Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Julkkis

Discussion in 'Kuvat ja galleriat' started by hexar, Feb 28, 2006.

1. sf

sf

785
    0
    0
    Ei, nyt se on passikuva ;o)
    Kannattaa lueskella niitä kirjoja ohan oikeasti, niissä kerrotaan myös perinteisistä sommittelukeinoistakin, eli sekin liittyy myös kuvan rajaamiseen harkitusti, ei mielivaltaisesti...

2. hexar

hexar

70
    0
    0
    Koettakaa ymmärtää mua, olen vasta aloittelija; untuviikko valokuvaajana. Toi kuva oli vasta toka kuvani tässä foorumissa. Muutenkin olen ottanut vasta alle 1000 kuvaa kaiken kaikkiaan ikinä.
    Mulla on hyllyssä John Hedgecoe:n kirjat: Valokuvaajan käsikirja ja Suuri valokuvauskirja, olisiko niistä apua, vaikka kuvaan pääasiassa digille? Filmille kuvaan harvoin.

3. Kyllä täällä yritetään ymmärtää, mutta sunkin pitää ymmärtää, että sulle annetaan neuvoja eikä kaikkea tarvitse heti ymmärtää vittuiluna.

Kaikki ollaan oltu untuvikkoja ja kuvaamaan oppii vain kuvaamalla. Oppaista ja kursseista on pirusti hyötyä jos vaan osaa/ haluaan soveltaa niiden oppeja käytäntöön.

Se kuvaatko digille vai filmille ei muuta valokuvauksen perusteita mihinkään suuntaan. Ota opus käteen ja rupea pänttäämään.

4. sf

sf

785
    0
    0
    Varsin käyttökelpoisia kirjoja, ja kuten mainittu, kuvaamisessa ei juuri ole eroja on se formaatti mikä hyvänsä, perusjutuissa siis. Kuvanvalmistusprosessissa on eroja kyllä, mutta ne ei vaikuta itse kuvaamiseen paljoakaan.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5,484
    225
    63
    Kuten jo yllä todettiin, on nuo kirjat ehdottomasti niitä joista on apua oppia valokuvaamaan. Se kuvaako digillä vai filmille on aivan yksi hailee, kun ymmärtää mitä tapahtuu nappia painettaessa ja miten kuvaan asiat kannattaisi sijoitella + valo huomioida. On tietyssä mielessä vaikeampi tosin kuvata pikku-digille, kun siinä ei syväterävyyttä voi yhtä helposti vähentää kuin isommissa (järkkärit, myös digit) ja etsinkin on huono tai sitä ei ole ollenkaan..

Lukemalla ja ymmärtämällä nuo kirjat olet jo varsin pitkällä.

ps. ei mikään näistä edellä esitetyistä ollut vittuilua, vaan yritys kertoa mikä meni pieleen ja mitä asialle ehkä kannattaisi tehdä :)

6. Kommentit kannattaa ottaa vastaan avoimin mielin ja niihin kannattaa suhtautua rakentavasti, koska sellaisiksi ne on tarkoitettu(toivottavasti). Omasta mielestäni parhaiten olen oppinut muiden kommenteista. Mielestäni viime kädessä on kuitenkin tärkeintä oma visio ja mielikuva siitä minkälainen on hyvä kuva. Valokuvaaminen ei ole hätäisen harrastus. Kestää aikansa ennenkuin alkaa nähdä "virheitä" omista kuvistaan. Aluksi ainakin itse en huomannut mitään väärää, ihmettelin vain miksi kuvani eivät ole hyviä kuten pitempään ja paremman silmän omaavilla ihmisillä.
    Eikun lisää kuvia ottamaan ja sitä kautta oppimaan.

7. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1,266
    0
    36
    "Harjoitus tekee mestarin". Tämä pätee myös valokuvaukseen.

8. hexar

hexar

70
    0
    0
    Kiitos kaikille kommentoijille! Julkaisen piakkoin uusia kuvia, sitten kun niitä syntyy.