Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käyttäjäkokemuksia kaivataan: Double 45° Split Focusing Screen Nikon D200:een

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 20 Heinäkuu 2010.

  1. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
  2. kurg

    kurg Member

    55
    0
    6
    Vs: Käyttäjäkokemuksia kaivataan: Double 45° Split Focusing Screen Nikon D200:een

    En tiedä auttaako perin vaillinainen vastaus, mutta vastaan silti.
    Itse tilasin ja asensin tommosen hiukan yli 10e:n "Ebay-leikon" D80:een. Se ei ollu 45° vaan vaakasuora.
    Lasi on ylipäätään pimeämpi kuin alkuperäinen. Leikko-osuus toimii kunnolla vain alle f/5.6 aukoilla. Halppistelellä täyszoomattuna (f/5.6) leikko-osa on pääosin musta, ellei katso juuri täysin keskeltä etsimeen.
    Valotusmittariin ei pitkällisen kokemuksen perusteella ole vaikutusta (en tiedä että pitäisikökään olla). Myöskään automaattitarkennukseen ei mielestäni ole vaikutusta.

    Pois en vaihtaisi. Harkinnassa oli myös KatzEye, mutta piheys voitti. Vielä en ainakaan ole kaivannut parempaa, mutta se saattaa johtua vain siitä onnellisesta tilanteesta, että en ole testannut KatzEye:ä :).

    Pari sanallista esimerkkiä tilanteista, joissa ei olisi hommasta tullut mitään ilman leikkoa:
    -Lintu kaukana järvellä. 300mm zoomi ja silti lintu pienenä keskellä kuvaa. Automaattitarkennus ottaa kiinni mistä sattuu, vuorotellen aalloista ja linnusta. Leikkolasilla linnun kaula "ehjäksi" ja tarkennus on just eikä melkein.
    -Ihminen pusikon takana. Jälleen tele käytössä, ehkä 150mm. Automaattitarkennus ottaa pusikkoon. Leikolla nenänvarsi "ehjäksi" ja tarkennus napsahtaa just eikä melkein.

    Leikkotarkennukseen vaikuttaa selvästi sekä harjoittelu että käytettävä objektiivi. Halvat muovirimpulat, joiden tarkennuskierässä ei ole mitään tuntoa, ovat erittäin hankalia. Lisäksi tietysti auttaa, mitä suurempi etsinkuva on. Itselläni on alusta asti ollut käytössä D80:n etsimen erillinen suurennososa. Silti etsinkuva on huomattavasti pienempi kuin tavallisessa filmijärkkärissä, joten tavalliseen filmijärkkäriin ei mun omaa kamerakokonaisuutta sovi verrata leikkotarkennuksen osalta.

    Näköjään käypi D200:een sama tähyslasi kuin D80:een. Muistaakseni mun lasi on tämä (mukana todellakin tuli hyvät "asennustarvikkeet"):
    http://cgi.ebay.de/Split-Image-Focusing-Screen-for-Nikon-D300-D200-D80-/260566815752?cmd=ViewItem&pt=DE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Foto_Camcorderzubeh%C3%B6r_PM&hash=item3caafe1408
     
  3. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Käyttäjäkokemuksia kaivataan: Double 45° Split Focusing Screen Nikon D200:een

    Kiitos kommentista!

    Tiedän mitä tarkoitat leikkolasin tarpeellisuudella - itse olen kuvannut tähän asti oikeastaan miltei pelkästään leikkolasivarustetuilla filmijärkkäreillä. Nyt hommasin D200:n (ensimmäinen digini) ja siihen kaipailen manuaalilasien seuraksi leikkoa. Niitä on tarjolla kyllä aika suurella hintahaitarilla. Arvelinkin, että halpa vetää leikko-osan näkymän mustaksi. KatzEyestä taasen sanotaan, että ei himmene.

    <SIZE size="1"]Katsotaan tuleeko joltakin kommenttia manuaalilasien käytöstä digin kanssa...</SIZE>
     
  4. duuso

    duuso

    77
    0
    0
    Vs: Käyttäjäkokemuksia kaivataan: Double 45° Split Focusing Screen Nikon D200:een

    Veikkaisin että jokaisella leikolla/matalla tähyslasilla himmenee enemmän tai vähemmän – tosin onhan filmipuolella älyttömän hyviä & kirkkaita leikkojakin. Tiedä sitten.

    Valitettavan kalliita nämä, melkeinpä haluaisin itsekin leikon. Tällä hetkellä käytössä on mattalasi (Canonin oma), mutta leikko olisi varmempi...
     
  5. Ilkka989

    Ilkka989 Member

    477
    0
    16
    Vs: Käyttäjäkokemuksia kaivataan: Double 45° Split Focusing Screen Nikon D200:een

    Aivan. Kyllä mullekin tuo leikko on aika ehdoton. Harmittaa kun esim. mun Nikon F5:ssä sitä ei ole - joskin olen tullut ilmankin toimeen paremmin kuin D200:n kohdalla. Eli leikkoja pitää oikeastaan hommata kaksi saman tien, ja tosi tyyriiksi tulee jos päätyy parhaaseen malliin.