Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käteen sopiva reissukamera

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Toukokuu 2014.

    Enpä ollut ottanut aiemmin kovinkaan montaa ruutua Canonin 6D:llä , mutta nyt avatui tilaisuus käyttää sitä niin hyvin hämärissä olosuhteissa kuten myös kirkkaassa ja kontrastikkaassa hellepäivän valossa. Etupäässä EF 16-35mm f/2.8 L:n kanssa, mutta myös tuon pikkuruisen EF 40 mm f/2.8 STM:n kanssa.

    Hyvin positiivinen kokemus. Kamera sopii mun kourien kokoon erinomaisesti. Pitkään Nikoneita käyttäneenä Canonin toimintalogiikka aukeni nopeasti ja tuon lilliputtioptiikan kanssa yhdistelmän sekä koko että paino olivat hyvin miellyttävä. Myös hiljainen moodi oli tässä tapauksessa suuri etu.

    Jälki oli erinomaista ja kameran kyky valottaa hankalissakin olosuhteissa oli hyvä. Herkkyyttäkin saa ruuvata ihan rauhassa ylös, eikä kohina ainakaan minua häirinnyt.

    Testien mukaan ei kuulemma ole ihan niin "hyvä" kuin saman hintaluokan kilpailijat, mutta minulle tuo riitti mainiosti. Nyt kun rungonkin hinta laskee ja 40-millinen ei juuri mitään maksa, on paketti mielestäni hyvin kilpailukykyinen. Edellyttäen tietysti, että tulee toimeen 40-millin polttovälin kanssa. Kroppausvaraa "FF" -kennon tiedostoissa näytti olevan yllin kylllin, joten hieman kauempaa otetut henkilökuvatkin sai rajattua sopiviksi.

    * 40/2.8
    * ISO 100
    * f/4.5
    * osasuurennus
     
  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Asiaa
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Oliko tuosta apua D800-syyhyyn?
     
  4. Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Ei se Jukkis auta, jos nokalle laittaa vielä EF 2/35 IS:n. ;)
     
  5. jarski

    jarski Member

    282
    0
    16
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    no nyt on sitten kamera hyvin rasvattu. ja eikun kuvaamaan...
     
  6. Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Toimisikohan tuo perusvoide hyvänä softarina?

    Mä kyllä käytin suotimissa mielummin Fairya reunoilla. Tuli kaunis softaus ja sai pestyä helposti pois :)
     
  7. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Tekeekö optiikka tuon reissukameraksi? Vai mikä?
     
  8. Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Yhdistelmä. Runkohan on pienimmästä päästä kinokoisten DSLR-kameroiden joukossa, eikä tuota pannukakkua kovin suureksi voi sanoa. Jo 16-23-millinen muuttaa kokonaisuutta paljon, puhumattakaan nyt isommista zoomeista. Olen monilla reissuilla käyttänyt vain yhtä kiinteäpolttovälistä optiikka ja siksi (rajausvaran vielä huomioon ottaen) en pidä kovin isona puutteena. Toisaalta hyvä kuvan laatu isoilla herkkyyksillä kompensoi aika hyvin valovoiman "puutetta" - jos sitä nyt puutteeksi voi sanoa.

    EDIT:
    Toki niin Canonilla, Nikonilla ja Pentaxilla ja Sonylla on pienenpiä kroppikennoisia DSLR-malleja, jotka sinänsä riittäisivät hyvin laatunsa puolesta.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Hassua miten monenmoisia kameroita motivoidaan sopivuudella "reissukameraksi". Niin kuin muut kamerat olisivat sitten soveltuvia ainoastaan kotikulmilla tapahtuvaan kuvaamiseen?

    6D plus mainitut objektiivit ovat varmaan hyvä yhdistelmä. En kuitenkaan näe miten se nimenomaan _reissukamerana_ eroaisi juuri mistään kohtuukokoisesta peilijärkkäristä vastaavila objektiiveilla.

    Meeri Koutaniemi näytti kuitenkin telkkariohjelmassaan kuvaavan potretteja juuri tällä 40mm pannarilla, joten kaitpa se sitten on hyvä ja reissuun sopiva. Koutaniemi on hyvä!
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Minulla ehkä parhaiten käteen sopinut reissukamera on ollut rolleiflex.
    Painoi kilon, oli helppo kuljettaa jne.
    T jukka
     
  11. Pelari

    Pelari Active Member

    945
    62
    28
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Tässäpä juuri pähkäilen, että otanko parin viikon päästä Amerikan reissulle mukaan filmille M3:sen, vai 35 RC:n.
    Diginä Lumia 1020.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Nikoniin on vaihtoehtona jämäkkä käsitarkenteinen Ultron 40/2.


    (Kokoruutu 4:5 kroppimoodilla)  (On terävä klasi kuitenkin vaikkei se tästä esimerkistä hyvin näy. Tuolla löytyy yksi 100% D800 kroppi.)
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Käteen sopiva reissukamera

    Runko ja pari kolme linssiä pienehkössä laukussa on minulle ollut riittävän pieni "reissukamera", sen verran tärkeältä ja kivalta kuvaaminen on tuntunut.