Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heli, 22 Toukokuu 2009.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Alunperin ajattelin maalata lasit mattamustiksi, mutta päätin koittaa ensin ihan naturel. Filmissä oleva heijastuksenesto näytti olevan riittävä tuon vastavaloon otetun zeca_6 -kuvankin perusteella, joten en tehnyt asialle mitään. Kovin paljoa en ole sillä(kään) kuvaillut, joten tanakkaa kokemusta toimivuudesta kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ei ole.

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla on sitten myynnissä Sinariin parit optiikat :)
    Sinari on hieno peli

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

210 mm ja 135 on käytös mulla, mitä ois sulla?

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No olis se 150mm sitten

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Nääh, ajatus laajiksesta ois kivempi. 150:llä on tullu kuvattua kuitenki jo muutaman vuoden :)

6. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Kaikkien Graflexien ja muiden rinnalla ei kannata unohtaa legendaarista Linhofia. Niitä on liikkunut Suomessa kohtalaisia määriä ja Linhof Technika sopii käsivarakuvaukseenkin varsin mainiosti, kunhan siinä vain on riittävä varustus, eli objektiivin lisäksi ainakin laukaisimella varustettu käsikahva sekä erillinen optinen zoomaava etsin. Kameran rungossahan on kaksoiskuva-etäisyysmittari aivan Leican tapaan.

Tikkis

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tikkis: Paljollako saa edullisen Linhof-perussetin kuvausvalmiina? Graflexia yleensä saa jonkun setin jo n. 200 eurolla.

8. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

siinä ja siinä, ja jos ei 135mm tai 127mm kelpaa niin sitten ollaankin jo eri hinnoissa.

9. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Eikös tuo Linhofin ja Graflexin vertaileminen ole sama, jos vertaa 60-luvun taksimersua jenkkilotjaan?

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mutta suhde sama, Linhofiin verratessa? Vai onko niitä halpoja Linhofeja?

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Tuossa astutaan sitten taas helposti takaisin rullafilmiin jossa on ehkä helpompiakin käsivarakameroita?

Jos hylkäisin laakaformaatin ja päätyisin esim. 6x9 tai 6x7 -kokoon näpsykuvissa, toivoen niihin jotain samaa mitä laakafilmille saa niin silloin ehkä hankinnassa ei olisi folderi eikä varmaan vanha pressikään vaan jos taloutta olisi niin mamiyan tai fujin mittaetsinkamera..

12. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

13. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Tällainen tuli pitkäaikaisen haaveilun jälkeen modattua 4x5 kaseteille. Modauksen pohjana upeakuntoinen Pathfinder 120. Ensimmäiset testikuvat vaikuttavat lupaavilta. Vielä aivan pientä valovuoto-ongelmaa ja fokusta pitänee hiukan säätää.

Rakentamisesta sen verran, että ei ole hirveän paha rasti kunhan on ensin sulatellut ja suunnitellut asian kaikessa rauhassa. Vaatii vähän työkaluja ja ennen kaikkea tarkkuutta. Kova jätkä tekis koko homman varmaan pelkällä dremelillä :D

Oman modauksen puutteet kävivät rakentamisen myötä selväksi, mutta olen tehnyt kaiken rikkomatta kameraa, joten voin jaksaessani tehdä uuden ja paremman perän.

14. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

15. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Korkea perän modaus/etsimen korotus on tarpeen silloin jos haluaa sellaisen perän johon saa kaiken mahdollisen kiinni polaperistä rullafilmiperiin. Myös kuva-ala on silloin vähän suurempi. Itselläni ei ollut tarvetta kuin kaseteille, joten siksi saatoin tehdä tällaisen modauksen, joka on itse asiassa profiililtaan matalampi mitä alkuperäinen takakansi. Etsin tulee perää ulommas. Kuva-alasta jouduin kuitenkin matalan ratkaisun takia hiukan tinkimään. Se on n. 8,5x11,5.

16. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

..sitten kun näitä rakenneltuja, käsivara mittaetsin nelivitosia tulee myyntiin niin mä olen kiinnostunut.

17. timpppa

timpppa Member

102
    1
    18

Itellä vastaava projekti suunnitteilla. Aihio löytyy jo ja pahvimallia olen raapustellut.
    Haluatko laittaa lisää kuvia tuosta ilman kasettia??

My Rangefolder Cameras ja Polaroid Camera Conversions/Modifications voi hakea myös inspiraatiota...

18. Vs: Käsivarakuvaamiseen sopiva 45nen

Noi Byronit ovat viimeisen päälle hyvin tehtyjä. Ihan omaa luokkaansa. Niihin on rakennettu korotuspalat etsimen ja rungon alle, jotta kameran alkuperäinen muoto säilyisi mahdollisimman hyvin, graflex/graflok vaihtosysteemi, palkeet kokonaan uusiksi jne...

Olisko sulla jotain tiettyä kysymystä mielessä? Laita vaikka yksäriä, niin voin vastailla kykyni mukaan. Ja koska mun kaveri rakentaa kanssa omaa pikkubyronia - paljon hienommin kuin mitä ite tein - niin hänelläkin voi olla joitain vinkkejä.