Vs: Kallista? Kun muutama vuosi sitten omassa kotikaupungissa lopetti viimeinen Q-lab laatua ylläpitävä labra, näin paljon vaivaa uuden etsimiseen. Who's next oli ainoa asiallinen vaihtoehto jos filmejä ylipäätään johonkin lähettää. Eikä ole koskaan pettänyt. Maanantaina kuvat postiin, keskiviikkona luupin alle. Eikä maksa liikaa, koska en tarkkaa hintaa edes muista. Jotain vitosen taitaa olla sekä 135 että 120.
Vs: Kallista? Who's Next on kyllä varmasti paras jos postitteluun lähtee. Toivottavasti ei jatkossa tule vastaavia probleemia, sillä tuon koneen hajoamisen (tms.) jälkeen/aikana tuli aika pitkät viiveet kehityksiin. Normaalisti oli parin arkipäivän päästä jo postiluukussa kirje. Itse lähettelin ennen ko. firman olemassaoloa(?) filmini Telefoton kautta Eirille, eikä siitäkään koskaan ollut mitään valittamista, tosin viikon verran kesti saada filminsä takaisin. Tampereellakaan ei enää mikään "labra" diaa kehitä, joten itte joutuu tosiaan tekeen. Se on tietysti paras vaihtoehto hinnan ja aikataulun kannalta, eikä laadussakaan ole ollut mitään sanomista. En muutenkaan usko (tai ole huomannut), että se kehityslaatu itsessään kamalasti muuttuisi paikkaa vaihtamalla, mutta voi olla että jäljen tasaisuus ja filmien asianmukainen käsittely on paremmalla tolalla "kunnon" firmassa.
Vs: Kallista? Idea joka vois pakettina lähettäen toimia vakuutus. joo lisää hintaa mutta jos oikeasti arvokkaita kuvia niin ja nimenomaan kehityksen hinta ja filmin hinta syyt miksen osta pian ainakaan filmi järkkäriä rinnalle vaikka maisema käyttöön tosi laajat houkuttaisi et kevyt kiinteistä tehty setti kun saa polttovälit paremmin "kohdilleen" laajassakin päässä.
Vs: Kallista? Jaajaa.. Koskahan nämä hinnat oikein nousevat, Telefoton hinnastossa on edelleen sama hinta kuin ennenkin (4 EUR) ja samoin oma kivijalkakauppa veloittaa edelleen vanhaa hintaa. Eirin pussinsulkijassa on myös vanha hinta...
Vs: Kallista? Huh etta on mennyt kalliiksi! Onneksi kehitin matkarapsyt taalla japanissa, kuluttajaystavalliseen 2e hintaan (ja diat ja negat saa viela valmiiksi mappiin menevissa muovilehtisissa samaan hintaan) Suomessa on diaa kymmenia rullia, pitaa vissiin harkita vakavasti e6-kotikehitysta >_<
Vs: Kallista? No se hinta nousi nyt Telefotossa tasan yhden Euron (4 ->5 EUR). Ehkei kuitenkaan kannata omia prosesseja sen takia viritellä. -jukka
Vs: Kallista? Olemme iloisia Who's Nextistä ja toivomme sille hyvää vointia ja pitkää ikää! Mutta jos näin ei käy, niin ei se filmien vaikkapa Saksaan lähettäminen sen kummempi juttu ole kuin Tampereelta Helsinkiin. Näinhän ne Kodachrometkin ovat aina käyneet isänmaamme rajojen ulkopuolella postin välityksellä. T. Kerkko.
Vs: Kallista? Ja jos lähettely kyllästyttää niin ei tosiaankaan oo mikään mahdoton homma kehitellä niitä värifilmejä ihan itsekään. Halvempaa on ainakin, eikä vaadi mitään taikurin taitoja (tai edes kemistin). Kodachromethan lähetetään vieläkin Lausanneen Sveitsiin, mistä ne kulkeutuvat jenkkeihin Dwayne'sille.
Vs: Kallista? Muuttakaa Turkuun tai lähettäkää dianne tänne, jos 6 euron hinta ei tunnu liian pahalta... Turussa ei edes ole labra lomalla heinäkuussa, nih.
Vs: Kallista? Itsekehityskin tavallaan kiinnostaisi. Pitäisi vain hommata laitteet, vaikka ainakin toistaiseksi kehitytän filmini whosissa.
Vs: Kallista? Välttämättä ei tarvi muuta kun mustavalkofilmin kehityksessä. Litkut tietty. Lavuaariin vaan lämpömittari ja 38-asteinen vesihaude. Agitointiin taitaa ee kutoselle olla Tetenalin setissä ohjeetkin, C-41 -kitissä voi olla että on vain Jobolle, mutta sekin onnistuu kyllä kun vaan kääntelee tiheesti. Sit jos lämpötila alkaa laskea ni lisää vähäsen lämmintä vettä.
Vs: Kallista? Niin ja noita Jobon pyörittimiä kuljeskelee aika paljon eri paikoissa, joten sellaisen voi hyvällä tuurilla saada vaikka uloskantohintaan, jos vaan on tarkkana. C-41:hän valmistuu nykyään kaksikylpykehityksellä. E-6:ssa tarvitaan vielä kolme eri litkua.
Vs: Kallista? Jos stabilisaattorin laskee, niin 3 ja 4. Jobosta vaikka maksaan joutus, niin tuskin paljo yli satasta. Niitä on tälläkin foorumilla näkyny myynnissä... ja aika pian maksaa ittensä takas näillä hinnoilla.
Vs: Kallista? Oon tuommosen Jobon hommaamista miettinyt aina välillä. Onks se kippausvehjes niissä kuin olennainen lisävaruste, ts. onko käyttö ilman sitä merkittävästi epämukavampaa? Ja mistä niitä satasen joboja löytää, mää en ole ainakaan bongannut?
Vs: Kallista? On se lifti ihan kova juttu, koska muuten joutuu purkin irrottaan käsin koneesta joka kerta ja laittaan takas (näin oon ymmärtänyt). Liftillä voi vääntää kahvasta, jolloin käytetty litku tulee letkusta ulos (pullo alle vaan). Mun mielestä jotain 130 euroo makso viimeks kun tuolla Myydään-palstalla joku CPP-2/CPA-2. Saatto olla lifti rikki, en muista sitä.. Tuosta vielä, että kyllä siinä aika monta "kylpyä" filmille tulee ainakin sillä tyylillä annettua millä "me" tehdään, eli E-6: 1) 1. Kehite 2) Huuhtelua 4x 30 sek vedellä (siis 3 vedenvaihtoa) 3) Värikehite 4) Huuhtelu 4x 30sek 4) Blix 5) Huuhtelua taas 6) Stabilisaattori C-41:llä 1) Kehite 2) Stop (mv-stoppi) 30 sek 3) Huuhtelu 4) Blix 5) Huuhtelu 6) Stabilisaattori Nuo huuhtelut auttanee ainakin jos samaa kemiaa käyttää useamman kerran - me käytetään neljälle filmille ja sit vaihdetaan.
Vs: Kallista? Niin, Oululaisessa kivijalkakaupassa tuli 120 Provia 100F kesäkuun alussa kehitettyä. Hinta 5,50, mukana Eiriltä lappu että jatkossa kehityksen hinta juurikin 9 eur Telefoto tosiaan näyttäisi jatkossa olevan juurikin se vaihtoehto.. -- Aki
Vs: Kallista? Niin tai se Who's Next, koska Telefotokin kehittää Eirillä. En tiedä aikovatko pitää hintansa, vai onko kenties nettisivu päivittämättä... Tai jos muutos tulee hieman myöhemmin sinne. Turussa myös Kuva-Paijula kehittää diaa kohtuuhintaan, tosin eivät isommin netissä taida mainostaa. Täällä lista diafilmin kehittäjist Suomessa (voi olla muitakin, mutta tuossa varmaan tärkeimmät): http://www.svhy.org/cm/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=11
Vs: Kallista? Niin... tuleehan noita, mutta tuossa e-6:ssakin ainoastaan noi kolme on kriittisiä ajasta ja lämmöstä. Noilla muilla ei ole niin tarkkaa. Stabilisaattorihan pitäisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehdä ihan erillisessä astiassa, ettei se saastuta prosessia. Tuon värikehitteen olen itse tehnyt aina tislattuun veteen, niin pysyy värit ojennuksessa. Mulla itsellä on tuommoinen liftillinen ja kyllä se vaan hintansa väärtti on. Toi Jobon purkin kiinnitysjousi on ainakin niin tiukka, että aina se napsahdus riipaisee, kun irroittaa sen purkin.