Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Eivätkös ne värit jpg:tä lukuunottamatta ole sen RAW-ohjelman ominaisuuksia?
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Yllättävää, en testejä katsellut vaan ihan vaan kuviani katsellen olen kokenut 60 millisen jotenkin pokkeuksellisen teräväksi. 35mm - vai pitäisikö sanoa minun yksilöni 35 millisestä - on aika samanlainen olemukseltaan kuin Nikonin normi 50 milliset. Nikonin 35mm on siis ok, mutta jos optiikasta puhutaan, niin Zeissin 35mm/2 miellyttää minua enemmän. Maailmani aukesi kun tajusin, että Df:n presetti kaipaa noin 30 pykälää lisää sinisen saturaatiota LR:n camera calibration panelissa. Sen jälkeen ei yleensä kaipaa kuin normaalin kuvansäädöt. Valmista tulee tosi helpolla. Samalla Camera calibration panelilla saa tietysti muidenkin kameroiden kuvaa tuunattua. Esim. Jukkikselle tämä voisi olla erityisen kätevää. Ainakin kätevämpää kuin vaihtaa kameramerkkiä aina 3kk välein.
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Minulle värit ovat oikeat, kun ne näyttävät silmääni hyviltä. Nikon oli yli 5 v, fuji yli 2v, joten en suinkaan vaihda kameraa 3 kk välein. Fujissa on terävin jälki ja parhaat värit ninun silmääni. Sokeaa täyden kennon ihailua en ymmärrä. Canon on siksi, koska runko istuu käteen niin hyvin. Polttovälit ovat muuttuneet. Ennen aina 28, 50 ja 85. Nyt 24, 50 ja 135
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Ei, olen tehnyt ihan oman presetin Df:lle. Siinä ei ole mitään muuta erityistä kuin, että Camera Calibration -panelissa Blue Primary saturaatiota on lisätty. Yllä kerroin, että lisää olen lisännyt sinistä 30 pykälää, mutta tarkka luku on itseasiassa 31 pykälää. Tuo säädin ei ole kamalan kriittinen. Sillä voi aika isoin liikein hakea kuvien peruolemusta. Edellä olevassa metsäkuvassa taitaa olla myös lisätty vihreän saturaatiota. Punaisen saturaatiota harvemmin manipuloin. Jotenkin Camera Calibration panelissa lisätty saturaatio on pehmeämpää tai luonnollisempaa kuin varsinaisen saturaatio säätimen tai HSL -panelin antama muutos kuvaan. Ihan vaan kokeilemalla olen näiden nappuloiden anatomiaan perehtynyt. Profiili on Adobe standard, mutta olen tosiaan pitänyt tapana tehdä omat ja yksityiset presetit jokaiselle kameralle erikseen. Df mm. sietää aika reilusti terävöitystä ja vastaavasti siihen on oletuksena ihan turha laittaa kohinanpoistoa. En ymmärrä miksi LR pyrkii oletuksena vähentäämään värikohinaa 25 pykälän verran. PS Keskusteluun kameroiden väreistä. En usko moiseen. Vielä vähemmän uskon siihen, että värit menisivät merkittäin. Eri valmistajilla voi toki olla omia ajatuksiaan väreistä, mutta nämä menevät sekaisin viimekädessä silloin kun raw:ta aletaan avata Adoben konvertterilla. Sitäpaitsi Nikoneissa on monen eri valmistajan kennoja, mikä osaltaan sekoittaa pakkaa.
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm En minäkään, mutta toisaalta en ole sitä koskaan nähnyt, aika moni ottaisi isomman kennon jos olisi varaa...
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Olenpa tasan tarkkaan samaa mieltä. Ihme pähkäilyä, mikä merkki tekee mitäkin väriä. Fotarissa on namiskoita sitä varten, että värit saa mieleisiksi. LR:ssä presettejä.
Vs: Kalustotuumailua Nikon-Fujifilm Tuohon kommenttiini olisi pitänyt lisätä ..., jos silloinkaan. Kapa