Olen taas joutessani lueskellut vanhoja Valokuva-lehtiä. Niiden korkeatasoiset ja moniulotteiset artikkelit ovat jotain sellaista, mikä tämän päivän fotolehdistä puuttuu. Kirjoittajina ammatti-ihmisiä, valokuvaajista taiteen professoreihin. Itse asiassa monen numeron asiasisältö on suurempi kuin nykylehdistä löytyy vuodessa. Kuka muistaa/tietää mihin tuo aikanaan kaatui? Itse lopetin omat tilaukset silloin kun (S.Savesta mukaillen) "tytöt tulivat kehiin", enkä nähnyt lehden viime vaiheita.
Lehdet kaatuu yleensä maksavien lukijoiden vähyyteen sekä mainostajien puutteeseen. Taidelehdet eivät ole sellaisia lehtiä joista saa suuren yleisön lehtiä. Hömppä ja taide kun ei kulje käsikädessä ja suuri yleisö haluaa hömppää. Kukas se sanoikaan aikoinaan, että kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja?
Muistelin joskus jostain lukeneeni hauskan jutun Valokuva-lehteenkin liittyen. Löytyikin googlettamalla. Ei ole oma tieto/muisti, mutta kuitenkin. Suora linkki: Tämä domain on varattu asiakkaallemme | www.journalistilehti.fi
Oisko se ollut joskus 80-luvun alkupuolella, kun lehden taitto muuttui. En sitä silloin niin pahana pitänyt, päin vastoin. Oisko sivujakin tullut lisää. Tuli vaan kuvaamisiin tauko ja tilauskin jäi lopulta uudistamatta. Oisko lehti kuitenkin ilmestynyt vielä 90-luvulla? Hieno julkaisu kuitenkin. Pitäisiköhän kaivaa vanhan numerot esiin ja aloittaa keräily.....
Mulla on joku yksittäisnumero vuodelta 91. Siinä on hyvä painoasu, mutta tekstifontti niin pieni ettei se oikein sänkylukemiseksi kelpaa (sama juttu joissakin valokuva-alan kotimaisissa kirjoissa). Eiköhän aloteta ;-)
Niin on ne ajat kadonneet kun kuvia vielä arvostettiin Siis kun arvostettiin noita vanhoja huippu ammatilaisia Siis nyt kun vuoden harrastaneet hakkaavat menen tullen nuo saavutettujen etujen dinosaurukset Sori mutta perus jamppa näytää netissä matskua mikä on kunnon valokuvaa, verrattuna tuohon menneen ajan sössöön kun paremasta ei tiedetty Siis joka jamppa saa samaa jälkeä kun noi vanhojen lehtien kuvat!
Sekoitat nyt keskenään median ja sen aiheen. Analogia: Jos joku kehuu entisaikojen autolehtien artikkelien laatua, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, millaisia autoja ennenvanhaan oli ja kuka ne teki.
Jaa, jos se taitto on 80-luvun alussa muuttunut ja sitä myöte koko lehti huonontunut, niin en ole koskaan hyvään suomalaiseen valokuvauslehteen tutustunut. 97 se vielä ilmestyi. Ainakin joku numero.
Tiukka provo, mutta ei lähdetä mukaan sen enempää kuin... - eipä tuo arvostus kasva, ellei valokuvaa käytetä mm. lehdissä ammattitaitoisesti valokuvan ehdoilla, eikä haileina kopioina mainoskuvista. Ainoa moneen vuoteen näkynyt oikea kuva-aukema oli Hesarissa kuvareportaasissa "Likaisen työn lisä" (HS 11.6. sivut D4-D5). - huippuammattilaisia voi arvostaa lajissa kuin lajissa. Jos taas ei tiedä, mitä ominaisuuksia tulee arvostaa, on se lähinnä arvostajan ongelma - ei tekijän. - vuoden harrastaneet ottavat varmasti tuoreita ja "erilaisia" kuvia. Pyörää on tosin vaikea keksiä uudestaan, sillä lähes kaikki kuvaideat on kokeiltu 160 vuoden aikana... - mössöstä puhuttaessa ei sen määrä liene laskenut, taitaa olla pystysuorassa nousussa. Mitä tulee paremmasta tietämiseen, näyttää se olevan tämän päivän trendi. Kts. vaikkapa 40-luvun huippukuvaajien laatua. Vaikea ylittää, vaikka pikkelsiä olisi 100 k. Mutta paha arvostaa, jos ei ole koskaan nähnyt. - höpö, höpö ;-)
Mulla olisi tarjolla muuatmia kymmeniä Valokuva-lehtiä alkaen tuolta 60-luvun loppupuolelta. Olisko vaihtotarvikkeita tyrkyllä.....
Kaatumisessa, tai oikeastaan Valokuva -nimen käytön loppumisessa oli pääsyynä kustantajan vaihdos. Alunperinhän Valokuva-lehti oli Finnfoton julkaisu, mutta talousongelmien (lue valtionavun vähenemisen) takia lehti myytiin toiselle kustantajalle, joka yritti tehdä siitä laajemman taidealan julkaisun ja pudottti nimestä valon pois. Kuva-lehdellä ei mennyt kovin hyvin ja se lakkasi ilmestymästä muutaman numeron jälkeen. Mitä noihin provoiluihin sisällöistä jne. tulee, niin tietenkin on paljon antoisampaa keskustella megapikseleistä, puhkipalamisista ja vinoista horisonteista kuin kuvan sisällöstä ja asian esitystavasta.
Paha nakki. Vaikka mulla olisikin Zastava, en osaisi kardaania vaihtaa ja heikosta varastotilanteesta johtuen paskakasan varstointi näin kaupunkiolosuhteissa tekee tiukkaa Olisiko tarjolla jotain tämän sivuston aihepiiriin vivahtavaa ?
Lappeenrannassa Helmi myy Valokuva-lehden vuosikertoja. Taisi olla pari kolme vuosikertaa myynnissä, vuosia tai hintoja en muista. Jos rahaa ei ole, voin käydä ostamassa nuo lehdet Helmestä ja vaihtaa ne kokonaiseen ja toimivaan (ei tarvitse olla rekisterissä) Zastavaan. Zastava (suom. Punalippu) multa vielä puuttuukin, sopis hyvin Wartburgin rinnalle. Tatrakin kelpaa tai joku muu kommunistimaan kulkupeli.
60-luvun lehdet kiinnostaisi. Minkälaisesta vaihtotavarasta olisi kyse? Se mitä mulla on ylimääräistä olis lähinnä suotimia, Tiffenin softsuotimia ja lähilinssejä (82mm), B+W pyöröpola 43mm, ym sälää. Olisko 70-luvun Ruotsi tulkittavissa kommunistiseksi? Tossa pihalla lojuu oranssi 242DL, jota pojat nyt ei kuitenkaan näköjään laita. Voisin vihjaista, mikäli et pidä sitä aatteellisesti kyseenalaisena ;-)
Ok Edellinen kommettini oli kirjoitettu pahemmin lukematta aloitusta, joten sori. Eli valokuvaus mediasta, ikäväkseni minulla ei ole tarkkaa tietoa aloituksessa mainitun ajan medioista joten en pysty sillai vertailee. Mutta ajatukseni nykyisistä medioista on seuraava (minulle tulee pikseli ja kameralehti), vähän niin kuin jokaiselle jotakin fiilis tulee lukiessa. Raavitaan pintaa sieltä ja täältä, tämä on tietenkin levikki kysymys ja taloudelliset seikat painavat. Itseäni kiinnostaa sisältö ja sitä on mielestäni aika vähän. Tavallaan noin 70% jutuista ei kiinnosta pätkääkään, mutta olen suhteellisen tyytyväinen. Uskon ja toivon että järkkäri harrastajat on riistävän suuri ryhmä tulevaisuudessa ja tulisi oma lehti meidän tarpeisiin? No nämä ovat kai niitä realiteetteja mihin on tyytyminen?
Minä en ole minkään sortin retiisi enkä ota vaihdossa Ruotsin sosiaalidemokraattisen kuningaskunnan tuotoksia. Enemmin vaikka slovenialainen mopo kuin Volvo. Jääköön Valokuva-lehdet divariin. PS. Ruotsi on saattanut saavuttaa sosialistisen yhteiskunnan viimeisen vaiheen, kommunismin, myöhemmin joskus vuosituhannen vaihteen tietämillä. Siten siis 2000-luvun Saab saattaisi kelvatakin vaihdossa. Minulla tosin ei ole ajokorttia, joten auto jäisi keräilyesineeksi.