Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

kamera Japanista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana mansak, 13 Toukokuu 2013.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: kamera Japanista

    Huumori ei näköjään nyt mahdu tämän keskustelun piiriin ;D
    Muistutan vielä teitä jotka otatte aina esille alan jolla työskentelen, polkupyöriä tehdään Helkaman toimesta Hangossa, missä lie lähin kuluttajakameroita valmistava yritys.
     
  2. Vs: kamera Japanista

    Jos tulli olisi ollut mun tavaroista kiinnostunut olisi selvinnyt että tulevat ns muuttotavaroina mutta mitään tarkastuksia ei palatessa ollut toisin kuin ennen EU-aikaa jolloin muuttotavaroiden suhteen oltiin todella tarkkoja.

    Mun mielestä on aika kiinostavaa että ihmiset helposti valitsee tavat, lait tai määräykset joita itse on kiva noudattaa. Muutaman satkun jääminen verottajalta saamatta on mun mielestä paljon pienempi ongelma kuin vaikkapa ylinopeutta ajaminen joka ei ollenkaan haittaa suurinta osaa tienkäyttäjistä vaikka kyseessä on toisten turvallisuus.

    Taidatte olla vaan kateellisia kun joku pääsee reissuun ja saa uuden kameran _verottomana_.

    ;)

    V-MS
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: kamera Japanista

    Mistä sinä olet sen käsityksen saanut, että tällä foorumilla olisi ylinopeuden ajajia? Tai että esim. minä ajelisin ylinopeutta?

    Voi myös kysyä, että jos joku ihminen rikkoo yhtä lakia, niin oikeuttaako se muita rikkomaan mitä lakeja huvittaa? Noinko se oikeusajattelu nykyään meneekin?
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: kamera Japanista

    No niin - taas on faitti pystyssä...
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: kamera Japanista

    Joku porilainen on kuulemma parkkeerannut väärin. Toisen pitää saada hyvityksenä tuoda kamera ilman alveja Suomeen :)
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: kamera Japanista

    Sorolasta en tiedä, mutta meikäläinen ainakin yritti hieman keventää tunnelmaa, en onnistunut edes "kivalla" nimimerkillä (minusta parempi kuin vain hymiö ;)
    Minulla ei ole varaa ostaa yli 430€ kamaa ulkomailta, ei vaikka haluttaisi ;D
     
  7. maksy

    maksy

    145
    0
    0
    Vs: kamera Japanista

    Itse en lähtisi Japanista runkoa tuomaan, koska tosiaan rahallisesti siitä ei välttämättä hyödy mitään. Harmittaa vain, että ei ole kameraa heti mukana. Objektiiveissa voi olla jonkinlainen järki sentään, mutta edelleenkin Japani ei ole se ykköspaikka noiden hankintaan. Suomessa ei ole paha hintataso ja takuut yms toimii. Itse ostan korkeintaan lentokentiltä lasitavaraa vain jos olutta on tullut nautittua liikaa...
     
  8. jaans

    jaans Member

    38
    0
    6
    Vs: kamera Japanista

    Itse toin muutama vuosi sitten Canon 550D:n (Kiss X4) Japanista kun se oli siellä n. 30% halvempi kuin Suomessa. Ainoa ero euroversioon on, että kielinä on valittavissa vain japani ja englanti. Ei siis suomen kieltä, mutta englanti löytyy. Laturissa on japanilainen pistoke, jonka saa helposti euron adapterilla suomalaiseksi.

    Takuu oli rungolla muistaakseni vain Japanissa voimassa, mutta onneksi takuuhuollolle ei ole tullut tarvetta. Hyvin on toiminut.

    Kuulemma Sonysta ja Lumixeista ei Japanissa löydy kuin japanin kieli, muun merkkiset kamerat pääsääntöisesti sisältävät ainakin englannin kielen.

    Kakaku.com on hyvä sivusto Japanin hintatason seuraamiseen. Esim. 6D runko näyttää lähtevän siellä tällä hetkellä halvimmillaan reiluun 1100€ hintaan.

    Niin, ja aina valppaille yhteiskunnan tukipilareille vielä tiedoksi: Oma ostokseni mahtui hienosti alvittoman rajan sisään.
     
  9. jiihaa2

    jiihaa2

    2
    0
    0
    Vs: kamera Japanista

    Joskus aikoinaan on tullut pokkari tai kaksi tuotua Japanista, mutta innostus järkkärirungon ostamiseen sieltä on takuu jne asioiden takia melko matala.

    Sen sijaan se mitä mukaan voisi tarttua on käytetyt linssit. Ovat paikoitellen aika edullisia, lasista riippuen (ei kaikki...) ja valikoimat on hyvät: フジヤカメラ店 - 1938年創業 長年の信頼と実績を誇るカメラ販売と買取の専門店, http://www.mapcamera.com

    (kannattaa selailla käännöskoneen kautta esim chromella)
     
  10. Tuokko

    Tuokko Member

    118
    0
    16
    Vs: kamera Japanista

    En nyt jaksanut kaikkia postauksia tuossa lukea, kun meni vänkäämiseksi. Kerron omia kokemuksiani:

    Olin viime syksynä sekä Saksassa ja sen jälkeen Japanissa. Ennen matkoja ajattelin että ostan uuden kameran Japanista, koska siellä se varmasti on halpa. No, Saksan elektroniikkajätillä hinta oli niin edullinen (150 € halvempi kuin Suomesta) joten päätin ostaa Fujin X10:n sieltä. Japaniin mennessäni pelkäsin pahasti, että alkaa harmittamaan kun näen sikäläiset halvat hinnat. No tilanne oli se, että kaikki uuden kamerat maksoivat järjestään enemmän kuin täällä Suomessa. Joten Saksasta lunastamani X10 olikin oikein hyvä ostos*.

    Puhumattakaan siitä, että laturiin tarvitsisi jonkin ylimääräisen adapterin ja muut jännitykset takuiden yms. vuoksi.

    Jos taas etsit jotain "vintage"/keräilykameraa niin siihen Tokiosta löytyy monia erikoistuneita, mutta myös hintatietoisia kauppoja, joista voi löytää harvinaisuuksia mitä ei Euroopassa välttämättä liiiku.


    *nyt puoli vuotta myöhemmin ja X20 ilmestyttyä saa X10 suurin piirtein siihen hintaan kuin syksyllä Saksasta...
     
  11. tjs68

    tjs68

    53
    0
    0
    Vs: kamera Japanista

    Itse olen juurikin tällä hetkellä Shinjukussa Tokiossa. Olen kolunnut aika huolella paikallisia kamerakauppoja läpi täällä ja muuallakin Tokyossa ja tässä muutama kommentti:
    - Jenin kurssi on tällä hetkellä varsin hyvä, n. 30% alempi kuin viime kesänä
    - Käytettyä optiikkaa on tarjolla mutta esim Seoulissa, Koreassa on enemmän
    - Uutta kallista runkoa en ostaisi vaikka olisi rahaa, takuu ei varmasti toimisi
    - Jos jotain ostaa niin pitää muistaa sama kuin rahapeleissäkin, niin paljon sijoittaa kun on valmis häviämään
    - Jotkin mallit ovat vain Japanin markkinoille, esim Panasonicissa vain Japanin kieli!
    - Virtalähteet ja laturit voi toimia tai voi olla toimimatta, selviää pienellä printatusta tekstistä laturissa
    - Veroihin, tulleihin, kasettimaksuihin yms en ota muuta kantaa kuin että jokainen yrittää varmasti maksaa niitä niin vähän kuin mahdollista, ministerit, yrittäjät ja toimitusjohtajat mukaan lukien. Vai kuka meistä menee valittamaan tulliin jos jostain EU:n ulkopuolelta tilatusta ei vahingossa menekään tullia?
    - Eihän teistä kukaan ole tilannut Verkkokaupastakaan pikkusälää?
    http://www.talouselama.fi/uutiset/hovioikeus+tuomitsi+verkkokauppacomin+35+miljoonan+euron+korvauksiin+hyvitysmaksun+laiminlyonnista/a2172895
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: kamera Japanista

    +1
    Minusta on populismia kertoa, että minä maksan kaikki verot, tullit ja ALV:t ihan vaan Suomen ylläpitämiseksi.
    Älkää nyt hyvät ihmiset luulko, että me tavan tallaajat pelastetaan Suomi.
    Silloin kun kyse on siitä tukeeko tuontia joka kilpailee Suomessa toimivan tuotannon kanssa, niin asia saa minusta aivan toisen merkityksen, mutta kameroista puheen ollen minulle on aivan se ja sama mistä porukka välineensä hankkii.
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: kamera Japanista

    Hienosti toteutuu EU:n perusidea tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta. Hyvitysmaksu on suomalainen kummajainen, joka ei ole tullimaksu eikä arvonlisävero.

    Minä olen hyvitysmaksut maksanut, silloin muistivälineelle taltioimani aineisto ei voi olla "piraattia", koska olen jo ennakkoon maksanut hyvityksen tekijänoikeuksien haltijoille -- tai ainakin Teostolle. Opetusministeriön tehtävänä on valvoa, että rahat päätyvät tekijöille.
     
  14. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: kamera Japanista

    Kerroitko opetusministeriölle, kenen musaa tallensit?  ;P
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: kamera Japanista

    Ei hyvitysmaksun suorittamisessa sellaista edellytetä. Teostolla onkin jokin yliluonnollinen konsti, jota eivät suostu kertomaan.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: kamera Japanista

    Voi pojat;)
     
  17. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: kamera Japanista

    Sorry, meni vähän otsikon ohi.
     
  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: kamera Japanista

    Äänitteiden tallentamiseen liittyvä julkinen esittäminen ja sen laskutus kuuluu gramexille.
    Jos äänität omilta cdeeltäsi kokoelman esim. mp3 tiedostoksi, tarvitaan tämän julkiseen esittämiseen lisenssi gramexilta, joka laskutetaan kopiotujen kappaleiden mukaan. Sen sijaan musiikin julkinen esittäminen esim. radiosta kahvilassa kuuluu teostolle, siihen tarvitaan myös lupa.
    Ne ovat siis kaksi eri asiaa ja käytännössä siis äänitteen julkiseen esittämiseen tarvitaan lupa sekä gramexilta että teostolta.
    T Jukka
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: kamera Japanista

    Onhan siinä Japanistakin ostetussa kamerassakin muistia, josta pitäISI maksaa hyvitysmaksu.