Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

mac

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana massimo cassinaro, 7 Helmikuu 2007.

Olen tässä jo tovin miettinyt että pitäisikö tollanen applen notebook ostaa kun kerran halvalla saisi ja koska tarvetta olis koneelle. En pelaa enkä muutenkaan dataile hirveästi niin ajattelin et mac olisi mulle ihan asiallinen juttu - (pääasiassa editointia, fotosoppailua ja kouluhommia). Toisaalta mitään tietoo macista mulle ei ole pätkän vertaa, mitä nyt joskus jossain kaupassa vähän kokeillu. On heränny pieniä kysymyksiä esim. löytyykö  mac-sopivaa imurointi ohjelmaa kuten eMule ym. (kun photoshopin hinta maciin on aikas suolanen) tai jonkin sortin messengeriä joka toimis pc-ihmisten kanssa..

Eli heitä kehiin mac-tietouttas ja mac-kokemuksias. Kiitos

1. Vs: mac

kyllä löytyy.
    käytä hakua täällä on väännetty tällasesta sota-aiheesta ennenkin.

2. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: mac

Löytyy varmasti, mutta warettaminen on nykylainsäädännön mukaan laitonta, joten siitä ei keskustella tällä foorumilla. Mäkkimesen saa esim. täältä: Buy Microsoft Office 365 Home & Personal subscriptions Microsoftin messengerille on myös muita vaihtoehtoja, mutta olen omassa käytössä kokenut vaihdoehdot joko a) erittäin keskeneräisiksi tai b) muuten vaan kaatumisherkiksi.

Vaihdoin pc-raudasta mäkkiin (2Ghz Macbook 13" näytöllä) muutama kuukausi sitten enkä ole vielä kertaakaan katunut. Toimivuus on eri luokkaa ja OS X on käyttöjärjestelmänä käsittämättömän helppo.

Mäkkiin löytyvistä softista saa hyvän käsityksen täältä: http://snadiomena.net/softaopas-ohjelmat/

Lisäksi kannattaa kurkata Hopeinen Omena • Etusivu keskustelufoorumi, jossa löytyy aloittelijalle tarvittavaa informaatiota todella paljon (jos haku sattuu toimimaan).

http://paallikko.pp.fi/makki/mac-kuva-koottu.jpg

3. Vs: mac

Ootko kuullut että joku olisi?

4. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Oon :D
    Varsinkin jos on käynyt ns. paska tuuri ja mäkki on levinnyt takuuaikana muutamaan otteeseen. No, pitää koputtaa puuta ettei oman kohdalla käy niin.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tee kuten minä, osta esim. saksan ebaysta vanha 6 photari, jonka sitten upgreidaat uusimpaa versioon halvalla, eli  n. 200€ luokkaa. Itselläni on jo toinen MAC menossa. Mullaon messengerinä joku muu kuin tyoi mikkisofta ja ihan toimiva, en nyt vaan tähän hätään muista ohjelman nimeä. Kannattaa myös tutustua omenamehu foorumiin. 無料マットレス情報はこちら

EDIT: Muistin väärin, se olikin toi MSN messengeri....

6. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Unohdin ihan ton omenamehun, kiva saitti myös vaikka tulee harvemmin vierailtua. Tää Microsoftin messenger on kieltämättä melko rajoittunut (ei tue esim. webcamia ym) ja testailinkin mm. tätä alkuvaiheessa: Home - Mercury

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Onhan se hopeinenomena myös Hopeinen Omena • Etusivu
    Mutta itse pidän enemmän tuosta omenamehusta, siellä on rennompi meininki.

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Itselläni on ollut Apple Macintosh eMac 800 Superdrive 19.10.2002 alkaen. 04.03.2003 tietokonettani on korjattu takuuaikana, vaihdettiin Display / Analog Assy., Northerm Hemisphere eli käytännössä koko näyttöyksikkö. Tuon jälkeen tietokone on toiminut moitteetta ja toiminee vielä kauan.

9. dhat

dhat

229
    0
    0

Itekin jo kolmatta vuotta tässä samalla G4 ibookilla jyystän, hyvin toimii vieläkin ja jaksaa pyörittää sen mitä tulee tehtyä. Vois ehkä maksimoida keskusmuistin, mutta hirveen vaikee alkaa ettimään mistä sais sopivaa muistipalikkaa halvimmalla.

Itse olen käyttänyt messengerisoftana Adium X ohojelmaa (www.adiumx.com). Todella hyvä ja kätevä, webbikamerahommista en tiiä toimiiko ku en käytä. Muita softavinkkejä vois antaa ainakin sen verran, että FTP-ohjelmaksi Cyberduck.

Viime päivinä on noussut himo päivittää toi 4 gigan ipod mini ipod nanoon. Perkele, kun rahaakin pitäis säästää. No jos kuitenkin olet päivittämässä omaa nanoasi uudempaan, isompaan tms, niin ota yhteyttä! heh.

Ei perkele melkein unohtui hehkuttaa enemmän!!! OS X ON LOISTAVA! Itse ajelen vielä pantterilla, mutta voisin kuvitella tiikerin ja tulevan leopardin vievän tätä vielä eteenpäin. HUHHUH! No niin eiköhän se riitä.. :)

10. Boost

Boost

591
    0
    0

Adium X toimii messengerin korvikkeena kyllä loistavasti. Eikä ole kyllä mitenkään epävakaa ollut, ainakaan minulla tämän melkein kahden vuoden aikana. Päivityksiä tulee kohtuu usein, uusimmassa taisi olla jotain suomenkielisyyttäkin jo mukana.
    Webbikamera ei kyllä toimi, taitaa olla vaikea pala kun tukea ei ole vielä kuulunut.

Töissä saa tapella PC:n kanssa aivan riittävästi, kotona voi sitten hoitaa kaiken tarvittavan tällä iBookilla.

11. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Mdd G4 2x1ghz 2 gigaa rammia, joku näyttis
    +
    muita Mäkkejä kasa.

12. Vs: mac

Anopilla sama. Toissa viikolla kävin ylläpitoreissulla siellä kun sähköposti oli tuhoutunut.
    Vika korjaantui sillä kun muistutin minkänäköinen ikoni oli se sähköpostin ikoni... taitaa jo ikä painaa mammaa...noh edellisestä reissusta onkin sitten aikaa.
    Appiukolle olenkin PC raadoista koonnut koneita ja niitä rassannut. Eroa tuntuisi olevan ylläpidon tarpeessa näin yliopiston tilastomatikan läpäisseen silmin katsottuna.

13. Vs: mac

Kirjoittelin viimekesänä artikkelin/esseen omista kommelluksistani macbookin kanssa MetkuModsiin: http://www.metku.net/index.html?path=articles/theswitch/index

Fotaria en tosikäyttöön omaan läppäriini asentaisi. Vaikka näytön kalibroikin, halpa LCD on halpa LCD ja värintoisto on epäluotettavaa. Nopeisiin editointeihin tällä hetkellä läppärillä on Lightroomin beta, mutta kun se menee umpeen, taidan tyytyä Gimpin (ilmainen kuvankäsittelyohjelma) tarjontaan jos tarvetta tulee.

En epäile hetkeäkään ettei macille löytyisi eDonkey protokollaa puhuva ohjelma (ts. eMule vastaava), puhumattakaan bittorrentista ja directconnectista, mutta en osaa tarkemmin ohjata oikeisiin ohjelmiin. Jos laitonta softaa välttämättä haluaa, niin kannattaa muistaa että mäkille olevat ohjelmat ovat huomattavasti harvemmassa kuin mitä windowsille.

Kuten Teemu jo totesi, Microsoftin Messenger löytyy OSX:lle, mutta kolmannen osapuolen pikaviestiohjelmia löytyy kyllä kourallinen, joista muutamat ovat kuulemma oikeasti käyttökelpoisia.

14. Vs: mac

Uusi Macceihin saa Bootcampilla Windowsin rinnalle, jos haluaa. Nämä ovat nykyään Intel inside.

15. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Ja Parallelsilla voi myös ajella winkkua (ja winkkusoftia) tarvittaessa.