meillä lasahti 2006 vuoden passatista katalysaattori, enkä mitään muuta syytä keksi kuin tuo uusi bensa. Oletteko huomanneet vaikutusta autonne toimintaan/siirtynyt 98 käyttäjiksi? T Jukka
Vs: E10 ja katalysaattori Olen siirtynyt 98:n käyttäjäksi, mutta ihan puhtaasti ekologisin perustein. En oikein kyllä näe suoraan yhteyttä etanolilla bensiinissä ja katalysaattorin hajoamisella, ainakaan vielä näillä ajokilometreillä, mitä tähän mennessä on pystynyt ajamaan. Katalysaattori itsessään on kyllä sieltä syvältä, herkkänä osana, joka maksaa tuhottomasti.
Vs: E10 ja katalysaattori Mä etsin syitä netistä, kun en ole autoasiantuntija. Bmw ilmoitti jo, että autojen öljynvaihtoväliä on tiivistettävä. T Jukka
Vs: E10 ja katalysaattori Mitäs jos autostasi olisi tippunut pakoputki? Olisko sekin uuden bensan syy? Joskus katalysaattori hajoaa. Ei se ole ikuinen osa. Tuo että vettä menisi öljyn sekaan ja siksi öljyt pitää vaihtaa useammin: vesi ja öljy eivät oikein sekoitu, ja öljyn lämpötila nousee sellaiseksi ettei vesi oikein viihdy. Ehkä huohottimet jäätyvät herkemmkin talvella, muuta huolta en keksi.
Vs: E10 ja katalysaattori Jukkis, paljonko uusi katti maksaa? Nimimerkillä v. 2004 volkkarilla ajeleva huolestunut.
Vs: E10 ja katalysaattori vajaa 800, tosin varmaan saisi halvemmallakin, itse asiassa en niin kallista löytänyt mistään.Varmaan joku satanen ilmaa oli tuossa hinnassa. TJukka
Vs: E10 ja katalysaattori Tuskin siinä bensalla on mitään tekemistä, huonolla tuurilla pikemminkin. Katit ovat osoittautuneet keskimäärin varsin pitkäikäisiksi. Minulla on vm. -96 Volvo 850, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia katin eikä muunkaan pakojärjestelmän osien kanssa. Tuossa voisi melkein vedota kuluttajasuojalain mukaiseen valmistajan virhevastuuseen, koska osan kesto on ollut huomattavasti odotettua käyttöikää lyhyempi.
Vs: E10 ja katalysaattori Poraa sinne kattiin reikiä, pikällä poralla sieltä reijästä, notta pakokaasu pääsee ulos. Maksaa parikypää sellanen pikkä terä kun sellanen pitää itte hitsata tai teettää. Ei ne katsastuskonttorilla sitä huomaa.
Vs: E10 ja katalysaattori Ei ne pästö mittauksessa kattele kun jotakin yhtä arvoa. En viitti sanoo mikä se arvo on, kun en tiedä, oon niin tyhmä....oisko joku häkä tai monoksiidi tai hiilivety tai radioaktiivisuus. Ottaa ilmansuodattimen vielä pois niin avot menee läpi. Näin ne autokoijarit näitä tekee. Isot pojat puhunnu. Ei tää mikään takuu neuvo ole, että ei kannata mulle tulle kettuilee jos tää neuvo ei toimi. Lulis ny järkikin sanovan että ei kukaan poraile, paitsi pikku pojat mopojansa.
Vs: E10 ja katalysaattori No mitä oikein sekoittumisella oikein tarkoitatkaan, niin kyllä ne kuitenkin sekoittuvat niinkin hyvin kuin majoneesissa öljy ja muna. Tätä sain kerran ällistellä, kun vuotavakansinen moottori kehitti uusista öljyista sameanharmaata jo 100-200km matkalla ja kun niitä pois laskiessa vati tuli ääriään myöten täyteen. Tilavuus oli noin kaksinkertaistunut. Mutta on sitä sellainenkin ilmiö tuttu, että kun öljyyn pääsee vähän vettä, se häviää sieltä käytössä. Kiehuu pois. Ja toisaalta sitten isompi määrä vettä siellä aiheuttaa ensin sameutta ja lopuksi öljyt vatkaantuvat aivan voiksi jos käyttöä vain jatkaa.
Vs: E10 ja katalysaattori Takimmaiseen äänenvaimentimeen kyllä tapaillaan porailla reikä alapintaan, josta vesi pääsee valumaan pois. Vettä muodostuu polttoaineen palaessa noin litra kilosta (koskee kaikkia hiilivetyjä, myös puuta). Vesi tiivistyy pakkasella kylmään pakoputkistoon eikä pakoputkisto pääse lämpiämään tarpeeksi kun on kova pakkanen - ainakaan pikkumatkoilla. Äänenvaimentimia on myös haljennut kerääntyneen veden takia. Toiseksi äänenvaimennin kestänee ruostumista vastaan pitempään, kun siinä on valumareikä. Katsastuksessa pieni reikä näkyy hieman kohonneena happipitoisuutena. Siihen voi laittaa tapin mittauksen ajaksi tai pidellä sormella sitä. Tai vain kertoa reiän olemassaolosta, jolloin tuo pieni poikkeavuus arvoissa on selitetty. Katsastajat kyllä tuntevat aiheen. lisäys. Minulla on kokemusta ja varsinkin paremmin muistissa lähinnä katittomat autot. Niissä päästömittauksessa on hiilidioksidi (jonka määrällä ei ole väliä, sillä se riippuu ainoastaan siitä, paljonko bensaa palaa), häkä (joka on pahis ja kertoo huonosta palamisesta) sekä HC-arvo (joka on toinen pahis, mutta mikä se oikein on, en tiedä). Happikin mitataan. Rei'istä katalysaattoriauton putkistossa en osaa sanoa että en mene neuvomaan reiän porausta niihin. Siis päästömittauksen näkökulmasta. Mutta kuitenkin täysin tiiviitä eivät ikinä ole putkiston liitoksetkaan, eli pieni lisäreikä vaikuttaa kuin vähän huonosti sovitetut liitokset.
Vs: E10 ja katalysaattori Kohta ensimmäisen E10 tankkauksen jälkeen, happianturin, jota kaiketi Lambda-anturiksikin kutsutaan, merkkivalo alkoi herjaamaan punaisuudellaan. Ajoin tankillisen tyhjäksi, ja tankkasin sitten 98-bensaa. Hälytysvalo sammui kohta, eikä ole sen jälkeen uudelleen syttynyt. Asiantuntijalta tiedustellessani, arveli voivan johtua E10 bensastakin, ei kuitenkaan sanonut sitä syvällä ja varmalla rintaäänellä. papa
Vs: E10 ja katalysaattori Kyllähän noita tietoja alkaa tulla, juuri tällä viikolla. Kyllä varalta tankataan tämän tankin jälkeen 98 bensaa. T Jukka
Vs: E10 ja katalysaattori Juu, minullakin on vasen takarengas alkanut vuotaa, saa täyttää ainakin kerran viikossa. Vuoto alkoi heti E10-bensan tultua pumppuihin. Tosin auto käyttää dieseliä, miutta en nyt muutakaan syytä keksi, miksi se olisi just silloin alkanut vuotamaan. Kyllä se bensan syytä on.
Vs: E10 ja katalysaattori Voihan olla, että bensa-asemalla e10 läheisyys aiheuttaa tuon vaivan. Tai sitten pysyvän humalan, siinä kun on enemmän alkoholia. Ja selittyisihän sillä nämä kommentitkin. T Jukka
Vs: E10 ja katalysaattori Voi muuten hyvinkin olla mahdollista, kun etanolihan tunnetusti haurastuttaa kumia ja siellä huuruissa olet autoasi tankannut. Kannattaisi siirtyä käyttämään noita raskaanliikenteen dieselasemia, siellä ei huurut vaikuta.
Vs: E10 ja katalysaattori No juu - hiukan ihmettelinkin, että tavallista vielä pöljempiä juttuja tässä ketjussa. Mutta, löytyihän sillekin selitys.