valkoisista pilvistä.
    Kasaan menevän objektiivin pohjalevy toimi mittarille ylävalosuojana.

kapa

p.s.
    Korjaan, ettei joku näsäviisas pääse tykittämään: Ei se objektiivi mitenkään kasaantunut, meni vaan runkoon sisään ja pysyi sielläkin omanlaisenaan. En ole kuitenkaan ihan varma, sillä sisään mentyään en pystynyt näkemään sitä. Ties vaikka olisi litistynyt paperinohueksi?

16. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

Ainoa etsin joka on mennyt korjauskelvottomaksi katukivetykseen on ollut M3, siitä on jo aikaa. oletko varma että minä??

17. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Olit ostamassa mun M4-2:sta, sanoit että sulta lensi katukivetykseen ja etsin meni paskas ja korjauskelvottamaksi, siksi sun piti saada mun leica halvalla..

18. Vs: Kamera, josta halusit luopua ja tiedät miksi

En muista tällaista, tais olla kusetus mielessä... Mulla on edelleen tuo M4-2 ja möin priima M4-P:n pois aikanaan.
    M3 posathi kerran katuun , eikä ihan erehdyksessä.

19. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Löytyy varmaan tallesta se viesti. Kun samoin että kamera jo varattu, alkoi mennä painokelvottamaksi..

20. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

En tiedä E-P1:stä, mutta sen lite-versio ei onneksi kohise mulle liikaa =)