Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kajaanilaiset juttelee (Tapahtuu) jne.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana emerik, 4 Kesäkuu 2005.

1. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    siis olin. ens perjantaista ei vielä tiedä.

Juu, vaihoin kameraa ja nyt mietin sitä salama juttua.

2. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Ahaa, nyt kässäsin eli oli mahdollisuus. Hmmm-m mitähän mä tein? Mä varmaan kävin just silloin tossa lähikaupassa noita tilli shipsejä kun pmu niitä kehu (Jotka lojuu lattialla edelleen kun ei viltsullekkaan kelvannut).. :/

Joo-o ostitko ihan kajaanista? Hyvä kamera kyllä. En tiedä salamasta kyllä miten on mutta kysy ihmeessä tältä foorumilta sitä myös. Epäilen ettei siitä mitään vaaraa ole. Erikoista on että se toimii. Mutta kysy varulta muilta. :eek:)

Ja kuvia sitten esille kun onnistuupi vaikka jotku niohottaakin täällä mutta miten opitaan jos ei mitään uskalla laittaa esille ja saa palautetta. O_O

3. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    en ostanu kajjaanista.

jaa, kuviii... onhan noita...
    Mutta ei sellasia, joita viittis esille laittaa.
    Lähinnä oon saanu noista lapsista hyviä otoksia.
    ja tällästä sekasotkua koirasta ;)

4. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    No laita tänne kajaanilinkkiin kuva linkkejä tarvittaessa jos et tuonne julkiselle puolelle kun ei tätä kukaan lue. =)

Musta toi hauva ihan ok panarointi mut sais olla toi pää edes hiukan terävämpi. Juoksu asento ihan ok. Kai sä yritit tossa panarointia? Jos koetat pysäyttää liikkeen niin sitten nopeata suljin aikaa kehiin. Nyt kun alkaa hämärtyä niin metsikössä muutenkin varjoisassa paikassa iske suosiolla iso arvoa suuremmaksi kohinan kustannuksella.

1/350, 1/500 ja 1/750 aikoja suurin piirtein itse käyttänyt juoksukuviin riippuen valoisuudesta. Aukoissa mahdollisimman suuri aukko (pieni luku) jos potrettia otat vaikkapa lapsesta tai koirasta. Yleistilanteissa ja sitten koetat suurin piirtein 8 arvossa tai sen tuntumassa pitää aukkoa kun se on optiikan piirron kannalta paras arvo.

Tietysti siinä on valmisohjelmia joilla myös voi pelata mut kantsii kokeilla niitä manuaali valintojakin ihan testimielessä.

Automaatti tarkennuspisteen valinta kantsii vaihtaa itse vaihdettavaksi. Eli pääsääntöisesti keskusta tarkennus ja sitten kohteen mukaan siirrät tarkennusta. Harjoittele ehdottomasti tuota tarkennuspisteen valintaa kun järkkärissä on niin suppea alue se terävän alue.

Kysy rohkeasti mielipidetta tai apuja multa vaikka tätä linkkiä hyödyntäen. Ja kuka tahansa muukin jos nyt haluaa kysyä. Autan mielelläni. :)

5. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    Juu, kovasti oon kokeillu kaikkee muutella ja kuvaillu.
    Mä en hirveesti oo noita valmisohjelmia käyttäny.
    Sitä urheilumoodia kokeilin ku lapset hyppäs pituutta kentällä ja maisema moodia sitten kokeilin, kun en mieleistä kuvaa saanu manuaalisesti.

Pitää huuvella apuu, jos en ite tajuu.

6. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    maisemissa optiikka mahdollisimman laajalle eli kitissä se on joku 17mm sit aukko pieneksi eli joku 8 luokkaa tai hitusen enemmän. Tarkennus paikka riippuu minkälainen maisema on kyseessä. ei ei sinne kauas vaan johonkin lähemmäs mutta ei kuitenkaan ihan metrin päähän. :D

Edit. Korjattu kirjoitusvirhe.

7. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
  8. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    jaa, vai tuollasta ne kajjaanissa suunnittelee.

9. Boost

Boost

591
    0
    0
    Niin siis aukko pieneksi. Vai oliko tämä jälleen joku vitsi, joka lipsahti ohi?

10. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    17mm aukko on kanssa mielenkiintoinen termi. Ehkä kyseessä on 34mm objektiivi ja f2 jolloin aukon kooksi tulee 17mm?

Tai sitten emerik tarkoitti, että aukkoa _pienennetään_ tonne f8-f16 tietämille jotta saadaan mahdollisimman suuri syvyysterävyys. Ja tarkennus sitten tietysti sopivaan kohtaan (lue: hyperfokaaliseen pisteeseen). Eipä noissa maisemakuvissa kyllä voi mitään tiettyä polttoväliä ja aukkoarvoa antaa, joihinkin kuviin sopii pitkä tele ja joihinkin laajis. Ja aukon koolla sitten hallitaan sitä syvyysterävyysaluetta.

11. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Eli koira kun on liikkuva kohde niin on suotavaa olla suhkot nopea suljin aika esimerkiksi 1/500 ja aukko voi olla aika hyvin vaikkapa tuo 8 jotta syväterävyys on hyvää luokkaa. Jos potretteja otetaan niin silloin on ihan hyvä olla suhkot iso aukko esimerkiksi 2.4. Nuo arvot oli esimerkkejä. Ja siellä voi olla pieniä virheit..prps..gkgs..

Eikä ole vitsi. Vaan oma mielipide. Ja tämä on kajjjaanilaisille, pojat eivät olleet kajjjaanista kotoisin vaikka Teemu onkin yhden kerran eksynyt pitäjään. :)

12. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    ehän määkää ole kajjaanista kotosin. syntymässä oon kaksissa käyny :)
    Mutta kainuulainen kuitenki.

13. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    No ei siihen sen suurempaa tarvita kaenuulaisuuteen. :D

14. DGT

DGT

107
    0
    0
    Voeh voeh... mää en pääse enää irkkiin. Pitää ihan täällä julistaa tämä surkeus. :´(

15. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    No minä jo ihmettelinkin ettei ole tytöstä kuulunut moneen viikkoon mitään. En raaskinut soitella (yöllä). ^_^

Mut positiivista on se et sä voit tehdä koulujuttuja/töitä! Äläkä kysy mitä ne on, mä en tiiä! O_O

Mut mikäs este sul on tullut sitten? Mäkään en jaksa irkis löhötä (tai siis oon mut en jaksa seurata tai puhista tai ööö..), pitää koettaa mukamas tehdä jotain. Kauhee nälkä tässä kyl on mut pitää kai koettaa naputella tätä konetta. No kolmelta sit pääsee syömään vaikka poekahan sit pitää lähtee ulkoiluttamaan. Äh en mä tiiä ja kohta vita tulee ja sanoo ettei saa tälläisiä kirjoitella foorumil (kun sitä varten on yksityisviestit, pyh), tyhmää. :S

Koetahan pärjäillä. :)

16. DGT

DGT

107
    0
    0
    :D

Tiukensivat palomuuria niin ei pääse enää täältä, kotoa kyllä pääsisi. Mutta nyt on niin hyvä kirja menossa, ettei ole tulut konetta avattua.

17. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48

No voeh nyyh, kirjakin voittaa mielenkiinnolla mut eikun irkin.. :´(

Sais sun flikat oppia viltsulta tavat et kirjat on vapaata purulukemista. :p

18. DGT

DGT

107
    0
    0
    Irkin perusjutut nyt voittaa räntäsadekin ;DD Se on sitten eriasia, jos on jotain kysyttävää.

Mutta tytöt ei pure kirjoja, ne vaan makaa jaloissa kun mä luen.

19. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Luntahan toi satoi eilen, illalla. äkkiä kyl tuli kylmyydestä päästä sisälle (irkkaamaan). Muutenkin kylmät ilmat, no tänään ollut enemmän vetinen. Harmaata on vaan.

Ja nakertaa sun varpaita. :p

Pitäs jaksaa vääntyä käymään kirjastossakin tai palauttamassa toi kirja. Tietysti sekin on myöhässä. No onhan huominenkin olemassa.

Olihan?

Huomenna sin city tulee myyntiin, ehkä sen voisi käydä ostamassa. Kahden vaiheilla on ja myös se ihmeperhe olisi ihan jees saaha ostettua kun se oli 12,9e anttilassa. Voisi koettaa käydä hiukan käydä sivistyksen kehdossa ja ihmisten ilmoilla hiukan. :)

20. tuulis

tuulis Member

89
    0
    6
    ai, pitääks minunki ens viikolla toimeutua anttilaan ostaa ihmeperhettä?

Musta on kyllä vähän epäreiluu, kun ei meiän puolella järvee mitää lunta satanu, vaan räntää :(
    ...tosin, en mä tainnu pihallakaa käyä kunnolla.