Niin me ihmiset olemme erilaisia. Aikoinaan minulle tarjottiin ostettavaksi M4:ää, mutta ei sen käpälöinnistä tullut "tämä on pakko saada"-tunnetta. Tuli sellainen "varmaan ihan kiva mutta ei ostettavaksi asti"-tunne. Ensituntumalta toki pari kameraa on tehnyt "tämä on pakko saada"-vaikutuksen: Mamiya RB67, Nikon F2AS ja Contax T.
Jep, Nikon F2A on mekaanisen ajan helmi. Kestävä ja luotettava, eikä tarvitse määräaikaishuoltoja. Se "S" on tietysti turha, ellei sitten käytä servoa säätöön, ja siihen ei oikein ole syytä. Sinä aikana ei muuta automatiikkaa oikein ollut (No, Konica kylläkin.)
Eikös tuon DP-12 etsimen (siis AS) myötä muuttunut sekä mittauskennon tyyppi että valotustietojen näyttätapa? Siinä mielessä etsinten DP-11 ja DP-12 välillä on kyllä eroa.
Eiks se kenno ole sama? DP-11 on viisarilla ja DP-12 diodeilla. DP-12 luvataan kyllä mittaavan jonkin verran vähempää valoa, ja onhan se tietysti uudempi.
Ei. DP-11 on Cds ja DP-12 on SPD. Lisääntynyt herkkyys tulee juuri siitä. EDIT Kaikille Nikonin filmikameroilla kuvaajille on pakko vinkata tämä: Nikon SLR camera models from 1980-1990
Minun ei pitänyt Nikoneihin koskea, mutta kyllähän tuo FE2 toimii nätisti aukkoautomaattina. Ja juuri tänään tuli Japanista paketti: F2S ja Nikkor 50mm 1.4. Nätti kuin sika pienenä. Muttei kuitenkaan kovin kevyenä...
Olen aikoja sitten luopunut kahdesta Leica M6TTL rungosta joilla filmiajan loppupuolella tein kaikki valokuvaustyöt. Vähän pidempään säilyi kattava Leica R linssisarja, sillä kuvasin videota, mutta ei sytyttänyt samalla tavalla kuin M. Molempien sarjojen arvo nousi sinä aikana kun ne minulla olivat. En noita kuitenkaan kaipaa, vaikka nyt niillä jopa vaurastuisi kun myisi. Kolmisen vuotta sitten ostin kunnostetun Nikon FM2n rungon, sellaisella aloitin vakavamman ansiotoiminnan viime vuosituhannella, ja on edelleen minusta paras runko minulle. Tänä vuonna olen katsellut toista samanlaista, kun olen tottunut kahdella rungolla kuvaamaan. HInnat/pyynnöt ovat lähes tuplaantuneet tänä aikana. Taitaa joku muukin arvostaa joko juuri tätä runkoa tai yleensä filmirunkoja? Pyynnit ovat ainakin minun mielestäni ylittäneet sen rajan, että runko ostettaisiin päivittäiseen käyttöön. Hyllyyn ehkä koristeeksi, mutta keräileekö joku Nikoneita, en usko, että samalla tasolla kuin Leicaa ainakaan.
Ainahan Nikoneilla on ollut oma keräilijäkuntansa, firma on vuosikymmenien aikana tuotttanut siihen aivan riittävän monipuolisesti tavaraa. Hinnat ovat nousseet esimerkiksi monien Nikonin käsitarkenteisten runkojen kohdalla aika tavalla, mutta ei vain niiden. Monien laitteiden kohdalla nettijulkisuus nostaa hintoja. Kun keskeisillä filmikuvaussivustoilla hehkutetaan (usein varsin vähäisellä käyttökokemuksella) jotakin kameraa riittävän kovaan ääneen, lähtee hinta nousuun. Nyt pandemia tosin näyttäisi osin laskevan hintoja.
Tietyissä tapauksissa hinnan nousun ymmärtää. Eli kova kysyntä ja uusia ei tule markkinoille enää. Mutta esim M Leican osalta tuo hintojen järjetön nousu ihmetyttää. Leica kuitenkin tekee vielä filmikameroita ja vanhojen mallien hinta rupeaa olemaan aika lähellä jo MP ja MA malleja.
Toki paikoin hintojen nousu on ymmärrettävää. Mutta kun esimerkiksi Olympuksen Mju-sarjan kompakteista maksetaan 200 - 300 euroa, niin sitä minä en enää oikein ymmärrä
Sama juttu. Yksi mikä eniten ihmetyttänyt niin Contax T3 hinta. En itse pysty millään maksamaan 2 tuhatta pokkarista joka voi helposti hajota korjauskelvottomaksi.
No mielestäni tuossa ei ole järkeä jos esimerkkinä Leica M6 TTL maksaa lähes yhtäpaljon kuin vähän käytetty MP. Ymmärrän että ne ovat arvokkaita ja syystä.
Katselin uusien Leicojen hintoja, täysin käsittämättömiä, minulla oli mm M 50 mm f1 ( huono ostos muuten), kallis se oli markka-aikaan, mutta hinta taitaa olla lähes 20 kertainen nykyversiolla. Toki nuo uusien hinnat vaikuttavat käytettyhin. Usein kuitenkin hinta nousee vasta kun uutta ei enää saa.