Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ilkka989, 26 Maaliskuu 2010.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Totta.  Toisaalta, on suuri mahdollisuus, että työtilassa olevia työkaluja käytetäänkin.

Vaikea kuvitella, että nuokaan veijarit pitäisivät Imaconia pöydällä, ikäänkuin näön vuoksi, ja skannailisivat sitten takahuoneessa vaivihkaa jollain Agfa Snapscanilla tai Epsonilla.

2. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Ota noista selvää, kuulermma se olisi ollut meille oikein. Ja toisaalta, moni ostaa tuvan täyteen huippukamaa, ja lähtee sitten reissuun kuvailemaan pokkarin kanssa.

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Pakko mainita kun tuli mieleen tuosta pokkarista,saisihan tuosta laakafilmikamerastakin aika pienen kun rakentaisi sen kiinteätarkenteiseksi.Tarkennus vaikkapa 1,5 m -äärettömään .Tietenkin ilman kallistuksia ym.Olen jo kauan miettinyt ja onkin"sitten kun minä" listalla.Epsonista puheenollen,omistan tuon  v 700 skannerin ja on riittänyt toistaiseksi hyvin.Ihminenhän ei kaipaa sitä mistä ei tiedä.

4. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

Ei, vaan luultavasti vain sen että mulla tuskin varaa semmoiseen työskentelyyn olis ikinä. Tietty jos jälki olisi identtistä nykyisen näyttelyn kanssa niin olisin ehkä entistä tyytyväisempi tasoskannerien tuloksiin.

5. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Näinpä. Moni kaipaa tukea omalle tavalleen toimia. Itselläni on vain huonoja vehkeitä, ja tyytymättömyyttä niihin. Minusta on kiva jos jollakin on hyviäkin laitteita.

6. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Pata kattilaa soimaa..!

7. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Emmie oo känkyrä.

8. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

No kysäisin sitten Stefanilta asiaa. Skanneri oli kuulemma Imacon ja tulostin Epson 7990.

9. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Ai se oli seittemäntonninen kuitenkin sit.

10. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Liian hyviä käyttävät! Me ei ainakaan ruveta, se olisi turhaa! Mä haluan jatkaa huonoilla! ;-)

11. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

No, jokainen voi nyt käydä ihan itse katsomassa ja tehdä omat päätelmänsä.

12. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

vähän löyhästi aiheeseen liittyen: selailin kaupan hyllyssä Kamera -lehteä jossa vedettiin testi: Onko mahdollista että FF -digi voisi jo korvata keskari-filmin piirtokyvyn suhteen?? Vertailussa oli vastakkain Canon 5Dmk2 vs. Hasselblad 500 C/M + Canon 8800 tasoskanneri.
    Tuloksen voi jokainen arvata....

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

;-----------------D

Ei olisi uskonut, edes Kamera-lehdeltä...

14. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

LOL kameralehden testi :D

Jopa liian huono aprillipilaksi (ja väärässä numerossa)

15. helu

helu Active Member

694
    34
    28

Tuolla luontokuva-foorumissa taputtelivat käsiä tuolle testille, että yes, nyt se on todistettu, että filmistä ei ole enää mihinkään. Yritin puolustella mm. vedoten tuohon, että verrataan asiakirjaskanneria ja viimeisen teknologian täysikennoista digijärjestelmäkameraa, mutta kyllähän minä raukka siellä melkolailla häviölle jäin ja päätin että on viisaampi olla hiljaa ja nauttia filmikuvaamisesta ilman turhia höpinöitä. Ihmettelen kuitenkin vähän, miksi se filmi pitää noin laittaa matalaksi, olen aina pitänyt luontokuvaajia arvossa...Tietysti ei saa yleistää, onhan luontokuvaajissa vielä paljon filmikuvaajiakin.

16. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

helu, oikea asenne.

Olen myös todennut ettei noista väittelyistä ole mihinkään. Voi niille heittää linkin Ken Rockwellin RealRaw-artikkeliin, pureskelkoot sitä ja siinäpä niillä riittää räksyttämistä :D.

Sitä paitsi aihe on vieläpä hyvin epäkiinnostava. Vaikka tekniikka kiinnostaa itseänikin, niin pikselimäärien viilaaminen alkaa äkkiä maistua puulta ja ISO-arvojen ihmettely ei paljon tähän lisämielenkiintoa tuo. Minä tiedän että kinofilmi vastaa informaatiosisällöltään n. 20-40 megapikselin ja 6x7 filmi n. 80-160 megapikselin digikuvaa, ja toisaalta tiedän että nykyaikaiset parhaat digit antavat n. 1-2 aukkoa enemmän oikeaa herkkyyttä kuin nykyaikaset parhaat filmit, mutta nämä nippelitiedot eivät ole niin erikoista tai kiinnostavaa että niistä jaksaisin tuntikausia tapella random ääliöiden kanssa, jotka eivät edes halua tietää miten asiat ovat vaan ainoastaan väitellä ;).

Valokuvauksen tekniikassakin kun riittää ihan oikeasti kaikkea jännittävää vaikka koko eliniäksi jos vaan jaksaa kiinnostua ja mennä eteenpäin eikä laahata pikseleissä. Selluloidiasetaattikalvon saapumista odotellessa....

17. Vs: Käyttäjäkokemuksia Epson V750 -skannerista

Skannailin joskus rinnakkain Flextightillä ja Epsonin 3200-mallilla 6x6 -dioja ja mv-ruutuja. Fujin provia 100F diat ja Porta 160-negat skannautuivat Flextightilla erittäin hyvin ja jälki on hienoa. Mutta mv-ruudut olivat eri juttu. Kyseinen Epson-yksilö hämmästytti laadulla suhteessa naapuriinsa. Olen käyttänyt 3200-mallin kolmea yksilöä osin yhtäaikaa, osin peräkkäin ja on myönnettävä että merkittäviä yksilöeroja löytyi. En yritänytkään perehtyä siihen, miksi, mutta sellainen vaikutelma jäi, että ainakin yhdestä niistä (kuten V500-mallistakin) tulisi poistaa lasi ja rakentaa tilalle kiinteät filminpitimet, eli tiputtaa skannautasoa nykyisen lasin sisälle, tai jopa alle.

18. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Tuota lasin poistamista on mietitty muuallakin, samoin kuin jostain käsittämättömästä syystä kiiltäviksi tai valkoisiksi jätetyt osat valokannen sisällä. Kai se valo kimpoilee siellä sinne ja tänne vaikka miten. On se lasikin yksi "turha" pinta siinä välissä. Vai onkohan sillä joku funktio, muukin kuin pintakuvan paikallaan pitäminen?

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Oon skannaillu Canon 8400F:llä ja Epson V700:lla kasan keskareita, Canonilla myös kinofilmejä. Tarkkuuden ja sensellaisen kohdalla en suurta eroa noiden väliltä huomannut loppupeleissä, tosin enpä ole printtejä teettänytkään. Ruudulta katsellut ja nettiin kuvia laittanut.

Canonilla tuli käytettyä vain 1600 dpi resoluutiota, mikä ehkä lopulta olikin virhe. 3200 valittuna olisi kohinaa saanut vähennettyä ja kuvista siistimpiä. Dynamiikassa eroa oli Epsonin eduksi, mutta saattoi johtua hieman samasta asiasta...

Sitten kun katsoo vaikkapa suuria nettikuvakin, jotka on keskikoon filmiskannerilla skannattu, alkaa ero olla samaa luokkaa kuin kinosta noilla tasoskannereilla kunnon filmiskanneriin verrattuna. Ei se välttämättä häiritse jos ei paremmasta tiedä, mutta kun niitä paremmin skannattuja näkee niin alkaa miettimään mitä tekee väärin ;-).

En usko että mikään skanneri olisi eri filmityypeillä merkittävästi huonompi. Lienee softapuolen hommia. Eri asia sitten se, mikä valolähde on missäkin ja mitä se vaikuttaa kenenkin mielestä.

Tietystikin V700 on niitä hinnaltaan ekoja (uutena ostettavia) laakaa skannaavia skannereita...

20. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Linkitä luontokuvaajille tämä  http://www.imx.nl/photo/Film/page169/page169.html