Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käytetyn objektiivin ostaminen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana janinapi, 11 Toukokuu 2015.

    Noniin, rupeaa olemaan pikku hiljaa aika kun olisi uuden objektiivin hankinta edessä. Kyseessä Nikkor 70-200 VR1, käytettynä siis, ja näillä näkymin menossa testaamaan sitä sitten. Mitä kannattaa kokeilla testaustilanteessa, jotta varmistun ettei ole mikään maanantaikappale tai viallinen? Kaikki vinkit kehiin! Runkona Nikon d5200, mikäli sillä jotain väliä
     
  1. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Käyetyn objektiivin ostaminen

    Kokeile zoomirenkaan toimintaa, vakaajan toimivuutta & tarkennusta. Googlesta löytyy tähän aiheeseen hyviä vastauksia "buying used lenses" tjsp.

    En halua pelotella mutta lensrentalsin mukaan 70-200mm 2.8 VR ja IS lasit Nikonilta ja Canonilta ovat huoltotilastojen kärjessä rikkoutuvuudeltaan. Osittain tuota selittää kyseisen lasin suosio ammattilaisten keskuudessa, mutta myös monimutkainen kokoonpano elektroniikkaa ja mekaniikkaa mitä noin hienoissa linsseissä on. Kannattaa siis testata tarkkaan ja tarkastella kolhujen ja kuluman varalta. Jos viitteitä putoamisesta, se ei koskaan oo hyvä merkki, etenkin vakaaja menee iisisti hajalle.
     
  2. Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Miksi? Tai kaipaisin enemmän perusteluja. Käytettynä VR1 saa tonnin pintaan, 2 kipuaa jo 1500, 500 on opiskelijalle jo paljon rahaa. Lisäksi kuvaan myös hämärässä, joten tarvitsen sen yhden aukon lisää. Olen myös kuullut ykkösversiosta paljon hyvää, en niinkään ikinä sitä, kuinka paljon se eroaa oikeasti kakkosversioon nähden kyllä. Lisäksi 1 versio on mielestäni ergonomisesti kivemman näköinen :)-D)
     
  3. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Mulla on ollut VR I ja mulla on VR II. Molemmat ovat erinomaisia objektiiveja. Ykkönen on kaikin puolin pätevä croppikennolla. Täyskennolla se vinjetoi, mikä nyt sitten voi olla joissain tapauksissa ongelma. Lähinnä paperilla minun tapauksessa. Ja kuvaan siis täyskennolla. Mutta se on tietysti kuva-aiheista kiinni. En vaihtanut uudempaan ja parempaan vaan välillä myin ykkösen rahoittaakseni toisen objektiivin oston. Kun oli mahdollista ostin uuden ja silloin VR II oli myynnissä. Nyt joudun lisäämään vinjetin jälkeenpäin :)

    VR:ssä voi olla vähän eroa, mutta se on toimiva jo ykkösessä. En osaa sanoa onko AF:ssä eroa, mutta nopea ja tarkka se on molemmissa.

    Optisesti molemmat niin hyviä kun tälläiset zoomit voi olla. Ne on rakenteellisesti erilaiset, mutta käytännön eroja vaikea havaita kuvissa. En ole kylläkään etsimällä etsinyt tai verrannut molemmilla otettuja tiiliseinäkuvia rinnakkain...

    Kakkosessa lähelle tarkennettaessa 200mm ei ole 200mm vaan jotain 135mm. Olen lukenut. Käytännössä ei ole tullut minulla eteen ongelmana, mutta se voi jollekin olla.
     
  4. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Minäkin käytän tuota ykkösmallia enkä ole nähny tarvetta vaihtaa, vaikka FF kennolla kuvaankin.. Reunojen kuvanlaadussa on ilmeisesti sanomista ja vinjettiä pukkaa mutta ei ainakaan mun kuvauksissa ole tullut ongelmaksi. Tarkennus on nopea ja tarkka. Terävää jälkeä tekee minusta.

    Sain omani 750,- kun siinä oli jonkun verran kuorissa kulumaa, huippukauppa minusta. Jos päälle tonnin olisin joutunut maksamaan, niin ehkä jo olis alkanu kakkosmalli houkuttamaan kun kai niitä johonki 1300-1400 taitaa saada. Melkein tuplahintaan en kuitenkaan nähny perusteita.

    Tämä on kyllä kovimmassa käytössä omista putkistani.
     
  5. Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Kiitos iiruska täytyy katsella!

    Ja muut, näin olenkin kuulut, toi hajoamisprosentti pelottaa vähän kyllä, tosin en ole kuullut kyllä sinällään kovin pahaa siitäkään. Vähän kyllä tietenkin käytetyn ostaminen jänskättää, sen takia kyselenkin. Mistä sitä sitten sanomaan jos se onkin juuri hajoamassa.... :D
     
  6. Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Luotettavalta myyjältä saa todennäköisemmin paremman tuotteen mitä kaupasta koska lasi on koeajettu ja hyväksihavaittu.

    Itse omistan kyseisen zoomin VR2-mallin ja toi on paras optiikka mitä olen ikinä käyttänyt. Kuvanlaatu ja automaattitarkennus on aivan helkkarin hyvät. Ostin kakkosmallin koska luin että ykkönen ei pelaa täyskärillä niin nätisti eikä ota niin hyvin jatkeita. En tiedä väitteiden todenperäisyydestä, mutta kakkonen ainakin toimii helkkarin hyvin. 1.4x jatkeen vaikutus kuvanlaatuun on minun kriteereillä olematon.
     
  7. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Eihän tuossa nyt ole mitään muuta ongelmaa, että tuon 70-200mm oston jälkeen joudut myös päivittämään rungon. ;)
     
  8. Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Joo, musta tuntuu, että toi lasi on ainakin näillä vaatimuksilla enemmänkin kuin riittävä. Olen kuvannut sellasella superzoomilla sekä kiinteällä 50mm (tämä jälkimmäinen miellyttää silmää laadullisesti kyllä aivan riittävästi mutta zoomia tarvisi hieman! (1.8 malli)). Jatkeille ei ainakaan luulisi olevan käyttöä ainakaan tämänhetkisissä kuvauksissa! Täyskenno on sellainen etäinen haave, kyllähän sitä tietää että kun ostaa täyteen kennoon sopivan objektiivin, pitäähän sitä ostaa sitten sellainen runkokin, sitten taas tehokkaampi kone jotta jaksaa pyörittää kuvanmuokkausohjelmia ja tämän jälkeen ehkä lyhyemmälle polttovälille zoomia tai primeä, tai molempia ja... Loputon kierre :-D
     
  9. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Ja sitten muuttuu kuvakulma, johon objektiivia haettiin. Olettaen siis, että päivitetään kinokoon kennoon.
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Onhan noissa FF rungoissa se kroppimoodikin.
     
  11. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Saahan tuota digikuvaa aina cropattua, mutta laadun kustannuksella.
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Kuinka niin, jos pikseli tiheys on sama tai tulosteessa käytetään vähemmän pikseleitä kuin RAW kuvassa on alkuaan ollut?
     
  13. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    En taida osalistua tähän kinaan. Ymmärsit kyllä.
     
  14. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Ymmärsitkö itse? Olet yrittänyt tyrkyttää samaa virheajattelua jo aiemminkin. Lopullisen printin laatua ei määrää kroppaus vaan pikselitiheys ja kuinka kuva on lopulta skaalattu tulostettaessa.
     
  15. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Mielestäni ei vain ole kovin mielekästä ostaa monen tuhannen euron hintaista kinokoon kennon runkoa ja ottaa siitä vain APS-C kennon laatu irti. Fiksumpaa olisi ostaa tuohon kinokoon kennoon suoraan oikean kuvakulman tuottava objektiivi, kun kumpaakaan ei ole kai vielä hankittu (tässä ketjussa). Mutta kukin tyylillään.
     
  16. Vs: Käytetyn objektiivin ostaminen

    Huh siis nyt löytyy 70-200, täysikennoiseen suunnattuna siitä syystä, että aikomus on siihenkin joskus päivittää. Olen myös hyvin tietoinen että tuo lisää tilaa, mutta jaloilla pääsee myös, sekä jälkikäteen kroppaamalla tosin se ei ole ensimmäisenä listan kärjessä. Jos voidaan liikkua jaloin niin se tehdään.