Neuvoja haussa! Tarkoitus olisi koulun kurssin kanssa tehdä (idea asteella vielä) valokuva kalenteri joulunseudulle ja yrittää myydä muutama hassukappale ansainta mielessä. (yritin katsoa, onko aiheesta jo olemassa foorumilla, mutta en haulla löytänyt / osannut löytää) Eli neuvoja / kokemuksia niiltä, jotka ovat kalenteria kuvanneet ja tehneet tai tietävät asiasta jotain. mitä ottaa huomioon, kalusto vinkkejä, missä teetättää, jne.. ja tarkennuksena "poika kalenteri" naisille tulee varmaan olemaan se mitä on tarkoitus saada aikaiseksi. Kalustona tällä hetkellä mm.... (ei lähdetä täällä kenellä on isoin linjalle) olen harkinnut hankittavaksi renggassalama adapteria (tai erillistä rengas salamaa) jota mm digitarvike myy. mallin tasaista valaisua varten (silloin, kun se tarpeen). silloin ei pystyisi käyttämään canonin omia salamoita orjatoiminnolla (infra puna estyy kulkemasta)... voitte suositella mahdollisesti fiksuja (tähellisiä / todennäköisesti tulevaakin käyttöä) hankintoja hintaluokissa: a) 0-200€ b) 200-500€ c) ylihintaiset Kalenterin sivukoko saisi olla n. 30x45cm tai isompi. koko sivun oleva kuva tai ainakin n.2/3 kalenteri ruudukko koko n. 1/4 sivun koosta ja sijoitettuna joko kuvan päälle sopivaan kohtaan (ns. tyhjään tilaan kuvassa) tai perinteisesti kuvan alle/alaosaan. mikä olisi hyvä paikka teetättä kalentereita? pieniä / isompia määriä. ja kuten typillistä halvalla ei taida saada hyvää, mutta mahdollisimman edullisella pitäisi saada tehtyä mahdollisimman hyvää jälkeä, jotta saadaan laitettua omaa katetta väliin ja vielä myisi... joten jos jollakulla on kokemuksia tai tietoa tekemisestä, kuulen milelläni. Kiitoksia etekäteen kaikille kirjoittajille.
Vs: Kalenterin teko vinkkejä? Kalustopuoleen eos mutta kokemuksia... Teetin yhden kuvakirjan color-kolmiolla, omia kuvia siis kansiin. Hinta sinänsä ok mutta painojälkeä ei voi mennä kehumaan. Lisäksi seuraavaan projektiini ; Koittaessani saada vinkkiä/lisätietoa sp ei yhtään mitään... luovutin sen firman suhteen.Olen listannut em firman mustalle eli ei hyvä, en käytä. Alla oleva löytyi sitten netistä parempaa etsiessä: Viime jouluna joulupukki toi siskoille, äitimuorille jne vuosikalenterit. Teetin yhteensä kahdeksan kalenteria siten että jokaisen kalenterissa kuvia yhteisistä hetkistä, omista lapsista jne, jonkun kuukauden kuva taas kaikilla sama. Ideana oli että kun ihmiset kyläilevät toisillaan ja näkevät: "Ai teilläkin, meillä on samanlainen"... Sitten kun sitä lähtee pläräämään ( Kuten kalenterin kuvia jotkut plärää) Huomataankin että "ei meillä tuollaista kuvaa..." Oli melekosen työläs rojekti, kuvien valitseminen jne. Palaute kuitenkin oli sitä luokkaa että olen pakotettu tekemään vastaavan taas ensi vuodeksi. Em tuotteen teki VK-paino Nummelasta. www.vk-paino.fi Arvosana täys kymppi. Nettisivuilta saa ladata ohjelman jolla on aika simppeli valita, muokata ja rajata kuvat tuotteeseen. Lisäapua saa sähköpostilla ja puhelimella ihan tarpeen mukaan. Kuten edellä jo sanoin, ihmiset tykkäsivät isosti. Ainoa kompastelu tässä oli se että kun tilasin kalenterit personoiduilla kuvilla, piti tilata jokainen erikseen -> toimituskulut sen mukaan. Aikataulu oli tiukka kun jätin hommna viime tippaan. Olin jälkeen yhteydessä firmaan, pahoittelivat, tekivät muutoksen ohjelmaansa ja laittoivat lahjakortin/ alennuskoodin seuraavaan projektiin. Suosittelen: Se ohjelma kannattaa ladata koneelle ja tutustua, alkuun oli hiukan hakusessa tietyt toiminnot. Ennen noita edellä olevia koitin ainakin kahden kuvaamoalan firman ohjelmia, homma kaatui siihen kun ns valmista projektia piti alkaa lataamaan tilaukseen. Kestää, kestää, kestää... Sitten vaan puf, ei mitään häiriö-ilmoituksia eikä mitään, on vaan niin kuin mitään ei ois tapahtunutkaan! Raivostuttavaa! Jos sulla/teillä on vähänkään isompaa / tärkeämpää työtä tulemassa; Ehdottomasti kannattaa kokeilla ja selvittää etukäteen tuo työn tilauksen toiminta. Minun mielestä ei paha vaikka tilais ihan jonkun oman jutun harjoittelumielessä, näkee senkin miltä se valmis näyttää verrattuna työstämääsi.
Vs: Kalenterin teko vinkkejä? Olen teetättänyt muutaman kalenteriprojektin täällä: www.lulu.com Painojälki on ollut "ihan ok", no complaints. Kalenterin leiska ei kyllä taida olla vaatimukesi mukainen. Siinä mielessä loistopaikka, että ne hoitaa jakelun ja rahastuksen, jokainen innokas ostaja voi itse tehdä itse tilauksensa ja sä voit ottaa tilkkasen sherryä soffalla ja miettiä uusia projekteja sillä aikaa kun rahaa tippuu netin syövereistä sun tilillesi (voi myydä myös nollakatteella, jos niin haluaa) Valmistuskustannukset jotain 15 euron luokkaa per kipale.
Vs: Kalenterin teko vinkkejä? vastaan tässä näin jälkikäteen itselleni ja muille, jotka mahdollisesti joskus miettivät aihetta. Ensin kiitokset edellä oleville kirjoittajille asiallisista kirjoituksista, jota eräillä muilla foorumeilla ei ole osattu. kalenterin aihekin ehti matkanaikana vaihtua, opettajan esitettyä kurssiinsa liittyen ammattiin liittyvää valistavaa aihetta. vihdoinkin kalenteria on muutamia kymmeniä kappaleita painettu omakustanne hintaan, omaksi ilkosi, kun työtä kalenterin eteen tuli tehtyä. muille, jotka alkavat mahdollisesti tekemään kalenteria, tai muuta projektia kurssin/luokkansa kanssa, suosittelen aloittamaan jo alkuvuodesta viimeistään, ja jos kurssilta ei yhteishenkeä löydy esim. tehokkaaseen sponsorihankintaan (kuten omalta osalta kävi), kannattaa homma vetää alkumetreillä jäihin, ellei siten halua kokeilla omakustanteen tekoa. painotaloissa on eroja, kuten aikaisemmistakin kirjoituksista kävi ilmi. painohintojen karkeakin selvittäminen oli todella työlästä, ja vain muutama paikka viitsi vastata. karkeasti painohinnat liikkuivat tasolla (keskiarvolla eripaikkojen ilmoittamista hinnoista syksyllä 2009) painovalmiilla pdf aineistolla, vaaka A4 sivukoolla, aukeama A3, taitettu, nidottu, kokonaan haluamansa näköisenä, ei valmiita ruudukkoja tai muuta: - 500 kpl = n. 1800 - 3800€ (digi) -1000 kpl = n. 2400 - 5400€ (digi/offsett raja) -2000 kpl = n. 3600 - 4600€ (ofsett) -5000 kpl = n. 6400 - 7500€ sis. ALV 22% paikasta riippuen painavat digillä joko alle 500 tai alle 1000 kpl ja vastaavasti offsetillä yli 500 tai yli 1000 kpl. nimipäivät saa ostettua almanakkatoimistolta, jos niin haluaa. hinnathan tippuvat heti, jos käyttää jotain valmiita pohjia, joihin tulee vain omat kuvat kuvasivulle. itse tosiaan tein koko setin itse, näin sain kokonaisuudesta (mielestäni) eheän ja tyylikkäämmään (samatextuuri jatkuu kaikkialla, ja päällä kalenteri ruudukot, ja kuvat). nyt mainostan painotaloa, jonka ansiosta omakustanne onnistui ja mahdollistaa tarvittaessa pienienkin uusintapainosten ottamisen edullisesti. toisinkuin esim. multiprint isona, kankeana firmana, jota eivät pienet asiakkaat kiinnosta (työ olisi kulkenut ainakin 20 henkilö läpi) on heidän vastakohtansa pieni 3 hengen yritys nimeltä picascript (Painotalo Helsinki - Painopalvelu Helsinki | Picascript). tarjouspyyntöön vastasivat nopeasti ja jaksoivat neuvoa kun olin epävarma, mitenkä saan painovalmiin pdf:än tehtyä. toimituskin oli nopea, tilauksesta 2 työpäivää ja oli tilaus toimitettuna ovelle. eivätkä hinnatkaan olleet pahoja ensimmäiset 5 kalenteria 58€ alv 0% seuraavat 7.2 € alv 0%. työ 28 sivua, A4 sivukoko, taitettu, puhtaaksi leikattu, nidottu, ripustusreikä porattuna, 4/4 väriä pinnoitetulle paperille. mitä matkan varrella on tullut opittua: - aloita ajoissa - motivoitunut porukka - oikeasti motivoitunut tekemään, eikä vain puheen tasolla - sponsorit jo kesäksi + mielellään mallikappaleet tuotteesta - löydä hyvä painopaikka, joka jaksaa tarvittaessa neuvoa - wireointi (metallikierre) maksaa +1€ - tuplaa hinnan - jos et saa bleedejä (puhtaaksi leikkuuvara) ohjelmallisesti, lisää piirto aluetta. hyvä paino saa silti haluamasi lopputuloksen - ennen isoa erää, ota pieni koepainos esim. 1-10 kpl. hyvä paino pystyy tähän, ja tällä voit korjata virheesi ennenkuin on liian myöhäistä - aikaa menee, paljon! toivon että tästä vuodatuksesta on mahdollisesti jollekkin jotain hyötyä, jos aivan tyhjästä aloittaa. ja varmuuden vuoksi kerrottakoon, että mainittuihin painotaloihin ei ole mitään muuta, kuin asiakas suhde ja mitään tästä pienestä kehusta en hyödy...