Tyylikkäitä voivat olla, jos niistä tykkää. Käytettävyydestä noiden nuppien kanssa voi olla ainakin 2 eri mieltä.
Ittellä alkoi jonkinsortin valokuvauskausi Yaschica FX-3:lla vuonna -84. Ihan vähän kiinnostaa täysmekaaninen filmikamera, mutta mitään hinkua niiden säästämiseen tai keräämiseen ei ole, eikä retrot digikameratkaan oo mun juttu. Saanähdä kuinka käy valokuvausinnon kaikkinensa, kun firmankin pillit laitetaan syksellä pussiin.
Ei noitten retrokameroitten käytettävyys mitenkään sieltä huonoimmasta päästä ole. Selkeät säätimet hyvin esillä. - Ei nyt tietenkään ammattikameran tasoa, enempää käytettävyyden kuin säätömahdollisuuksienkaan puolesta, mutta kuitenkin olennaisesti paremmin kuin hinnaston alapään digijärkkäreillä. Kaikenlaiset "paina tästä ja kierrä tuosta"-viritykset ovat.... no, perseestä, noin selkeästi ilmaistuna. Joskus pidin studiokuvauksen kurssia, ja sinne joku onneton taaperteli minkälie Sonyn kameran kanssa. Ensin pohdittiin vartti, miten sen saa toimimaan studiovalojen kanssa. Onneksi laukun pohjalta löytyi kenkään sopiva liitin, johon sai synkkajohdon kiinni. Sitten pohdittiin toinen vartti, miten sen saa manuaalisäädöille... Ja sitten lopullinen tenkkapoo, mistä säätyy aukko. Ainoa ratas, joka löytyi, oli ajan säätöön. Lopulta piti kilauttaa kaverille, jolla tiesin olevan Sonyn kameran, ja kysyä... Olihan siellä joku nuppi, jota painamalla se ajan säätöratas säätikin aukkoa.... Just joo. Toki voi aina suositella, että kurssille tullessa on syytä ottaa käyttöohje mukaan, mutta kuka niitä nyt oikeasti kuskailisi matkassaan...
Joo, toi Zf:n käytettävyys on kyllä - sanon tämän lähes kaikilla Nikonin F ammattirungoilla digi/filmi (D3, D4, D5, D850, F, F5, F6) kuvanneena - varsin hyvä, ja muutoinkin kuvausominaisuudet ovat monenlaiseen kuvaukseen hyvinkin riittävät. Ergonomiahan noissa retrorungoissa kuitenkaan ei ole kovin hyvä. Ja kun croppirunkokin (mulla) aina pitää olla, niin toi Zfc istuu tarpeisiini. No, kyllähän nuo hieman fiilistelylaitteita tietenkin ovat, mutta kyllä niillä kuvia saa.
Halpismallit on kyllä ihan kökköjä Ittellä on Canonin R6 jossa ei oo paikkaa synkkapiuhalle. Canon R:ssä se löytyy sentäs akkukahvasta, R6:ssa ei sieltäkään. Oon kuvannut R:llä miljöökuvia pikkusalama TTL:llä kameran päällä ja Elinkan Quadra päävalona. Hienosti hoituu täytevalon tujaus pikkusalamalla….ihmeen loogisesti toimii sen valotuksen säätö. R6:lla kyseinen homma ei onnistu kun synkkajohtoa ei saa kiinni. R:ssä on vain 1 muistikortti, pelkään kuvata sillä mitään ainutkertaista (yksi kokemus riitti)
Kai siihenkin saa välipalikan, jossa on synkkajohdon liitin. Nehän maksavat yleensä noin kympin - no, Canoniin varmastikin 20 €.
Mutta kun pitäis saada pikkusalama TTL:llä käyttöön ja se palikka…oon koittanut kattella sellaista palikkaa mutta en oo löytänyt. Nikonin salamassa on synkkajohdon paikka millä homma onnistuis, canonin salamassa sama liitin, mutta sillä pystyy laukaisemaan sen salaman mutta ei toista salamaa.
Minulla on YongNuon YN-622N lähetin/vastaanottimia irtosalamoille. Niissä on pistoke myös synkkapiuhalle. Joku tuollainen voisi toimia.
Onko siinä TTL-liittimetkin? No kuitenkin…..olishan se hyvä, mutta mun tarpeet sille kuitenkin on ohi. Joku vuosi sitten olisin sellaisen hankkinut.