Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

tlr ja valotus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana yogi, 11 Joulukuu 2007.

1. yogi

yogi

28
    0
    0
    Mulla on ollut hyllyssä jo useemman kuukauden tuommone Yashica D laatikko, mutta en ole kuvannu sillä kun en oo ehtiny eikä toisaalta ole minkäännäköstä valotusmittariakaan.

Kysymys kuuluukin, että mikäli en sellaista saa hankittua niin onko tuon valotusajan/aukon kombinaation säätämiseen olemassa jotain nyrkkisääntöjä? Netistä löysin manuaalin tuolle kameralle ja siellä on sellanen 'hieman' yksinkertainen taulukko, mutta jotain helpompaa jos löytyy niin ois kiva. Oon lähdössä Pariisiin uudeksvuodeks jne ja olis kiva saada ikuistettua jotain tuommosellakin kameralla.

Hot tips, s'il Vous plait!?

edit:  KVG ja löysin "sunny 16". jonkunnäkönen rule of thumb lienee kyseessä. Pääseekö tuolla alkuun? Tarkennuksena vielä, että syväterävyydellä ei ole suurtakaan merkitystä.  Mikä filmi antaa parhaiten anteeksi vai antaako mikään? (en kehitä itse)

2. Vs: tlr ja valotus

Pääsee sillä alkuun juu ja jos värinegalle kuvaat niin se antaa eniten anteeksi.
    Jos omaat jonkun muun kameran, voinee sitä käyttää valottusmittarina.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: tlr ja valotus

Jotkut sanovat että suomessa olis Sunny-11, tiedä häntä...

Ainakin mv-negoissa 400 ASA filkat ovat yleensä loivempia, eli ehkä antavat hiukan enemmän varaa, kuin hitaammat.

4. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Vs: tlr ja valotus

Edellyttäen että se kamera omaa valotusmittarin...

Sori en enää voinut pidätellä... "omata" -verbiä käytetään täysin holtittomasti ja se vituttaa ;-)