Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

"Keskitason" kuulapää (ja jalusta) m43-setille

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana tnihtila, 3 Marraskuu 2015.

1. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18
    Hakusessa olisi asiallinen kuulapää ja jos ei heti niin myöhemmin myöskin jalusta. Tällä hetkellä painavin kombo on E-M5 + 12-40/2.8 mutta tulevaisuudessa kenties joku E-M1 (mk2?) + 40-150/2.8 vastaava. Mitään kamalan järeää systeemiä en siis tarvitse. Toisaalta asun Skotlannissa, että tuuli tuppaa toisinaan huojuttamaan. Kuvaus pääasiassa maisemia ja urbaania ympäristöä.

Tällä hetkellä käytössäni on Slikin sprint pro jalusta mukana tulleella pienellä kuulalla, joka on "ihan ok" muttei kuitenkaan ihan tyydytä. Tuon voisi siirtää matkajalustan rooliin ja hommata hieman (selkeästi) järeämmän.

Ajatus olisi ehkä ensin hommata kuula ja myöhemmin uusi jalusta, ellei sopivaa komboa löydy samantien. Riippuu myös hinnoista. Jaloista en oikeastaan tiedä mitään, kuulassa vaatimuksena olisi arca-kiinnitys.

Minulla on aika huonot mahdollisuudet kokeilla mitään malleja kaupassa (paitsi Manfrottoa, joka kaatuu jo tuohon arcavaatimukseen), joten kaipaisin vinkkejä. Varsinaista budjettia ei ole, mutta sanotaan että dpreviewin "mid-sized" (http://www.dpreview.com/articles/7734995233/mid-sized-ball-heads-tested) kuulat £250 hintalapulla kuulostavat hieman kalliilta (toisaalta tuo Acratech GP vaikuttaa mielenkiintoiselta). Mutta haetaan kuitenkin sellaista, mitä ei tarvitse heti vaihtaa. En oikein tiedä mitä "pitäisi" sijoittaa, enkä sitä kuinka järeä malli olisi sopiva kuvailemalleni setille. En suoraan sanottuna ole edes varma, että kuulapää on paras vaihtoehto, mutta se lienee yleiskäyttöisin tässä kohtaa.

Jos jalkoja ehdottaa, niin sen ei tarvitse olla supertukeva miehen mittaan asti. Varsinkin tuulisella säällä nykyisellä pienehköllä jalustalla pidän sitä usein aika matalalla - kääntyvä näyttö kun helpottaa jalustatyötä kummasti. Toki korkea tuo perspektiiviin lisämahdollisuuksia. Pienuus ja keveys ei ole nyt kuitenkaan ykkösprioriteetti, kun Slik toimisi matkajalustana.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: "Keskitason" kuulapää (ja jalusta) m43-setille

Jos pääsisit livenä katsomaan ja kokeilemaan, olisi parempi valita.  Uskoisin ettei voi mennä pahasti vikaan, varsinkaan suhteessa hintaan, sopivan Siruin kanssa:  http://www.telefoto.fi/tuotteet/992/kameroiden-lisavalineet/jalustat/jalustat-ja-tarvikkeet/kuulapaat-ja-gimbal  Paino uskossa, sillä itse en ole kokeillutkaan Siruin kuulia, mutta kyllähän ne usein mainitaan hyvällä.  Ehkä painosta, pallon koosta ja muista mitoista osaisi valita sopivimman. Eihän sen tosiaan tarvitse olla ihan mikään ~50mm pallo joka painaa kilon.  K30X ? Vai K20X

Miten muistaisin bonganneeni Manfrotton sivuilla jo arcaakin.

3. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Siruita tosiaan tulee paljon esille keskusteluissa. Jossain keskustelussa oli mainittu että jo K10x olisi enemmän kuin riittävä näille m43-systeemeille. Tosin mielellään ottaa hieman yläkanttiin, ei noissa kuitenkaan pykälien välillä kamalasti hintaeroa ole. Pidän nyt K20x ainakin yhtenä vaihtoehtona.

4. Mirrored

23 779
    749
    113

Ota huomioon, että pikkukennolla vähäisten värähtelyjen vaatimukset eivät ole yhtään vähäisempiä kuin isolla kennolla.  38mm kuula, 430g ei minun mielestäni kuulosta edes järeältä.

Kantavuuksia on turha katsella spekseistä.  Kannettavuus (henkilökohtainen) paremminkin  ja namikoitten käytettävyys ja kestävyys.

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Itselläni on käytössä jalustana Slikin AMT Pro 700 DX joka nousee sopivalle työskentelykorkeudelle kun jaloista avataan yksi jatko. Kuulana oli ennen Manfrotto, mutta se ei oikein herättänyt luottamusta, joten vaihdoin Siruin kuulaan mallia G-20x.
    Kombinaatio on tukeva käytettäessä Mamiya RB67:ää laseineen ja lisukkeineen, joten uskoisin sen riittävän myös melkoiselle m34-setille.

EDIT: typo korjattu

6. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Itsellä käytössä Sirui K-30x ja fuji X-T1 erilaisten (12-400mm) objektiivien kanssa on ok tukeva. Pienempikin voisi toimia, mutta ei esim. K-20x ole kokemuksia. Jalkana Sirui M-3204 hiilari. Toimiva kombo.

7. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Manfrotolla on jotain Arca-yhteensopivaa nykyisin. Kannattaa tsekata.

Itse (kuten varmaan moni muukin) olen kulkenut jaloissa ja päissä sen polun, että ensin jotain halpaa, sitten keskihintaista ja lopulta hyvää (ja hinnakasta). Harmittaa etten ostanut hyvää heti, olisi säästynyt paljon aikaa, hermoja ja rahaa. Mikä sitten kenellekin on hyvää on toki toinen asia.

Minä arvostan tukevaa ja värinätöntä, mutta suhteellisen kevyttä jalkaa. Kannan sitä mukanani pitkiä matkoja. Siksi hiilikuitu. Jos en joutuisi kantamaan varmaan valitsisin puujalan. Alumiinin olen kokeillut ja värinät aiheuttaa ongelmia.

Kuulassa tärkeää on luotettava toiminta. Nykyisin käyttäisin mieluusti ratastettua kinopäätä, mutta lähinnä painon takia käytän kuulaa.

Olen ollut lopulta tyytyväinen Arca-Swiss Z1 kuulan ja Gitzon GT5541LS jalkaan. Kombo, joka minulle on riittävän tukeva isollekin kameralle, mutta silti vielä kantokyvyn rajoilla. Lyhyillä matkoilla Manfrotton 410 kinopää.

Nää on ylispeksausta sun kombolle, mutta pointti on se, että mieti askel eteenpäin, mieti mitä olet valmis kantamaan. Mieti millä kuvaat vuoden päästä. Ylimääräisestä tukevuudesta ja värinättömyydestä ei ole haittaa. Tai jos on niin kannattaa unohtaa koko tripodi :) Mun monopodi on joku Manfrotto, jonka mallia en muista, mutta se on loistopeli se silloin kun ei tarvita kunnon tukea, ja yleensä minä en tarvitse! 

8. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Sirui K-30X ja jalusta M-3205 on ollut vuoden yleis- ja matkakäytössä. Etupainoinenkaan järkkärikoon kamera ei nyykähdä.
    Ryynäyskäyttöön syviin vesiin ja kivisten ojien pohjalle se ei sovi, koska vesi menee jalkojen sisään ja jäätyy. Jalustaa ei raaski hakata niin kuin vanhaa Manfroton raatoa, että saisi säädöt toimimaan. Maisemakuvauksessa kätevä pää on sellainen, mistä voi säätää yhtä akselia kerrallaan ja pitää muut lukossa. Kanniskelen usein 5kg Berlebachia metsässä. Se kestää vähän tuiverrustakin, ja kovassa tuulessa nojaamista. Laukkuun se ei mene. Jalustassa on kuula itsessään, joka riittää yleensä. Vaaituskupla jalustassa on mielestäni kätevä, panorointi helpottuu.

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Tästähän tuli ihan Sirui ketju.  Onko Sirui uusi Manfrotto? 80-luvulla Manfrotto tuli hyvin suosituksi mikä ei ollut ihme silloisen tarjonnan joukossa.  Perinteisiin "kunnon merkkeihin"  nähden huomattavan edullinen mutta samalla OK toimiva ja kestävä.  No olihan ne nihkeitä tuntumaltaan ja ... no enpä rupea syyttä suotta panettelemaan monille tärkeää jalustamerkkiä.

Vaan on näissä kova kilpailu nykyään ja kiinalaiset painaa.  Epäilys nousee onkohan sentään jokin 3-4 kertaa kallimpi "hifimerkki" selkeästi parempi edes kymmenen vuoden käytön jälkeen.  Ennen vanhaan asia oli täysin selvä.

Kaikki haluaa integroidun pikalukon ja erillisen kitkansäädön?  Siinä yksi syy miksi vanhoja laatukuulia ilman hienouksia saa kympeillä.  Vai miten se nyt on.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=arca-swiss%20monoball&LH_PrefLoc=3&LH_Complete=1&LH_Sold=1&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=linhof%20ball&LH_PrefLoc=3&LH_Complete=1&LH_Sold=1&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684

http://www.precisioncameraworks.com/Pages/monoball_core.html
    http://photo.net/nature-photography-forum/00M1GL

10. Vs: "Keskitason" kuulapää (ja jalusta) m43-setille

Olen monista jalustoista (alumiini, hiilikuitu, magnesiumsekoitukset ja puu) huomannut, että kinopää tai kuula saa mielellään olla pienessäkin jalustassa aika tuhti laitos. Kokonaisuus vain paranee.

Omasta mielestäni tärkeintä kuulassa ovat lievästi kiristettynä olevan kuulan tiukka mutta samanlaisena kulmasta riippumatta tiivinä pysyvä liike ja panoraamarenkaan jouheva toiminta.

11. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83

Minulla on ollut nyt kai jo pari vuotta Sirui K-20X. Käytän sitä jopa LF kameran kanssa :) Ei ole valittamista tukevuudessa. Nikon D610 + Nikkor 300 mm AF-S ED IF toimii myös hyvin tuon kuulapään kanssa kriittisillä ⅕-1/10s suljinajoilla (tosin Nikkorissa on Kirkin jalustapanta sen alkuperäisen rimpulan tilalla).

12. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Sen jälkeen, kun olet käynyt läpi nuo kiinalaiset yms. p..kat, kokeile seuraavaa:

Gitzon basaltti tai hiilikuitujalusta - "Ykkös-sarjaa"
    Linhofin moderni kuula: Profi I (ei tehdä enää)
    Novoflexin MiniConnect-pikalukitus siihen (tuohon kuulaan MR)

Painaa reilun kilon ja tulee mukaan aina tarvittaessa. Ja toimii.

Jos tarvetta tukevampaan, niin sama setti astetta järeempänä. Gitzo-Linhof-Novo.

Terv. K

13. Mirrored

23 779
    749
    113

Hifistä ja perinteisistä laatumerkeistä puheenollen, gear head Cube Arca-Swiss ja kaikki muut ovatkin sitten vain kompromisseja ja budjettiratkaisuja. 

http://www.arca-shop.de/index.php?page=categorie&cat=51
    http://blog.mingthein.com/2013/08/18/review-arca-swiss-c1-cube/

Vähän niinkuin kuriositeettina tällaiseen aiheeseen.  Että paljonko saisi laitettua rahaa.  On tosin sitten geared head eikä kuula.  10kpl kiinalaista kuulaa vai yksi Arca-Swiss.  Tavallaan melko pieni hintahaitari.  Toisaalta kun vertaa Manfrotton 405 geared headiin, hintahaitari on kuten kuulissakin tavanomainen 3 kertainen (keskitaso vs hifi).

14. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Juu, nämä on juuri niitä mitä harrastaja tarvitsee kevyelle setille :) Ei vaan, mielelläni ostaisin setin erilaisia rojuja erilaiseen käyttöön, mutta kaikkea ei pysty kerralla hankkimaan.

Mutta kiitoksia kommenteista. Tässä näitä jalusta- ja filtterijuttuja katsellessa tekisi toki mieli ostaa sellaisia, joita ei heti tarvitsisi vaihtaa. Halvan ostaminen voi tulla kalliiksi, mutta niin myös kalliin jos ei ihan vielä tiedä mitä tarvitsee. Ei se kalleinkaan aina paras ole.

Ajatuksissa on nyt hankkia asiallinen keskitason kuula (kenties Siruin K20 tai K30), sopiva jalka (en vielä tiedä raaskiiko hiilikuitua) ja myöhemmin kenties joku 3-way tai geared head. Lisäksi joku square filter set, tutkiskelen hieman onko Leelle vaihtoehtoja, kun nekin on aika kalliita.

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, mutta ei kamalan kallistakaan.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

On nämä 'keskitason' päät nykyään varmasti suhteessa parempia kuin ennen ja laatukaula on pienentynyt kalliimpiin.  Kiinalaiset nääs ja myös koneitten ja työtapojen muutokset.

No, varmasti on varmaan ja myös uskon asia.    Aika näyttää.

16. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Jep. Tässä on niin monenlaisia tarpeita ja vaatimuksia, että ei voi tietää. Omalla kohdallani olisi kannattanut laittaa vähemmän rahaa optiikkaan ja runkoihin, enemmän jalkaan ja päähän. Kuvitelma keskihyvästä kostautui. Mutta niin se on monessa muussakin työkalussa; keskihintaista ei kannata ostaa, hintaa liikaa ja laatua liian vähän, ne on tarkoitettu maksukykyisille harrastajille. Mielikuvamarkkinointia niille joilla rahaa on käytettävissä, mutta vaatimukset pieniä. Tässä tietysti on tapahtunut muutosta ja nämä Siruit saattavat olla vaikka kuinka hyviä, minä en tiedä. Kannattaa kuunnella niitä käyttäjiä, joilla muutakin kuin ostokokemuksia.

17. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Kyllähän kohtuuhinnalla voi saada hyvää ja jopa erittäin hyvää, se viimeinen silaus (johon kuulunee laadunvalvonta) sitten maksaa jo huomattavasti lisää. Kallis toivottavasti kestää kauan. Mutta lukemani perusteella esimerkiksi Arcan hieman vanhemmissa huippukuulamalleissa oli pahoja ongelmia, ja kuula jumitti täysin. Tuntuvat tämän vuoksi monet ammattimaisemakuvaajat hylänneen merkin, vaikka tuo ongelma varmasti korjattiinkin. Joskus kalliskin feilaa.

Ammattilaisille nyt kuitenkin on omat vehkeet kuin satunnaiselle viikonloppukuvaajalle. Vaikka me harrastajat välillä haluaisimmekin olla kovin ammattilaisia ja hankkia ammattivehkeet. Sen takia tästä harrastuksesta kai niin kallis on tullut.

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Niin kyllä tuo presisioncameraworks sivukin edellä antoi käsitystä laatumerkistä. Melko spesifejä ohjeita siinä.  Ja miten ylläpidetään, mitä aineita saa laittaa ja mitä ei.

Nykymallissa on asfäärinen kuula. https://www.youtube.com/watch?v=j7SPWcz2H4g
    Hienoudet ovat hienoja ja ne ovat lisääntyneet viime vuosina eri merkeillä.  Keveyttäkin on tullut vanhoihin nähden ja kuulatkin taitaa olla usein onttoja. Hienot ominaisuudet voivat olla ajan myötä vikaantuvia ja vähintään oikeanlaista huoltoa vaativia. 

19. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Kyllä olen samaa mieltä, kunhan tietää mitä haluaa. Mulla on loistava poravasara, joka maksoi noin 50€. Käytän sitä noin kerran vuodessa ja kaikesta päätellen se kestää loppuikäni. Akkuporakoneita olen kokeillut ja tuhonnut useita, niiden tarve on useita kertoja viikossa, joten ei harmita vaikka nykyinen hemmetin kallis 18V Makita hajoaisi. Ostaisin uuden samanlaisen. Joka kerta, kun sitä käyttää tulee hyvä mieli :)

Sama pätee mulla jalustoihin ja kuuliin. Mun Arcan kuula on kokenut kovia, sitä on uitettu ja sitä on murjottu, Gitzosta on otettu välillä yksi jalka irti ja ylitetty sen avulla jokia. Ne toimii ja jos ei toimi, ne saa helpolla kuntoon.

Mainitut Siruit voivat olla aivan yhtä hyviä. En ole kiinnostunut tutkimaan, mutta kehoitan tutkimaan ja miettimään, ennen kuin teet samoja virheitä kuin minä olen tehnyt :)

Edit: Jokien ylityksessä hiilikuitujalan kanssa saa kyllä olla varovainen. Se ei välttämättä kestä kauheasti vääntöä, jos joutuu kivien väliin. Sen kun muistaa niin saa vielä kuvattua ylityksen jälkeenkin...

20. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Hyviä pointteja. Minä taasen olen ollut erittäin tyytyväinen noin 50e akkuporakoneeseen, koska tarvitsen harvoin :)

Minulla on joku pieni varaus hiilikuidun suhteen, ilman mitään kokemusta. En taida omistaa mitää hiilikuituista. Muistan vaan, kun isäni on puhunut hiilikuituongista. Pirun pitkä onki on hyvä kun on kevyt, kestää taipumista lähes maailman ääriin - mutta sopiva terävä kovempi kolaus on kohtalokas samantien.

Miten on näiden jalkojen kanssa, onko kukaan onnistunut hajottamaan? Vesi ei kenties hyvä jaloillekaan, ainakaan jos jää sisään pidemmiksi ajoiksi?