Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Minulla on aika vilkas mielikuvitus, joskus. Nähtävästi en kuitenkaan osaa kuvitella niin puutteellista kameraa kuin nyt puheena oleva.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Jossain "suomalaiset vastaan muut kansallisuudet-vitsissä" moitittiin suomalaista metsuria hitaudesta. Kun työnjohtaja tempaisi moottorisahan käyntiin, suomalaismetsuri säikähti ja kysyi mikä tuo ääni on...Luulen, että tässä oli kyse vähän vastaavasta ongelmasta.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Just just TV-modesta on kyse. Kylläpä sä ansela oletkin viisas. Kyllä sitä voi käyttää ja käytänkin. En ala tästä asiasta tän enempää vääntämään kun asenne on tota tasoa. Ne jotka tajuaa tuon ongelman mistä mainitsin ymmärtää mistä on kyse. Muut olkoot sitten vaikka hiljaa.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Viisaudesta en tiedä, mutta lukutaito sentään on vielä tallella: Tuossa lukee aivan selvästi "AV" eikä "Tv"
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Niin mitä sitten? Minä puhuin alunperin AV asennosta kunnes sinä sanoit "Shutter priority" ja siihen minä kommentoin. "Just just TV-modesta on kyse...." En kommentoinnut sitä omaan kommentointiini vaan sinun shutterspeed asiaan. Etkö ansela tajunnu tätä? Sä taidat ihan tahallaan sekottaa täällä laukussa asioita.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat En. Ja keskustelustahan selviää kuka ei ymmärtänyt ("niin mikä") ehdotustani "Shutter priority" -moodista.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Luulitkko todella etten tiennyt mikä se on? Rupesit siis häämentämään ja hämmennät edelleen.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Juu, lueskelin ajatuksella muiden keskustelijoiden ajatelmia, joita olivat foorumille kirjoittaneet.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Mikähän on pisin aika missä kuvattava seisoo ja kuvaaja seisoo käsin ottaen kuvan. Siinähän on kaksi jotka liikkuu. Polttoväli tietty vaikuttaa. Mut jos otetaan sellasta potrettikuvaa yhdestä henkilöstä. Vois aatella et kinokoossa 100mm opiskalla saa aika soppelin kuvan. 50mm opiskalla kyllä myös joten varmaan se linssi vois olla tollasessa haarukasssa. Oisko niin että 1/60 vois olla kova sana?
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Toivotaan että tämä tuleva sepustukseni avaa. Yritän kirjoittaa niin yksinkertaisesti että tajuat mikä on ongelma. Vaikka alunperin tämä keskustelu olikin filmikameroista ja sitten joku jo alkoi puhua uusista peilittömistä niin minäkin haksahdin digidigiin. En huomannut sanoa että tuossa esimerkissäni oli ISO asetus automaatilla eli kameran automatiikka nostaa automaattisesti ISO-lukemaa. AV-asennossa se tahtoo tehdä niin että ensiksi se menee suljinajassa niin pitkäksi kun voi ja sen jälkeen kun se ei riitä nostaa ISO-lukemaa. Toivoisin että sitä voisi ite säätää siten että vaikka kamerassa on 24mm linssi se ei menisi 1/30 suljinajalle vaan se vaihtaisi esimerkiksi 1/60 kohdalla isompaan ISO-arvoon. Aivan sama on myös TV- asennossa eli siinä kamera vetää ensiksi täysin auki aukon kunnes säätää ISO-lukemaa. Silloin tulee niitä F2.8 aukolla otettuja kuvia joissa syvyysterävyys saattaa olla liian suppea. Olisi hienoa kun sitäkin voisi säätää että älä käytä suurempaa aukkoa kun F5.6. (voihan aina laittaa F5.6 opiskankin mutta niiden piirto on huonompaa) En tiedä onko tämmöisen lineaarisuuden säätämiseen mahdollisuuksia uusissa kameroissa. Olisi hienoa jos on. M-asento on monesti hyvä ja sitä käytänkin usein. Mutta on sellasia nopeita vaihtuvan valon tilanteita että M-asennolla ei kerkiä säätelemään jolloin on pakko yrittää automatiikkaa käyttää.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Entäpä Program valotusmoodin mahdollisuudet? Normaalisti kehittyneessä kamerassa P on ollut hienosti säädettävissä kiekosta, jolloin voi äkkiä muuttaa manuaalisesti juuri sitä mikä on pisin valotusaika. Ja eikö runko myös säädä itse P-moodia nimenomaan polttovälin mukaan? Miten sitten tämä toimii auto-ISOn kanssa, en edes uskalla arvata, mutta jos P muuttaa automaattisesti pisintä valotusaikaa polttovälin mukaan niin tarve auto-ISOlle voisi vähentyä.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat No nyt minäkin ymmärrän mistä oli/on kyse. Myydään osiossa on muuten, jo kymmenisen vuotta sitten julkaistu harrastelijakamera, jossa auto-ISOn suljinajan raja-arvon voi käyttäjä itse valita. Ei kuitenkaan niin, että se säätyisi automaattisesti polttovälin mukaan. Hinta 60 €. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,84848.0/topicseen.html
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Taitaa olla niin että uusimmissa kun minun kamerassa, siis Canon malleissa on mahdollista laittaa M-asenossa suljinaika sekä aukko ja sitten laittaa ISO-auto jossa kamera määrittää ISO-lukua 100-3200 välissä. Hieno ominaisuus jota ei ole tuossa minun kamerassa.