Vs: Kahvikehite? No näemmä joo jos pistää paljon lisää lämpöä ja aikaa. Mulla oli puoltuntia 20 asteessa niinku normisti suositellaan natriumkarbonaatti+kahvin (mutta mulla oli natriumbikarbonaattia) kanssa, ja sillä ylivalottuneet ruudut kehittyi ihan vähän.
Vs: Kahvikehite? Voiskohan kaakaojauhe toimia kanssa, siinä on mm. catechiniä (katekiini vai mitä suomeksi) kuten kahvissakin, ja jossain on spekuloitu sen olevan se kehittävä ainesosa. Tästä voi tulla pitkä viikonloppu...
Vs: Kahvikehite? Vielä en oo nähnyt missään väitettävän että pystyis. Olis kyllä jännä jos senkin vois korvata keittiökamalla... Olin just apteekissa ostamassa flunssalääkettä ja mietin toimisko Ketorin Hot kehitteenä. Siinä on parasetamolia ja C-vitamiinia
Vs: Kahvikehite? eikös siinä jotain (ammonium)tiosulfaattia kiinnitteessä ole.. Hmm tuosta oli juuri vähän aika sitten jotain puhetta, missä sitä on.. EDIT: jaa se olikin niin, että paras ensiapu syanidi-myrkytykseen olis tiosulfaatti <- siis ainakin jonkun lähteen mukaan... En ota vastuuta
Vs: Kahvikehite? Apteekin vitamiinit ja muut tropit taitavat olla sen verran hintavia XTOLiin verrattuna että ei niillä ainakaan rahaa säästääkseen kannata lutrata Itse en ole kahvilla tai vastaavilla kokeillut kehittää, mutta ainakin näin äkkiseltään tuntuisi, että jos kehiteaine on kovin tummaa niin eikö se väri tartu jo filmin emulsioonkin? Ei kai tuollaisella ruskealla negalla mitään sitten tee. Tai voihan siitä skannaamalla saada jotakin
Vs: Kahvikehite? Joo apteekkijuttu nyt oli vaan semmonen kokeilunhalunen heitto mutta jos rahaa haluaa säästää niin sooda ja pikakahvi ei paljon maksa. Väri tarttuu emulsioon ja kuuluukin tarttua, se on sitä värjääntymistä mikä on nyt muodissa, pyro- yms. staining-kehitteitä kovasti käytetään nykyään..
Vs: Kahvikehite? Niin niin mutta eikö se kahvi pidä olla niin vahvaa ettei yhdestä Nescafe-purkista saa tehtyä montaakaan filmiä? En itse siis ole kokeillut No en ole kyllä pyroakaan kokeillut, mutta luulin että se värjää vain valottuneen hopean kohdalta ja korkeintaan siitä vähän ympäriltä, eikä koko emulsion alueelta. Eikö se filmi ole sama jo sitten ottaa kiinnitelitkusta ylös ennenkuin valottumaton emulsio on kokonaan kirkastunut? Siis jos haluaa saada hankalat negat
Vs: Kahvikehite? Eiköhän sen värin pidä olla tietynlainen, että efekti on toivottu, eli keltainen peittää rakeisuutta. Ruskeasta en tiedä En nyt muutenkaan vakavissani lähtis kahvilla kehitteleen esim. tärkeitä kuvia, mutta voihan se hauska olla kokeilla.
Vs: Kahvikehite? no oranssihan koostuu keltaisesta ja punaisesta valosta ja monijyrkkyyspaperille vedostettaessa keltainen loiventaa kontrastia, mutta punaiselle paperi ei reagoi juuri ollenkaan ja se vaan pidentää tarvittavaa valotusaikaa. Ruskea on sitten tummaa oranssia eli keltaista ja punaista tuplamäärät
Vs: Kahvikehite? No ne Caffenol-ohjeet joita mä koitin seurata oli suurinpiirtein 5tl nescafeeta per kinofilmirulla, kyllä tommosessa 3-4 euron purkissa aika monet 5tl satsit on. En nyt jaksa laskea tuleeko halvemmaksi kuin joku 1:100 Rodinal mutta ainakaan ei ole niin myrkyllistä
Vs: Kahvikehite? Eikös 500 ml rodinaalilla saa joku vajaa 100 rullaa kinoa 1+50 laimennuksella (= n. 5ml per rulla). Hintaa jotain alle 15 euroo vai mitä se on. Ei se kai noin laimeena kovin myrkyllistäkään oo, tosin en oo sitä asiaa tutkinu.
Vs: Kahvikehite? laskepa uudelleen 10*5ml=? Taitaa 500ml:n rodinal-pullosta tulla ~80 kinofilmiä paterson-tankissa (300ml/filmi) 1:50 suhteella. Kahvikehitettä voi tehdä toki halvemmastakin pikakahvista kuin nescafe, jokin pirkka-pikakahvi ei maksa varmaan puoltakaan nescafen hinnasta, luulen. Kyse an kuitenkin niin liki samasta tavarasta (kylmäkuivattu kahvi) ettei eroa lie. Makuero on varmasti todellinen, mutta siitä ei valtaosa filmeistä välitä. Kolmisen vuotta olen itse miettinyt kahvikehitteen kokeilemista, enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi. Ajattelin, josko ostaisi reilunkaupan pikakahvia, niin olisi sitten reilunkaupan filminkehitettä. Eipä varmaan semmoista saisi muuten. Tahi luomuakin voisi löytyä.
Vs: Kahvikehite? Muistelisin että suolalla saisi aikaan jonkinmoisen kiinnittymisen. (?) Monenlaista myös kokeiltiin vaihtelevin tuloksin ennen parempia keksintöjä.
Vs: Kahvikehite? Kiinnitteitähän on hapanta (agefix..) ja (lievästi) emäksistä, esim. hopeavedoksella. Jälkimmäinen tehdään kahdesta jauheesta, joista toisessa on isohkoja suolakiteitä tms. ja lopputulos tuoksuu aika lailla suolavedeltä.. Tuskin se nyt ihan ruokasuolaa on, mutta..