Tämmöinen artikkeli pisti miettimään että kuinkahan on kun nykyään kaikki on digiä, aniharva kuva päätyy albumiin enään, niin näkevätkö tulevat sukupolvet meidän elämästä ja suvustaan enää mitään kuvia? Minkälaisia visioita teillä mahtaa olla asian suhteen? Kuvat ovat nykyään paljolti lojumassa kovalevyillä ilman varmuuskopioita. Siirtyvätkö ne enään sieltä albumeihin? Entä digimuotoiset kuvat, kuinka arvelette että niitä vaikka 40-50 vuoden päästä joku lapsenlapsenne alkaa selaamaan ja katselemaan?
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Eikö tämä ole oikeasti rauhoittavaa: kummallakaan taholla ei ole pakkosäilytystä. Mikä voi olla kauheampaa kuin joutua säilömään jotain kattokruunuja mahdollisen arvostuksen tuloa odotellen -kun esitäti kerran halusi ne antaa...toisaalta antaahan tämä sadisteille vielä parempia mahdollisuuksia kun annetaan jotain kryptisiä mustia laatikoita lastenlapsille käteen...tässä markolle maailmanlopun avaimet...
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Nuo kattokruunut on tietty totta (onneksi ei moisia ole tarvinnut ottaa vastaan), mutta aika moni on kuitenkin jossain vaiheessa elämäänsä kiinnostunut ainakin pintapuolisesti omista juuristaan, ihmisistä ja paikoista joissa he ovat eläneet. Tähän valokuvat ovat varsin hyvä väline. Ne lomaräpsytkin. En oikein usko että lapsenlapset, jos moisia siunaantuu, todennäköisesti heitä kuitenkin tulee olemaan, ovat tippaakaan kiinnostuneita noista minun tekotaiteellisista maisemistani, vaan nuo lomakuvalbumit kertovat heille enemmän meistä ihmisinä. Eli ne ovat tärkeitä, ei ne kuvat jotka luen harrastukseni lopputuotteiksi. Tämäkin ketju herätti taas pintaan sen pitkään muhineen ajatuksen, että noista lomakuvista ja muista pitäisi viimeinkin saada aikaan sellaisia kuvakirjoja. Se lienee paras tapa jättää edes seuraavalle sukupolvelle jotain tietoa meistä, elämäntavastamme ja siitä ympäristöstä jossa elimme.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Tuo on hyvä muistutus, kiitos. Täytynee itse tehdä ihan samoin.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Minä olen tehnyt nyt 1v tyttärestäni 2 60-sivuista kuvakirjaa. Niissä näkyy myös sukulaisia, asunto, kesämökki, autot ja yleinen ajankuva. Uskoisin että niistä ollaan kiinnostuneita myös seuraavassa sukupolvessa.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? En edes väitä,että kuvillani olisi merkitystä tai tarvetta säilyä jälkipolville.. Mallit yms,jos tykkäävät niin toivottavasti printtailevat kuvia. Jahka pentuja tehtailisi yms niin kaippa kivijalan printteri saisi laulattaa albumit täyteen..
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Minäkin ajattelin tehdä joskus jotain jos vaikuttaa siltä.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Itse olen alkanut kallistua sille kannalle, että näistä digikuvista jää paljon enemmän katsottavaa seuraaville sukupolville mitä edellisen sukupolven paperikuvista enkä tarkoita pelkästään määrää. Aikoinaan vietiin täyteen kuvattu rulla liikkeeseen ja saatiin takaisin nippu kuvia joista osa päätyi albumiin ja negat ties minne. Albumi, mitä siis on vain yksi kappale, päätyy perinnönjaossa johonkin missä vieraillaan tapauksesta riippuen ei ikinä tai useamman kerran vuodessa. Vanhemmat voi erota ja tässäkin albumi päätyy vain toiselle. Näistä digikuvista laitetaan jakoon kaikelle kansalle sellaistakin mitä ei viitsi katsoa kuin laittaja itse sen yhden kerran. Lättyjä jaetaan sinne ja tänne eikä kaikki katoa savuna ilmaan vaikka talo palaisi. Loput löytyy juutuubista.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Mä luulen tai olen oikeestaan jo havainnutkin että taitaa jäädä enemmän nykytekniikan myötä; eli kuvista saadaan kenties yleisemmin jakoon useampia kappaleita, vanhoja albumeita skannaillaan sukututkimusten yhteydessä ja jaetaan kätevästi. Ja tosiaan varmuuskopiointi on ollu ennenkin mitä sattuu eikä ole suojannut eroja/riitoja/tulvia/tulta vastaan. Delkin markkinoi 700Mt cd-r levyä rated lifespan 300yrs 3puntaa kpl ja dvd-r 4,7Gt rated lifespan 100yrs 4puntaa. No nyt joku sanoo et ei tiedä varmasti voiko noihin luottaa mutta eipä sitten voi luottaa mihinkään? V-MS
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Niin, teoriassa siis noin, että niitä on mahdollista jakaa... mutta, mutta... miettikääpä monessako ei-harrastaja tuttavaperheessänne niitä on oikesti jaettu? monessako perheessä ne kuvat ovat jossain muuallakin, kuin perheen isän tai äidin koneen levynkulmalla? ennen jäi EDES ne albumit, nyt ei taida jäädä niitäkään. Etenkin jos ne kuvat edelleen ovat siellä koneen levynkulmalla kun sen omistaja dementoituu jne. Tällöin niiden varmistukset jäävät tekemättä, kone rikkoontuu tai saastuu viruksilla jne. Kaikki tunnistavat albumin albumiksi, eivätkä normaalisti sytytä sillä saunan pesää, mutta sen tiedostaminen että jonkun vanhan ihmisen koneen kulma on ainoa paikka, jossa perheen kuvat ovat säilöttynä ja että niitä ei ole tullut kenenkään mieleen sieltä koskaan jakaa eteenpäin ennen perunkirjoituksia... Olen mielelläni väärässä tässä asiassa, mutta mutta.... :-[ :-[ :-[
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? En tiedä paljonko teillä on kuvia, versioita jne., mutta itsellä niitä on jo joku 300Gt. Sen varmuuskopioiminen 700mt levyille on sellainen juttu, etten viitsi edes yrittää. Hintaakin sille tulisi noilla hinnoilla tuhannen euroa CD.lle, no tosin noille DVD:lle vain kaksi ja puolisataa ;D Pakko mennä kiintolevyillä tuo varmistus.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Ei kovin monessa mitä nyt tätä tuttavapiiriä miettii, mutta tuttujen "kakaroitten" koneelta on monasti kateltu perhejuhlien ja vähän muitakin juhlakuvia ja sen sijaan, että ne olisi yhdessä albumissa niin nyt ne on joka kakaran omalla koneella ja parhaat palat tietenkin kavereitten sähköpostissa tai irc-galleriassa. Kattelin juuri eilen lanko-kokelaan siskon hääkuvat läpi kun piti saada käsitys miltä hänen vanhemmat näyttää. Jos ne kuvat olisi vain albumissa niin näkemättä olisi jääneet. Missä lie Pellossa asuvat Kyllä siinä niinkin käy monen kohdalla, että varmistukset jää tekemättä ja viimeistään siinä vaiheessa kun koneen salasanan ainut tietäjä vaihtaa hiippakuntaa kuvat katoaa olemasta. Paperialbumi ei katoa yhtä herkästi.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Tulee mieleen se kohta kun kysyn sukulaiselta tai kaverin kaverilta vielä kolmannen ja viimeisen kerran että "onko nyt varma että koneella ei ole mitään tärkeää mitä ei olisi otettu talteen, katsos kun tän uudelleen asennus(helvetin) jälkeen ne on sitten ikuisesti poissa" ja kaveri pitkät päällä vastaa "no on on, ei siellä mitään ole ihan paska se on eikä sitä ole voinu kunnolla käyttää pitkään aikaan, mitäliä viruksia ja muuta paskaa vaan, ne saa kaikki mennä". .."haloo, kato kun mulla oli gradu ja valokuvia koneella - missä ne nyt on?" yhy yhy yhyy
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Juu, niimpä... tätä minäkin pelkään sen todellisuuden olevan, helppo jakaa, helppo tuhota
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Ehkä näinkin, mulla on tässä koneella ja ulkoisella kovalevyllä skannatut albumit esi-isiltä jotka sain sukutukimuksen tekijältä. Ainakin se on mahdollista, en tosin ole kuullut että albumeitakaan olisi viety valokuvausliikkeeseen kopioitaviksi ja jaettaviksi, uniikkikappaleita ne tuppaa olemaan. V-M
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? seppo ja kumppanit on tietty eriasia mutta digi ei välttämättä helpottanut kuvaamista kaikilla. suurimmalle osalle vanhentuvaa ikäpolvea nämä asiat on "niitä tietokone juttuja". anoppikaan ei saa edes kuvia kortilta vaan ostaa uuden kun vanha täyttyy. ja isäni on valokuvannut kokoikänsä ja silti aivokäyrä vetää suoraa kun kysyn että onko ok jos formatoin kovalevyn jossa sun kuvat on. em. gradu-tarina ei sitten ollut fiktiivinen vaan yleistys suuresta otannasta josta minulla on kokemusta. nuoret ihmiset, joihin tässä kakaroilla ilmeisesti viitattiinkin, on tietysti meidän toivomme mutta seniilit pierusäkit ehtii hukata vielä vuosikymmeniä ennen sitä.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? En oikein tiedä noista nuoremmistakaan. Kyllähän ne konetta osaavat käyttää ja netissä surffata, mutta niin osaa isoäitinsäkin. Mutta että ne koneista oikeasti sen enempää tietäisivät kuin mummonsakaan, ei siltä näytä. Ei niistä niin kovin moni ole siten teknisesti orientoitunut, että ymmärtäisi edes mikä on varmuuskopio. Kun mietin tässä omia, sukulaisten ja tuttavaperheiden tuossa parinkympin hujakoilla olevia lapsia, niin vanhin oma poika on ainoa kaikkiaan kahdestatoista, josta voin olla varma, että edes tietotaitoa löytyy mihinkään tiedon varmistamiseen. Lopuista en usko kuin yhden olevan edes etäisesti kiinnostunut asiasta ja loppujen koneilla... no jos jotain ongelmia tulee, niin koneella olevat tiedot ovat kadonneet iäksi. Oma poika tietäisi, mutta ei sitäkään juuri kiinnosta. Juuri eilen juteltiin kun hän itse pohti asiaa, tarjosin joutavaa USB-kiintolevyä mukaan, tuohon se jäi eteisen pöydälle. IT-insinööri hänestäkin pitäisi tulla. ;D
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Ei se varmuuskopiointi niin helppoa ole negoistakaan, ne kun on heitetty roskiin siinä vaiheessa kun on kuvat haettu, mitäs niillä tekee kun on kuvat? Nyt tietysti kuvat ovat punaisia tai haalistuneet lähes näkymättömiin.
Vs: Katsooko seuraavat sukupolvet kuviamme? Voi olla, että noin menetellään jossakin, eli heitetään negat roskiin, mutta väittäsin ihan taas ympäristöseurantaan perutuen, että se on oleellisesti harvinaisempaa kuin varmistusten laiminlyönti. Pikaisen gallupin pohjalta voisin sanoa, että samat ihmiset jotka jättävät satapropsenttisesti varmistuksen tekemättä, säästävät satapropsenttisesti negat ;D ;D ;D