Vs: Kahvimylly Joo, samaa olen kummastellut -varmaa koska Pauligilla papuina pakkaaminen on poikkeuksellista eikä tuotantoa ole virtaviivaistettu sille. Onnettominta tietysti on, että kierron ollessa huonompaa, on papu varmaan paljon jauhettua vanhempaakin. Niillä pitäisi olla joku tehdastilaussysteemi. Tai "omalle kauppiaale" pitäisi tehdä joku kimppatilaus jotta tilaisi tuoretta? Tukkurilta kai kahvikin tosin kauppoihin tulee eikä Lisbeth Pauligilta, että siinä yksi vahentumispaikka lisää ketjuun ;-)
Vs: Kahvimylly Tuosta laihuudesta: minustakin ensimmäisistä itsejauhetuista yrityksistä tuli laihahkoja. Päättelin, että kaupan valmiiksi jauhettu ja tyhjiöpakattu kahvi on tiiviimpää kuin itsejauhettu, jolloin samankokoinen kauhallinen kaupan kahvia painaa enemmän kuin kotona tehty, jossa porojen seassa on enemmän ilmaa. Testatkoon joku vaa'an omistaja.
Vs: Kahvimylly Johannes muuten puhu järkeä. Pitänee mitata. Nyt olen saannu jo tujumpaa kahvia kun olen mitannu kahvin painon mukaan. Joku 7g kuppi sääntö on kait olemassa. Paljonkohan se kuppikoko on sitten DD. Tänään juonnu liikaa kahvia joka tuntuu elimistössä.
Vs: Kahvimylly Kun näyttää menneen osittain mainostuspuolelle, niin minäkin: Ei me täällä Keski-Suomessakaan huonoja olla. Ja sitä paitsi luomua. http://www.paahtimopapu.fi/ Kapa
Vs: Kahvimylly Punnitus on tosiaan parempi kuin tilavuus. Ja tulemaan käytetään termin uuttosuhde lukua. Espressossa 1:2, mutta en tiedä mikä on suodatinjauhatuksen lähtöarvo, josta voisi lähteä liikkeelle. Vaaleat paahdot valtavine kofeiineineen eivät sovi itselle ollenkaan, itse asiassa robustalajikkeen arabicaa korkeampi kofeiinikaan ei likikään kuittaa tuota. Varsinkin, jos juoma on vielä laiha, niin itsellä menisi vatsakin sekaisin, sen lisäksi, että alkaisi hikoiluttaa, kädet ja jalat kylmetä ja hermostuttaa...
Vs: Kahvimylly Onneksi tätä nykyään löytyy jokaiselle juojalle jotain... Kun runsas vuosi takaperin pääsin tutustumaan ystäväni luona itsejauhetun kahvin saloihin, sille tielle jäin. Nyt en pitkällä tikullakaan koske Pauligin parkkihappoisiin tuotteisiin. Vaimolle ostin puhtaasta mielenkiinnosta papuina Pauligin luomulaatuista Juhla Mokkaa samaa kuraahan sekin oli. Nyt aamukahvina Nordquistin Giustoa ja kuinkas muuten kun juuri jauhettuna ja espressokoneella keitettynä. Muutoinkin kahvihifistelijöiden/paljon juovien pitäisi suosia luomulaatuja, sillä kahviviljelyssä käytetyt toejunta-ainemäärät ovat melkomoisia, varsus tehoviljely, liittyen kahvin kulutukseen maailmassa.
Vs: Kahvimylly No juuri tämän vuoksi sitä Pauligin luomu Juhla Mokkaa ostin. Ei oikein maistu hyvältä se. Vois töistä kotiin mennessä käydä ostamassa jonkun toisen merkin. Juntti citimarkettiin ei tartte mennä. Siellä ei papukahvia ollu. Prismassa oli suht hyvä valikoima vaikkakin aika pitkälle peruskahveja.
Vs: Kahvimylly Makuasioitahan nämä on... Vaimoni sanoo Giustoa keittäessäni, että hänelle tulee aina assosisaatio siitä, kun käveltiin Tukholmassa ja mentiin Slussenin läpi ja siellä lemunut jäätävä kusen haju ðŸ˜ðŸ˜‚ Jos suositella saan, niin kokeilepa Nordquistin Reko kahvia, on Giustoa lempeämpää ja sillä olen "käännyttänyt" jopa vannoutuneita Pauligin ystäviä 😉 Ostipa eräs ystäväni viime kesänä jopa uuden myllyn ja espressokeittimen Moccamasterinsa tilalle ja lopetti Juhla Mokan juomisen, kun joi mökillämme viikonlopun Rekoa. Niin ja tuo Reko on muuten.luomua 😉
Vs: Kahvimylly Kun vertaan purukokoa kaupasta ostetun ja itse jauhamani välillä (suodatinkahvi), niin minä jauhan selvästi hienompaa. DeLonghin purukokosäädin on n. 10:30 asennossa (hienoin on jossain 7:00 tienoilla ja suurin 5:00) Termi "uuttosuhde" kuulostaa joltain sellaiselta, että se huomioi sekä purun määrän, että sen pinta-alan. Kahvin lämpötilakin vaikuttanee siihen, kuinka paljon kahvista uuttuu itse nesteeseen. Mä olen huomannut, että purun hienous on erittäin tarkka parametri ja se pitää myös löytää keittimelle sopivaksi (ilmeisesti veden läpötilat eroaa eri suodatinkeittimissä *)). Sen sijaan toi suodattimen kahvin määrä ei tunnu olevan mulle kovinkaan tarkka: Mä pystyn omasta mielestäni sanomaan suodattimen täyttöasteesta silmämääräisesti tuleeko kahvista sopivan paksua. Tosin olen oppinut luottamaan tämän DeLonghin ajastimeen niin hyvin, etten edes vilkuile enää nykyään määriä. Täytynee kokeilla mun 1g tarkkuuteen pystyvällä (riittäneekö) keittiövaa'alla, millaisia tarkkuuksia mun silmämääräset arviot pitää sisällään *) Olen keittänyt itse jauhettua kahvia jotakuinkin viidessä keittimessä. Kahdessa omassa ja muutamassa tutun keittimessä itse jauhamastani näyteannoksesta. Noi näyteannokset ei ole tuottaneet niin hyvää, kuin olisin olettanut. Myös uuden keittimen ostettuani jouduin hakemaan uuden purukoon. Pitää sanoa vielä, että keitän yleensä kahvia vakiomäärän. Jos määrä vaihtuu, niin kahvin kulkuaika suodattimen läpi ja jopa veden keskimääräinen lämpötila suodattimessa saattaa muuttua. Tämä voi vaikuttaa lopputulokseen.
Vs: Kahvimylly Mä en ole uskaltanut edes kokeilla luomulaatuista Juhla Mokkaa, vaikka paikallinen Alepa-kauppias on päättänyt nykyään ottaa sitä ja tavallista hyllyyn. Mä olen kärmeissäni ja saatan vielä vaihtaa kauppaan, josta saan vaaleata Presidenttiä. Noita espressoja en tykkää juoda. Ne edustaa niin toisenlaista kahvikulttuuria, kuin tää meidän, jossa kahvin kanssa nautitaan usein myös kahvileipää. Useimpina päivinä juonkin kahvia vain aamupalalla. Espressohan on yleensä joko jälkiruokajuoma (italialaiset työkaverit Salernossa sanoi ruuan sulavan paremmin. Tosin sanoivat samaa Lemoncello:sta, paikallisesta likööristä) tai virkistysjuoma. Ei kuitenkaan koskaan välipalajuoma purtavan kanssa, kuten meillä. Mulla tulee oikeankin raa'an espresson kanssa samanmoinen irvistys, kuin huonosta wiskistä. Joinkin yleensä Italiassa aina jotain latte-tyyppisiä maitosekoituksia. Ja maito taas sekottaa mun vatsan yleensä
Vs: Kahvimylly Se pitkä maitokahvi, cappuccino tai caffe latte, on nykyään välipalajuoma, vaikka toki välimerenmaissa nimenomaan aamiaisjuoma. Pahasta espressosta tuleekin irvistys. Mutta on hyvääkin viskiä ;-)
Vs: Kahvimylly Toki lämpötila on tärkeä, mutta säädäpä sitä sitten jollain mokamaasterilla. Uuttosuhdetta voi toki tutkaila monelta kantilta, mutta jos pitää asian yksinkertaisena, on se purun ja tuotetun juoman painosuhde. Espressossa esimerkkinä vaikka 15g purua saadaan 30sekunnissa 30g juomaa. Espressokeittimessä aikaa säädetään purun hienoudella, määrällä ja hieman myös tamppauksen voimakkuudella. Joka tosin pyritään pitämään vakiona. Lämpötilakin pyritään vakioimaan, ja siihen käytetään toimintatapoja, kuten kahvan irtipitoajan minimoimisella, läpihuutelurutiineilla yms. toiminnoilla, riippuen laitteen toimintametodista -koneen säätöihin mennään harvemmin, mutta toki nykyään alkaa käyttäjän ohjattava pid-piiri yleistyä nysvääjien keskuudessa, monessa hintaluokassa. http://www.pidsilvia.com/What_is_PID.htm Tästä kahvin vanhenemisesta antaa hyvän esimerkin se, että kerran valmistelin itselleni espressoa, mutta unohdin asian jonkin häiriön vuoksi. Totesin jonkun tovin päästä että kas, kahva koneessa enkä muistanut laittaa valumaan. Napsautin siis pumpun päälle ja kas: kuppiin lirui teetä. Kahvipurut siis pikavanheni kuumassa kahvassa puolessa tunnissa.
Vs: Kahvimylly Ja jos joku haluaa varmasti laadukasta purua käsin, niin tuolla: http://coffeehit.co.uk/pharos-manual-coffee-grinder tommottas: https://www.youtube.com/watch?v=Q97Eia6rez8
Vs: Kahvimylly DeLonghi kahvimylly KG89. Luulin jo että paskan myivät 08-loka-2015 ja kaivelin osto- ja takuutietoja esiin. On ollut päivittäisessä käytössä jatkuvasti, mutta jauhaminen lakkaa myös jos papusäiliön kansi ei ole kunnolla paikoillaan. En millään bongannut siitä anturia kuten jauhetun säiliön puolelta, mutta kokeilu kertoo että kyllä siinä sellainen on pakko olla. Hyvin toimii. Jos jotain haluaisin olevan paremmin, niin jauhetun säiliön ergonomia irtokansineen. Ei se paha ole mutta voisi olla parempi.
Vs: Kahvimylly Heh, insinööri tehnyt ansan ;-) Omassa Variossa samanlainen: papusäiliö kun liikahtaa, niin mikrokytkin napsahtaa ja mitään ei tapahdu. Itsellä hieman myllykuumetta, tekisi mieli vaihtaa pykälää tyrnempään.
Vs: Kahvimylly Katkera yösydän ;-) On kyllä sääli, että kahvimyllyjuonteessa puhutaan kahvimyllyistä, jopa kahvimyllyjen häiriöistä, mutta ehkä tosiaan pitäisi kuitenkin puhua kameroista. Mitäs laitetaan? ;-D