Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kalenterikuvaus hintoja?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana sannimaija, 22 Heinäkuu 2011.

    Elikkäs minua pyydettiin kuvaamaan erään lentopallojoukkueen vuosikalenteria, aiheena tietenkin kyseinen joukkue erilaisissa lajiin liittyvissä tilanteissa. Eli jokainen näistä kahdestatoista kuvasta on erilaisessa tilanteessa ja miljöössä, joten mistään yhden päivän kuvaussessiosta tuskin on kyse. Minua pyydettiin ilmoittamaan hinta jonka haluan minulle maksettavan tästä tehtävästä, ja ongelmana onkin se, ettei minulla ole ideaakaan mahdollisesta summasta. Vaikeaksi tästä tekee tietenkin myös se, että käsissäni ei ole vielä minkäänlaisia aikatauluja tai kuvauskohteita.

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Millaisen hinta-arvioinnin uskallan ilmoittaa?
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Sehän on palaverin paikka jotta työn kuva selviää. Tekeekö kalenterin joku muu, järjestääkö joku muu kuvauspaikat, ajankohdat ja kuvaideat, minkälaista siitä on ennen tehty ja millä budjetilla.
     
  2. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Mä olen noita muutaman tehnyt hintaan, joukkueelle hyvä mieli.

    Noissahan on periaatteessa aivan samantekevää, millaisia ne kuvat on, noita ostetaan yleensä ihan muusta syystä.
     
  3. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Minun tehtävänäni on "vain" kuvaus, eli kalenterin tekee joku muu. Kuvaideoita ryhmä on jo miettinyt valmiiksi ja uskon että paikat ja ajankohdat päättävät myös he. Palaveri on ensiviikolla, ja silloin minulla tulisi olla valmiiksi jonkunlainen hinta-arvio tästä.
     
  4. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Niin ja lisään vielä, että käsittääkseni edelliset kalenterit (jos niitä nyt on heillä ollut) ovat koostuneet ottelukuvista ym. muusta sen tyyppisestä materiaalista, mutta tämän kalenterin kohdalla he haluavat panostaa enemmän, esimerkiksi suunnitelmaan kuului näiden peli- ja treenitilanteiden lavastaminen jne. Tämän vuoksi en usko että heille on samantekevää millaisia kuvista tulee.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Onko sulla minkälaista valaisukalustoa käytössä?  Saatko assarin mukaan? 

    Jos on kyky ja halu tehdä ammattimaista kuvaa, sinun hintasi on kovempi. Miksi ne muuten pyysi sinua?  Oletko nähnyt ne aiemmat kalenterit?

    Skaala on aika laaja, pienestä paikallisesta seurasta mestaruussarjaan.  Myös kalenterin bisnesarvon skaala - myydäänkö sitä paljon?
     
  6. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Tällä tyylillä kun tekee ei varmaankaan tarvitse montaa kalenteria kuvata...
    Luulisi että samalla vaivalla kun kuvia rupeaa ottamaan ottaisi ne hyvin jolloin jatkossakin voisi kuvailla kalentereita...
    Mielestäni tuollainen kalenteri jos hyvin tekee toimii hyvänä mainoksena, jos vielä muistaa mainita kalenterissa kuvaajan nimen. Levikit on kohtalaisen suuria jo pienimmilläkin puulakikalentereilla.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Toivottavasti ovat tietoisia siitä, että erikseen otetut kuvat vaativat myös heiltä paljon enemmän aikaa.  Kuvaajalta vaaditaan myös ohjaajan taitoa.
     
  8. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Kyseessä on naisten 1-sarjan joukkue. Omasta takaa nikonin d300s ja muutamat putket, mutta koska joukkue ilmeisesti tekee yhteistyötä paikallisen yliopiston kanssa, jossa satun itse opiskelemaan saan mitä luultavimmin käyttööni jos jonkinlaista lisätarviketta. Eli toisinsanoen ihan kivat mahdollisuudet ottaa laadukkaita kuvia?
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Jos kerran sulla on sellainen mieli, että haluat homman hoitaa eli näet että tulos olisi hyvä ja juttu mukava, niin siitä vaan.  Vai olisiko parempi sopia vain alusta kokeeksi ja jättää auki koko kalenteri?  Tai sopia tuntipalkkana? Raha on sellainen juttu, että itse se pitäisi tietää ja hintansa myös myydä niin että uskovat.  Kaikki rahat ainakin pois mitä liikenee.  :)
     
  10. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Kiitos vastauksista: ) En ole tosiaan ennen vastaavia kalenterikuvauskeikkoja tehnyt, joten sen vuoksi kysyin teiltä kokemuksia hintojenne suhteen. Jospa heittäisin kehiin sellaisen 150-200 euron pyyntösen näin aluksi ja katsoa miten reagoivat. Ja kuvanmuokkauksen ja matkakustannukset hoidan tietenkin itse, jospa siitä vielä jonkusen lisäkympin haalisin!
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Suomen freelance-journalistit ry
    Tuolta olen monesti katsonut osviittaa omista laskutuksistani.

    Riippuen kuka on tilaamssa ja mitä kuvalle pitää tehdä, niin yhden valmiin kuvan hinta saattaa vaihdella 20€-200€ välissä. Elikkäs 12 kuvaa olis 240€-2400€. Yhteen valmiiseen kuvaan joutuu ottamaan aikamonta ei valmista. Elikkäs keikasta kuvia kertyy kyllä. Ehkä toi korkeempi haarukan pää on sitten sitä proammtistudiotuotantoa. Kaveri hintana 240€ ja jos haluat hiuakn palkkiota itelle hinta vois olla vaikka 300€. Sitten jos hinta menee kovasti alle ton 20€/kuva on selkeempi tehdä homma talkoilla eikä tartte maksaa veroja sun muita kuluja. Siinä kohtaa talkoolaiselle voi hyvät  ruokaedut ja muut edut olla poikaa.
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Ai niin yksi asia on myös joka aina vaikuttaa näihin hintoihin. Annatko kuvat heidän vapaaseeen käyttöön sen jälkeen vai haluatko antaa kuvat vain sitä kalenteria varten. Monesti niitä kuvia halutaan omaan käyttöönkin ja jos sen sallii voi hinta olla ehkä perustellummisti ylempi....ehkä.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Lähenee talkootyötä. Eiköhän siinä ole lähemmäs 12 kuvauspäivääkin kuin 1.

    Ota selvää kenen kuvia oli edellisessä kalenterissa ja mitä mahdollisesti joutuivat niistä maksamaan.  Jos vaikka lehtikuvaajilta ostettuja, niin siihen on voinut mennä kymmenkertaisesti. 
     
  14. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Kiitos erittäin valaisevista vastauksista! Kaverihintaan olen työtä tosiaan tekemässä, mutta täytynee kysellä ja kuulostella noita asioita vielä lisää!
     
  15. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    ja kannattaa huudella myös sitä assaria, jolla on salama ja radiot. aurinko ei välttämättä paista jooka päivä ;)

    salamoilla pelaaminen toki toimii ilman assariakin, mutta on ainakin 3 kertaa hitaampaa kuin 1 assari. joka on mukana kokemuksen vuoksi.
     
  16. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Enpä tiedä, kyllä mua joka vuosi pyydetään kuvaamaan pari kalenteria.

    Toki tuollaisen kuvaamisen voi hoitaa ammattimaisestikin, mutta kun kyse on harrastejoukkueesta ja tarjousta pyydetään henkilöltä, joka ei oikein edes ole kärryllä mitä on tekemässä, niin jotenkin toi talkoohenkisyys musta olisi ennemminkin se juttu, palkkioksi vaikka ennemmin kausilippu tai jotain.

    Itseasiassa harmittaa kun kaikesta pitää aina saada rahaa, niin kuin se nyt olisi se maailman tärkein juttu.
     
  17. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    entä jos naisten puulaaki jalkapallo ei kiinnosta ei yhtään. tuolloin luultavasti 24 pack olvia olisi isompi juttu kuin se kausilippu.
     
  18. Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    Anteeksi, kun sanon näin mutta, yllä kirjoittamasi vaikuttaa jo siltä, että et ole mikään valokuvaaja vaan lainaat heille vain kameraa. Jos oikeasti haluat pitää itseäsi valokuvaajana, sinun pitäisi olla mukana näissä palavereissa vaikuttamassa kuvien kokonaisilmeeseen, tarjoamassa ideoita jne. Siellä selviää myös paljonko heillä on rahaa käytettävissä. Se vaikuttaa myös siihen miten kunnianhimoisesti homma voidaan toteuttaa.

    -p-
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kalenterikuvaus hintoja?

    No joo tässäkohtaa päästiinkin ohi asian mutta kun asia on niin mehukas on pakko kommentoida hiukan.

    Olen vain muutamia kuvaustehtäviä tehnyt urani aikana ensimmäiset joskus -80 luvun alussa. Määrälliseti keikat ja tehtävät ei päätä huimaa vaan niitä on vähän. En tiedä onko mulle vaan osunnut enemmän niitä kun muille, joissa määritellään tarkastikkin mitä pitää kuvata. Joskus tulee se tuntu että vain kameraani lainataan minun kauttani. Vähäisen kokemuksen mukaan sanon että sitä tehdään liiaksi. On jokunen harva tapauskin, "ota sä ja tee sä kuten parhaaksi näät". Tietty asia ei ole näin mustavalkoinen.

    Oisko aika mennyt tänäpänä enemmän sinne suuntaan että kuvat on määritelty jo ennen kuvaajaa?