Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lauttasaaren luomuravintola

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana annamaija, 29 Tammikuu 2006.

tänään klo 15.

1. Anonymous

Anonymous Guest

On tosi hienoja, ehkä se katse kuva on minulle vaikuttavin.

2. Olipa hienoja. Mistä hitosta toiset aina bongaa nää pöllöt. Ikinä en oo edes nähnyt.

3. Samaa ihmettelen mäkin. Ja vielä päiväsaikaan, eikös ton pitäis olla yöeläjä?

4. Pääosa pöllöistä on yölintuja. Mutta kuvan lintu eli hiiripöllö on päiväaktiivinen pöllö, sopeutunut pohjoisen valoisiin kesäöihin. Myyräkannat ovat aallonpohjassa ainakin osissa Lappia, joten nämä aidot erämaiden linnut lähtivät syksyllä aika laajasti vaeltamaan. Löydettyään hyvän jyrsijäapajan, se voi jäädä sinne talvehtimaan, kuten tuo Lauttasaaren pöllö teki. Hupaisalta tuntuu pöllön "valinta", mutta evoluutio on hionut näistä aika yksioikoisia myyräntappokoneita, jotka ei juurikaan väliaikaisten kortteerien suhteen nirsoile. Mutta sehän on hyvä kun pääkaupunkilaiset saavat aina välillä maistaa hieman erämaiden tuulia, vaikka luontokokemuksena saalisteleva hiiripöllö lähellä pääkaupungin keskustaa ei ehkä ole sama kuin sen niskavillat pystyyn saava kimeä nalkuttava varoittelu kelopuusta pesimäreviirillään. Melkoinen tulisielu se on hiiripöllökin... Ja nämähan saalistavat hyvin näkyvästi ja yleensä suhtautuvat vaelluksillaan ihmisiin aika välinpitämättömästi.

5. kiitokset kommenteista... mun täytyy tunnustaa, että lintuverkosta sain tietää pöllön olinpaikan, mutta aika monta kertaa olen mennyt turhaankin jonnekin etsimään haukkaa tms.. Sattumaa oli sitten se, että tulin tuolle pöllöpaikalle pari minuuttia ennen sen saalistusoperaatiota.