Blogin päivitystä: teksti otsikon kamerasta ( ja juttu kirjasta ja runo (eivät valokuvausaiheisia)) https://sekametelisoppaa.wordpress.com/
Sattui hyvin tämä blogipostaus, kun viimeisin kehittämäni filmi tuli 6x9 Nettar-folderista Solzenitsynistä samansuuntaisia tuntemuksia, taidetaan olla samaa ikäluokkaa.
Kiitos kommentista ja mukava että teksti osui kohdalle. Oletko Nettariin tyytyväinen? Itselläni on jossakin ikivanha Agfan 6x9, mutta siinä lasi oli niin onneton, että taisi jäädä yhden filmin kokeiluksi. Niin, olen syntynyt 1959 joten hyvin muistan Kekkosen ja Breznevin ajat ja tuo Solzenitsynin kirja on tullut itselleni merkittäväksi.
Kyllä Nettar mukava on, mutta ilmat on ollut niin pimeitä, että tän viimeisen filmin jouduin kuvaamaan aika isoilla aukoilla ja tuo Novar taitaa olla parhaimmillaan reilusti himmennettynä. Omistan myös tuollaisen Supe Ikontan, jossa on Tessar, sitä piti vaan Kameratorin huollossa aikoinaan kollimoida, ei tarkemtumut äärettömään. Tuota olen vähän laiminlyönyt, mutta nyt on Hp5+ ladattuna, josko viilonloppuna vähän selkenisi...
Niin, tekstissäni tuossa kohtaa selostin kovin nuoren miehen tai oikeastaan nuorukaisen ajatuksia. Eivät ne enää kaikin osin ole samoja kuin nyt viisikymmentä ylittäneen ajatukset. Tuskin monenkaan ajattelumaailma säilyy samana kovin montaa vuosikymmentä. Itse en ydintuhoa pelännyt, mutta 1980-luvulla kyllä jo pidin tuota MAD-akronyymia kovin osuvana. Kiitos kommentista.
Kiitokset Juke K:lle joka huomautti tekstissäni olleesta virheestä, Frankassa todella on erikseen suljin- ja himmenninlamellit. Korjasin virheeni.
Niinhän noita monia on hyvä himmentää jonkun verran. Hp5+ on minullakin usein ollut talvifilminä, nyt olen jonkin verran kuvannut XP2:lle, mutta en oikein siitä niin suuresti perusta ja taidan tälle talvelle vaihtaa takaisin hp5+:aan.
Mukava ja vaihteeksi jopa ymmärrettävä tarina ollakseen täällä, kiitos. (Tällä palstalla on paljon törinää josta en ymmärrä mitään....) Kuvat myös mielenkiintoisia sävymaailmaltaan - nykyään kun tungetaan väriä aivan liikaa kaikkialle. Itselläni on sama kamera joka on ulkoisesti uudenveroinen jonka suljin tosin takkuaa. Etäisyysmittarin säädin kohdilleen, se ei ollut vaikeaa, mutta sulkimen voisin huollattaa jossain. Minne sen veisin?
Kiitos kommentista. Aikanani kun tuon kameran ostin, lähetin sen saman tien Mustonen & Laineelle. Tarkistivat suljinajat ja taisivat sen puhdistaakin.
Itseasiassa taisin sulkimen saada pelittämään kun räppäsin kameraa hetken samalla kun skannailin Rolleiflexin kuvia. Vois siihen filkan laittaa ja katsoa tuleeko kuvia. Katsoin nettilästä niin on se I malli vuodelta 1953. Linssinä Enna Werk 75mm f3.5.