Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käyttäjäkokemuksia toivotaan: Canon Canoscan 9000f

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 13 Joulukuu 2011.

1. Ilkka989

Ilkka989 Member

477
    0
    16
    Hei,

onko klaukussa otsikossa mainitun skannerin käyttäjiä?

Minkä laatuinen mööpeli on kyseessä, ja kuinka suuren kuvan/printin tekemiseen olet sitä käyttänyt?

2. Vs: Käyttäjäkokemuksia toivotaan: Canon Canoscan 9000f

8800f on ollut käytössä jo jonkun vuoden. Lienee aikalailla sama peli spekseiltään kuin 9000f. Ihan käyttökelpoinen keskarinegoille. 6x6 skanneista olen Fotonetistä tilannut 30x30 kokoisia printtejä. Ei niissä ole valittamista.

Käytän betterscanning.com keskarineganpidikettä jossa on antinewton lasi negan päällä pitämässä sitä suorana. Pidikkeen korkeus on säädetty mahdollisimman lähelle skannaustasoa.

Canoscan softassa - ainakin minun käyttämässäni versiossa - on jotain outoa. Se ei anna valita grayscale 16bit (tai color 48bit) optiota ellei skanneria käytä Photoshopin Import-komennon kautta. Tämä taas vaatii erikseen asennettavan TWAIN-ajurin jonka löytää Canonin sivuilta.

3. Vs: Käyttäjäkokemuksia toivotaan: Canon Canoscan 9000f

Hinta-laatu suhteelleen jees laite. Nopea skannaamaan. Olen käyttänyt viime keväästä keskikoon skannaukseen 2400dpi:nä sekä värinegaa ja mustavalkeaa.
    Lasersoftin Silverfast 8 kannattaa päivättää, jos paketissa on vielä vanha 6.x softa.Tämä maksoi jotain 24e ?updatena mutta on Win7:ssa nopeampi ja luotettavampi.
    Minulla ei ole betterscanningiä tai antinewtonia, vaan vakiopitimet ja halpis maitolasia päällä.

4. Ilkka989

Ilkka989 Member

477
    0
    16
    Vs: Käyttäjäkokemuksia toivotaan: Canon Canoscan 9000f

Paljon kiitoksia vastauksista!

5. tvuori

tvuori

16
    0
    0

Yhdyn edellisiin puhujiin.
    Oon tolla nyt reilun vuoden verran skannaillu diaa ja negaa ja mustavalkosta kinoo, 6x7kaa ja 6x9siä.
    Toiminnassa ei juurikaan valittamista ja 4000dpillä tekee jo tosi isoo raakakuvaa fotariin käsiteltäväks,
    sen verran huomioo että kannattaa kyllä oikeesti vähän jo ennen skannausta kattoo käyrää ja väriä kohdalleen, saa ehkä vielä paremman käsiteltävyyden sitte photoshoppiin.
    Voin jopa sanoo että suosittelen, ainakin tosta hintaluokasta.

6. Ilkka989

Ilkka989 Member

477
    0
    16

Kiitos jälleen.

Ehkä eniten juurikin arvelluttaa se, kuinka paljon lisäkustannuksia tällaisen skannerin ostaminen teettäisi (esim. tarvitaanko kuvan tarkentamisen optimointiin tai jopa newtonin renkaiden poistamiseen betterscanning-pitimet, ~100e), ja toisaalta kuinka paljon lisätyötä tuottaisi itse skannaamiseen (onko älytön säätäminen sen perussäätämisen päälle vai ei).

7. Vs: Käyttäjäkokemuksia toivotaan: Canon Canoscan 9000f

Mun kustannuslaskelma: skanneri jotain 200e, maitolasin palanen 5e, uusi versio Silverfastia 24e ( upgrade).
    Olen antanut itseni ymmärtää että canonin skannerioptiikka on lyhyempi polttovälistä verrattuna epsoniin, joten tarkennus ei ole ihan niin herkkä olemaan pielessä. Tehdasasetukset ovat olleet ihan riittävät. Olen skannaillut myös suoraan tasolta ilman filmipidintä, eikä ero ole kovin suuri pitimen kanssa skannattuun negaan.
    Keskarille tämä on hyvä laite, kinolle kannattaa hankkia oikea filmiskanneri.