Eka photarissa JukeK:n neuvoilla vain save ja jpg. Toinen save for web, punertaa. En tiedä miksi, mulle riittää, että tuo normaali jpeg tallennus ei punerra netissä. Tämä on samalla ihan normaali kuvapostaus arvioitavaksi, testiosiokommentoijat siis pysyköön nahoissaan. T Jukka
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Noi näkyy mulla Firefoxilla aivan identtisinä. Kantsii avata siitä pikkukuvan päältä omiin välilehtiinsä, niin näkee parhaiten vaihtelemalla kuvaa.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mikähän asetus mulla on pielessä jossain? Mulla on ihan selvästi iho punainen toisessa, ja paitakin oikein kirkuen tulee punaisena läpi? Sama väriavaruus molemmissa kun tallennan ja kuvattukin srgbeenä.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mulla punertaa ylempi, jos katson niitä pikkuvina päällekkäin. Johtuu näytön katselukulmasta.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mulla on ihan hirveä ero. No, täytyy huomenna jatkaa, nyt nukkumaan, aamulla on pojan jääkiekko. T Jukka
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Eihän se siitä voi johtua, jos teillä näkyy samanlaisena mirroredin kanssa. Yritin vaihdella väriasetuksia firefoxin asetuksistakin, mutta sama homma, jälkimmäinen hohtaa punaista. Täytyy huomenna katsoa, onko windowsin asetuksissa joku juju. T Jukka
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Noiden profiilien kanssa netissä kikkailu on vähän samanlaista, kuin kuvan säätäminen monitorin säätöjä muuttamalla. Omalla koneella voi näyttää hyvältä, mutta muiden koneilla lopputulos voi olla ihan mitä tahansa. Ikävä tosiasia on se, että jos haluaa kuvan värien toistuvan suurinpiirtein samalla tavalla kaikilla koneilla ja selaimilla, niin sRGB profiilin käyttäminen on ainoa takuuvarma tapa. Muiden profiilien kanssa touhuaminen johtaa juuri näihin tilanteisiin joissa jollain käyttäjillä kuvissa ei ole mitään eroja, toisilla taas värit heittävät suuntaan tai toiseen. Kannattaa vaikka lukea tämä näin alkuun: http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html# "Un-tagged sRGB (arguably the Web's default color space): Most people will be able to compare the top, most popular color spaces side-by-side and clearly see the untagged sRGB displays most closely to the True Color (in the left box)."
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) mulla ei näy mitään eroa vaikka kuinka näppäilen kuvia vuorotellen, Firefox
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mä just laitoin tonne omakuvat osioon kuvan. Laitan sen tähänkin malliksi. Huomasin sellasen seikan, että kun klikkaa kuvan auki ja vertaa kuvaa siihen pieneen thumbbiin on ihon väri ihan erinlainen, ainakin mun säädetyllä kotikoneella. Pitääpä töissä katsoa sama vielä mitä säätämätön näyttä. Tää on lightroomista suoraan exportattu. EDIT: Työpaikan säätämätön kone ei näytä niin paljon eroa. Tää säätämätön on muuten paljon kirkaampikin.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mulla ei näytä mitään eroa. Samaa vikaa muistan joskus vuosia sitten mutten enää muista mikä oli syynä.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Mun kalibroidulla Eizo-näytöllä kuva muuttuu kun se avaa. Lisäksi kuva on ihan erimoinen jos näytöstä naputtelee kalibroidusta tilasta sRGB-tilaan. Ja Firefoxilla mennään.
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Eihän näissä ole kyse mitenkään kalibroinneista eikä muista näytön säädöistä. Sen sijaan kaikki osallisena olevat ohjelmat ja niiden asetukset ja keskinäinen "kommunikointi" voivat vaikuttaa. Mulla näkyy olevan Firefox 17.0 (kohdasta "ohje": 'Tietoja Firefoxista'. (se lähtee muuten samasta päivittämään, jos päivittämistä on)
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Hyvä artikkeli, jonka avulla löytyi step-by-step ohje Firefox:n värienhallinta-asetuksille: Firefox colour management settings – MetalVortex Rants and Raves Lyhyesti; tarkistakaa (about:config), että: gfx.color_management.mode;1
Vs: JukeK oli oikeassa (Jenni) Kun katsoo kuvia vaikka exiftoolilla, niin ensimmäisessä on mukana profiili (sRGB) ja se on myös ns. tagged sRGB, eli exif:ssä lukee, että kyseessä on sRGB-värimailmassa oleva kuva. Eli kuvassa on mukana tarkkaan, mistä on kyse. Jos näyttävä ohjelma on värihallittu, niin kuva näkyy "oikein". Toisesta taas on ripattu pois kaikki mahdollinen (=150 kiloa dataa). Tämä on ns. untagged kuva. Tämän näyttäminen riippuu täysin käytetyn softan kyvyistä ja asetuksista. Ja itselläni Firefox, gfx.color_management.enabled = 1. Kuvat näkyvät samanlaisina. Siellä "Save for Web":ssä on ruksi "embed sRGB". Sen asettamalla saatte kuvaan mukaan tarpeeksi tietoa.