Moro, Tässä olen parisen viikkoa selaillut käytettyjä kameroita, ja tälläsiä nimiä on noussut kiinnostaviksi: Canon S1 (~240e), Fujifilm S5500 (~240e), Fujifilm S7000 (~330e), Panasonic FZ10 (~270e). Selailin esimerkiksi dpreview:n arvosteluja, mutta jäi paljon kysyttävää. Kameralla kuvattaisiin (ainakin näin aluksi) pelkästään käsien varassa. Kuvaan myös paljon öisin. Kuinka suuri etu FZ10:n ja S1:n kuvanvakaimesta on verrattuna Fujifilmeihin? Entä miten suuren eron nuo megapikseleiden vaihtelut tuovat? S1: 3.2 MP, S5500: 4 MP, S7000: 6MP, FZ10: 4MP. Onko näitten kameroitten värimaailmassa ym suuria eroja? Miten eroavat esimerkiksi valojen/lamppujen toistot pimeässä jne? Muita vinkkejä ja arvosteluja kameroista. Oma paremmuusjärjestys atm: -Canon S1 (+ kuvanvakain, + halpuus, + käännettävä näyttö, - megapikselit) -Panasonic FZ10 (+ kuvanvakain, - normaalit paristot eivät käy, +12x zoom) -Fujifilm S5500 (- huono hinta/laatu-suhde käytetyksi, - ei kuvanvakainta) -Fujifilm S7000 (+ hyvä hinta/laatu-suhde, + 6MP, - 6x zoom, -kallis, - ei kuvanvakainta) Lisättäköön kolmeen viimeiseen plussaksi vielä järkkärimäisyys. Vielä sellasta, että kannattaako ylipäätänsä vaihtaa kameraa? Minua on eräs henkilö varoitellut, ettei noilla digikameroilla ole paskaakaan eroa, että kannattaa olla vaihtamatta tai säästää digijärkkäriin. Nykyään omistan HP PhotoSmart 735 ja olen kuvannut pari kuvaa muilla kameroilla, ja oikeasti tuntuu, että canonin ~120e kameratkin saavat paljon parempaa jälkeä värimaailman jne suhteen. Vai onko tämä vain luuloa? Tosta HP:stä meinaa tuskin saa kauheasti enää käytettynä rahaa...
Vakaimesta on hyötyä kuvattaessa liikkumattomia kohteita pitkällä polttovälillä käsivaralta, kun jalustan käyttö ei ole mahdollista tai käytännöllistä. Yöllä et kyllä käsivaralta pysty kuvaamaan millään. Paitsi salamalla tietenkin.
Kannattaa noissa huomioida myös mitä muistia käyttää. Eli sd ja cf muistit on ne suositeltavat. Noista kameroista ei ole tietoa tai käytännön kokemusta itsellä. Mutta perusperiaatteeltaan mikä näppeihin sopii parhaiten niin on paras kamera.