Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Leksu, 2 Tammikuu 2008.

  1. Leksu

    Leksu

    3
    0
    0
    Hei,

    Olen harkitsemassa viimeinkin digiaikaan siirtymistä ja hakemassa käytettyä digijärkkäriä hintaluokassa n. 400 EUR. Mitä mieltä olette Nikon D70/D70s tai D100. Näitä näkyy saavan tuohon hintaluokkaan. Kannattaako vai pitäisikö ostaa uusi D40. Se on vähän lelun tuntuinen makuuni, mutta samalla rahalla saisi uuden.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

    Laita ihmeessä listalle myös D50. Ja mitä olen muiden kuvia katselut, niin fiilikseni on, ettei D100 erotu kuvanlaadultaan tässä joukossa ainakaan edukseen. Jos hiuksia halotaan, niin D40 ja 50 lienevät nikonin kuvanlaadultaan parhaat 6mpx järkkärit?
     
  3. Vs: Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

    No kiitti vaan :D

    Joo D100 ei ole kovin hyvä jiipekkikamera. Mutta RAW-kuvat on siinäkin mun silmään oikein toimivia.
    Tosin infrapunaa tulee näillä vanhoilla vehkeillä kuvaan mukaan aika reilusti. Jos haluaa ottaa ir-kuvia, niin hyvä. Jos haluaa kuvata tummia synteettisiä kankaita niin kannattaa katsella mieluummin uudempia malleja.

    D100:n hauska erikoisuus on että siihen sopii perinteinen kierre-lankalaukaisin. Sellainen kai vanhalta filmijäärältä löytyy jo valmiiksi...
     
  4. Leksu

    Leksu

    3
    0
    0
    Vs: Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

    Käykös tähän D50:een vanhat AF-optiikat. D70 ja D100 olivat listalla siksi, kun niihin nämä käyvät (tarkennusmottori kamerassa).
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

    Joku on vertaillut Nikonin järkkärien kuvanlaatua. D100:n suhteen voi vain todeta, että "vanhassa ei ole vara parempi".
    Nikon DSLR Comparison by Thom Hogan
    Miten sen nyt ottaa. Lievästä edusta uudempiin malleihin verrattuna ei ole juurikaan etua, sillä kuvatessa joutuu kuitenkin käyttämään jalustaa, jolloin pari aukkoa sinne tai tänne ei merkitse mitään. Runkojen halventuessa kannattaa mieluummin harkita rungon modaamista IR-käyttöön, jolloin sen alkuperäisellä herkkyydellä ei ole merkitystä.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Käytetty digijärkkäri n. 400 EUR:lla

    Kyllä ne käy. Se onkin aika iso etu vertailussa D40 nähden.

    Kohinasta phutaan paljon. Väittävät, että vertailussa D70:seen, D50 kohisee vähemmän. En tiedä, mutta oikein valotettuna D50 ISO 1600 on aivan käyttökelpoista.

    On tämä aika kivaa kun 400 eurolla saa kunnon digijärkkäreitä. Itse ostin oman D50:seni 350eurolla, mukana kittiobiska ja laukku. 17 000 kuvaa olen sillä räpsinyt enkä osaa valittaa. Vaihtaisin kumminkin heti uuteen jos vain tietäisin mitä ostaa. D300 saattaisi tarjota aistein havaittavan parannuksen kuvanlaadussa, mutta kun se on vielä niin kallis :-(