Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

APX 100 @ 400

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana sahe69, 26 Syyskuu 2010.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Kellään suosituksia kehitysajoista yms.?  Käytettävissä olevat kehitteet Rodinal, ID-11 ja DD-X. Filmi on kinoa.
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: APX 100 @ 400

    Mä joskus vedin D-76:lla 50% kehitysaikaa lisää, kun tuli ajettua samalla tavalla 100:sta APX:sää
     
  3. East

    East Member

    204
    0
    16
    Vs: APX 100 @ 400

    Puoli tuntia Rodinalilla (1+50), välillä pyöräyttelin. Tuli mitä tuli.
     
  4. Vs: APX 100 @ 400

    Jos kehittäisin Rodinal 1:50 @ ISO 100 niin itse uittaisin 11min. Kaksi aukkoa lisää siihen olisi perstuntumalla 13-14min.

    D-76 stokkiliemessä (vastannee ID-11) uittelisin noin 12min samalla epävarmalla interpolointitekniikalla.
     
  5. Vs: APX 100 @ 400

    Olen saanut prässättyä Ilford FP4+ 125-filmiä ISO400:aan Rodinal 1+50-laimennoksella lisäämällä 50% kehitysaikaa per aukko (30 min pari hidasta kääntöä 45s välein*). Kokeilisin itse ehkä samaa logiikkaa APX 100:n kanssa. Mutta tääkin on ihan perstuntumaa. :D


    *) 30 min kehitysaika tuli massive dev chartin ISO200-tiedosta 20min.
     
  6. Vs: APX 100 @ 400

    olen kehittänyt APX filmejä ID11 enkä ikinä ole saanut tyydyttävää jälkeä.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: APX 100 @ 400

    DD-X on tietääkseni kuin Microphen, joten sitä valitsisin noista.  Pari aukkoa prässiä, joten riittäisikö 50% aikaa lisää?

    edit.  katsoin fact sheetiä. 

    DD-X 1+4
    APX100 @200
    8min 20 astetta
    6 1/2min 24 astetta

    Joten siihen vähän lisää.  10min 20 astetta?  8 min 24 astetta?  Siinä jossain. (50% mukaan olisi tullut 7,5 24 ja 10,5 20)

    http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=31&t=Film+Developers#


    edit2.  Ei DD-X täysin Microphenia vastaavaa ole.  Mutta prässäykseen soveltuvaa hyvin kuitenkin. 
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: APX 100 @ 400

    Miksi APX 100 pitäisi prässätä 400:ksi? Vahingossa valotettu ali?
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: APX 100 @ 400

    Voihan se olla, mutta miksei voisi haluta jyrkkää jälkeä.
     
  10. Vs: APX 100 @ 400

    Vahingossahan se filmiherkkyysasetus jää muuttamatta. Digissä sama juttu valkotasapainon kanssa. Ja manuaalisten vehkeitten kanssa turatessa on Sekonicin herkkyysasetus yleensä jäänyt muuttamatta. Ihme, että yleensä saan mitään kuvia aikaiseksi.
     
  11. Vs: APX 100 @ 400

    rodinalilla silti antaisin mennä.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: APX 100 @ 400

    Mua nyt vaan kiinnosti MIKSI Sahe69 haluaisi kehittää APX100 @ 400?
     
  13. Vs: APX 100 @ 400

    Jos kuvat ovat oikeasti tärkeitä, kuvaisin pari rullaa samalla tavalla väärin vastaavissa valaistusolosuhteissa samantapaisista kuvallisista aiheista ja kehittäisin parilla eri tavalla. Siitä voi sitten valita sen kehitystavan, joka itsestä näyttää parhaimmalta.

    Rodinal sopii periaatteessa vallan huonosti varjosävyjen nostamiseen alivalotetusta filmistä, mutta ken tietää sekin voi näyttää ihan hyvältä. Ständiäkin kannattaa tässä tapauksessa kokeilla...

    Kehitysajan valitseminen on myös tässä tapauksessa aika tärkeää, koska muuten käteen jää helposti lattea nega, kun on näin pahasti valotettu ali, mutta yläsävyjäkään ei ehkä haluaisi tukkoon.

    Voit myös yrittää miettiä, oliko tärkeimmät kuvat alisävyisiä, kenties hämärässä kuvattuja, jossa ei ole kirkkaita osia -- jolloin kannattaa kehittää reilummin että saat näihin kontrastia -- vai valottelitko mittarin asetuksesta huolimatta reilusti, tai jyrkkiä kohteita, jolloin ei kontrastia kannata liikaa buustata.

    Näin pahassa alivalotustilanteessa yksittäisten ruutujen valotus vaikuttaa aika paljon.

    Ks. liitetiedosto, valotukset 1 ja 2 voivat erota vähän, esim. vain puolikin aukkoa, ja jos ne sijaitsisivat käyrän suoralla osalla, niissä ei olisi oleellista eroa; mutta kun nyt ollaan tällaisessa kohdassa, niin ero kontrasteissa on suuri. Ja se, mitä nyt push-kehityksellä haet, on kontrastin lisääminen, mutta kuinka paljon sitä tarkalleen halutaan lisätä? Se riippuu hyvin paljon valotuksista, kuva-aiheista jne. Siksi suosittelen toistamaan tilanteen mahdollisimman samanlaisena ja kokeilemaan, jos kuvat ovat tärkeitä.

    Toinen kikka, jota kannattaa käyttää, on vähentää kehitteen liikuttelua, esim. niin että liikuttelee vain 3-4 kertaa kehityksen aikana. Alkuliikuttelu tulee tehdä hyvin. Tämä tasoittaa kontrastia, mutta jos et ole ennen vastaavaa liikuttelua kokeillut, niin jälleen olisi syytä hakea kehitysaika kohdalleen, koska liikuttelua harventaessasi kokonaisaikaa on taas syytä pidentää, ja nyt kun vielä pushataan 2 aukkoa, niin sitäkin enemmän.
     
  14. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: APX 100 @ 400

    Ah, jäi lukematta nuo käytettävissä olevat liemet, noista jos pitää valita, niin DD-X, tai sitten Rodinal 1:100 tunnin ständillä
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: APX 100 @ 400

    Filmiaikanani kuvasin yhteen aikaan vuosia pelkästään APX 100-filmille. Kehitin ID11:lla (1+1) ja jälki oli mielestäni loistavaa. Ehkä en vain ymmärtänyt, millaiselta hyvin kehitetty filmi näyttää.

    kapa
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: APX 100 @ 400

    ID-11 / D-76 on tietenkin yksi parhaista ja monikäyttöisimmistä.  Sitä voi suositella aloittelijalle ja yhtä lailla moni on jäänyt siihen iäkseen myös koska asia on  hoidossa tavallisimpiin tarpeisiin eikä muilla tule mitään mielipidettä kummempaa parempaa.
     
  17. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: APX 100 @ 400

    Kiitoksia kaikille vinkeistä! Lisääkin saa toki noita kirjoitella, en ole vielä kehitellyt ko.filkkaa.

    Just näin. Huomasin vasta puolivälissä rullaa että jäi herkkyysasetus edellisestä filkasta pykälään 400.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: APX 100 @ 400

    Mulle kävi aika samalla lailla (Agfapan400@100) ja huomatessani hilasin heti herkkyyttä aukolla oikeaan suuntaan, ja sitten kehitys aukon verran vaan korjattuna.

    Jos tiedät että alussa tai lopussa ei ole tärkeimpiä ruutuja, voisit ottaa pätkän ensin koekehitykseen. Prässäys kun on kovin kriittinen sopivasta kehityksestä.
     
  19. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: APX 100 @ 400

    Laittaisin kyllä 1:100 rotskun tunti ja 50 minuuttia, APX400 ei mene helposti yli ständissä, mutta kahden aukon prässi vaatii melkein toisen tunnin.
     
  20. Vs: APX 100 @ 400

    Joo et ehkä vain ymmärtänyt.
    Mä aina sanon että en ole saanut hyvää jälkeä.
    Ei kai noita mun kokemuksia nyt kukaan terve jumalan totuuksina ota.
    ..loukkauksinakin vain kaikkein alemmuudentuntoisimmat.