Aloin opiskelemaan Bromiöljykuvan tekemistä. Jalo Porkkalan (2012) kirjassa tästä asiasta kerrotaan yhden luvun verran. Kerrotaan, että valmiista tulostetusta kuvasta häivytetään hopeat pois, terminä kirjassa käytetään "valkaisu / karkaisu", käyttämällä (p. 163) A: kuparisulfaattia, B: kaliumbromidia, ja C: kaliumdikromaattia. Luulen, että näistä A:ta ja B:tä pystyn ostamaan kaupasta täältä Suomesta. C -osa on nyt se minun ihmetyksen aihe. Porkkalan kirja oli julkaistu ennenkuin EU päätti rajoittaa tuota kaliumdikromaatin (engl. potassium dichromate) tuontia tänne vanhalle mantereelle vuonna 2017. Suomalaisen yrityksen verkkosivustolta löysin tiedon, että: "Kemikaalin käyttö vaatii ECHA:n luvan". Helsingissä oli taideyhdistyksen koulutus tästä asiasta pari vuotta sitten, Markku Joutsenen verkkosivustolta kerrotaan, että tämä tapahtui 10.-11.6.2023 Bromiöljyvedostaminen, Helsinki, Suomen Pimiötaiteilijat ry. Itse en ehtinyt osallistumaan sille kurssille silloin. Joten nyt tulin pyytämään apua täältä julkiselta tietoisuudelta. Porkkalan kirjassa sanotaan siitä valkaisuaineesta: Varastoliuos C Kaliumdikromaattia 10 g Puhdistettua vettä, kunnes. 1 litra Miten pystyisin saamaan tuon yhden litran Varastoliuos C:tä? ,että saisin edes kokeilla tätä tekniikkaa ? Myös muu tietoisuus tästä menetelmästä kiinnostaa minua. Esimerkiksi, mitkä olisivat tänään ostettavissa kuitupapereita, mitkä olisivat soveltuvia tälle menetelmälle. Porkkalan kirjassa kerrotaan (p. 162): "modernit kuitupaperit kuitenkin toimivat bromiöljypainossa - toiset paremmin, toiset huonommin". Miten kysyisin lupaa ECHA:lta, yksityshenkilönä, tai yrityksenä? Tarkoituksenani on saada valmiiksi syyskuun alkuun mennessä, eli pari kuukautta nyt aktiivista peliaikaa minulla.
Ensin voit kysäistä Yliopiston apoteekista, jos heidän kauttaan saa Kaliumdikromaattia pieniä määriä ja jos ei luonnistu, niin sitten vaan soittelemaan tukkureita läpi, josko joku myisi junavaunua pienempiä satseja.
Uskallan kertoa kokemuksella, ettei YA auta tänä päivänä reagenssien kanssa käytännössä lainkaan. OlliJ on varsinkin tämän reagenssi C:n kanssa varmin paikka, minulta saa loput jos ei Ollilla ole
Sitä taitaa olla jokaisen yläasteen/lukion kemian luokan kaapissa... Tutulle opelle nätisti puhumalla voinee ainakin katsella ko. purkkia.