Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia Berlebachista?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Kaarne, 18 Marraskuu 2005.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Onko kellään kokemuksia ko. merkkisestä jalustasta? Ostin sellasen just käytettynä, ja olin harkinnut ihan hyväksi. Jos nyt joku sen vielä haukkuu, niin vähän myöhästä mun kannaltani, mutta mikäs siinä :).
    Väittivät, että siinä noi värinät ei toistu niin paljoa kuin metallijalustoissa, koska ne ei oikein kulje siinä puussa.

Kumpi jalustan lukitusasennoista on tukevampi: se, jossa jalat on enemmän vai se jossa vähemmän harallaan? Saako sen pysymään tukevasti vielä enemmän harallaan? Kolmas vaihtoehto nimittäin on se, että jalat avautuvat niin paljon kuin saranat antavat myöten, kuulapään ylikin. Mutta periaatteessa siis vain kaksi lukitusasentoa.

Malli on vissiin modattu report 3012, joka on nyt periaatteessa 3042. Väriltään harmaa (jos se vaikuttaa tukevuuteen;).

2. No näin on, ei ne muuten niitä vaaituskoneissa käyttäisi =)

3. Mulla oli käytössä Berlebach Report 9003 lintukuvauksessa. Muuten hyvä, mutta hiilikuituun verrattuna pikkaisen painava ja ne jalustan ulokkeet oli aina kiinni jossakin kun maastossa liikutteli kameraa. Tukevuus on mielestäni hyvää luokkaa, piditpä sitten lukitusasentoa päällä tai et.

4. Mulla on Berlebachin joku Report-sarjan 3-palainen jalusta. Oikein kovasti tykkään.
    Ei tarvitse erillistä kuulaa/kinopäätäkään useimmissa tapauksissa.

Jalkojen kiristysruuvit saattavat tippua jos ei ole varovainen. Ne saattavat vaikkapa tärinästä avautua kokonaan ja pudota. Muuta moitittavaa en keksikään.

Ja on mulla puinen vaaituskoneen jalustakin modifioituna ISOlle kameralle.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Tukeva asento on kun jalat 45° kulmassa. Kannattaa käyttää kun tuulee kovaa, siis sivusuuntaiseen heilunnan estämiseen, jos maahan saa jalan kärjet tiukasti kiinni, niin enemmänkin voi yrittää avata, jos olosuhteet tuntuvat edelleen heiluttavan etsinkuvaa. Melkein kaikista jaloista katoaa resonassit kun niitä avaa tarpeeksi, mutta monessa jalustassa ei sitä mahdollisuutta ole (rimpulat, jossa jalkojen kiinnityksiä keskiputkeen on).

Eli kovassa tuulessa kuvauskorkeudesta joutuu tinkimään, riittävän tukevuuden saamiseksi.

Omat kokemukseni täsmälleen tuosta jalasta perustuu vain kaverin jalustan kokeiluun, mutta asialliselta vaikutti ;)