Hämeenlinnan perämetsien syvien rivien kansanperinteen välittämistä näkemyksistä huolimatta kahvi tosiaan vaikuttaa verenpaineesen aika paljon. Siis ihan tieteellisesti tarkasteltuna. Ja nimenomaan kahvi kokonaisuutena, ei niinkään sen sisältämä kofeiini. Harvardin tutkimuksessa verrattiin juodun kahvin ja suoneen pistetyn kofeiinin vaikutuksia, ja juotu vaikutti paljon enemmän. Kahvin muilla ainesosilla kuin kofeinilla on iso merkitys. Kohonneesta verenpaineesta kärsivä tekee kyllä viisaasti noudattaessaan kohtuutta kahvin kanssa - vaikka, ainahan se kohtuus on liian vähän. Coffee and your blood pressure - Harvard Health
Anteeksi etukäteen kahvilusikan sotkeminen soppaan, joka ei minulle kuulu... Mutta mieheni on osoittautunut monella tapaa tosi herkäksi kahville, varsinkin jos on muista syistä stressiä. Mielenkiinnosta aloimme mitata verenpainetta kahvin jälkeen. Lukemat nousivat kiistämättä. Vaihdoimme verenpaineen nousun vuoksi suodatinkahvin kofeiinittomaan pikakahviin. Kumma kyllä verenpaine nousi siitäkin, joten olen taipuvainen uskomaan SakkeM:n mainitsemaam tutkimukseen. Oma verenpaine ei kahvista kohoa, mutta kolmen kupillisen jälkeen alkaa kyllä muuten ahdistaa.
Savumuikkuleipä, kahvia, lasi viiniä, F6 ja 58/1.4. Tuohon kun vielä lisätään pianisti kolmen metrin päässä, niin ei oo hullusti ihmisen asiat.
Sun Cafe Porrassalmenkadulla, oikein mukava paikka, niinkuin toki Nandakin. Rakennus vähän mielenkiinnottomampi, mutta paikasta tehty kovasti miellyttävä...
Tuplaespressot ja tuijotusta syntymäpäivälahjaani. Itse itselleni ostin 70-vuotislahjaksi. Tänään vein myös kyynärsauvani terveyskeskukseen, joten eiköhän kohta korkata kuohari. Kapa