Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

juhlavalokuvaajat!

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana samivain, 17 Joulukuu 2007.

Moro!

Oletteko omaksuneet lämmittävien kalvojen käytön kuvatessanne esim. häitä hämärissä sisätiloissa. Millasia kalvoja käytätte ja onko ehdotuksia sellaiseksi "kompromissikalvoksi" joka käy niin hehku- kuin loisteputkivalon kanssa. Tahtoo olla, ettei sellaista sopivaa kalvoa ole vielä löytynyt.

Vai oletteko huomanneet, että ilman kalvoa tulee parasta jälkee. Itse olen vähän kahden vaiheilla.

1. Vs: juhlavalokuvaajat!

En ole mikään juhlavalokuvaaja, paremminkin arki-sellainen, mutta on tuota SB-800:n omaa hehkulappuvalaistukseen tarkoitettua tullut käytetyksi muutaman kerran kun on kaivannut ympäristöön soveltuvaa lisävaloa. (Kuvailen lähinnä omaksi iloksi). Muutaman kerran testaillut isommassa tilassa ja sitten tavallisissa asunnoissa. Tulee mukavamman näköistä jälkeä jos kuvaan sattuu avoin oviaukko toiseen huoneeseen, eipä ole ihan oranssia vastassa kynnyksen toisella puolella. Tuota kalvoa pitää tosiaan hommata jostain lisää. Toisessa apusalamassa on sopivan värinen muovipalikka kuminauhavirityksellä, mutta toinen on kokonaan ilman. Kaikkiin pitää saada sama väri, muuten ei homma toimi.  Jos katto on valmiiksi kalvon värinen niin turha sitä sitten on salamassa pitää. Läiskäyttää salaman katon kautta ja mittaa pringlesin kannella WB:n ja menee sitten sillä reseptillä eteenpäin. Nimimerkillä: Vanhoja nuorisoseurantaloja nähnyt.

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: juhlavalokuvaajat!

Mulla on 2kpl 580 EX:ää. Toiseen on teipattu LEEN suodatinviuhkasta oranssista lämmityskalvoa pysyvästi ja toisessa ei. EX:ä on tosi kylmän värinen joten yleensä tulee otettua suosista lämmitetty.

Sillointällöin pitää teippaillla lisäkalvoja lämmittämään. Loisteputkilla oon käyttänyt vihreetä ja sinistä/oranssista tilanteen mukaan.

Miljöömuotokuvahommeleissa käytän kalvotonta salamaa mattahopeisen sateenvarjon kautta ammuttuna ja täytevaloksi lämmintä salamaa Lightsperellä terästettynä. Tulee varjoista hieman lämmitettyjä.

3. Vs: juhlavalokuvaajat!

Minkä värisiä kalvot on miredeinä? Mul on itellä kahta kalvoa loisteputkelle, että hehkulampulle, mut en oo kalvojen väreistä välttämättä täysin tyytyväinen. http://www.tfp-markkinointi.fi tollasesta paikkaa ostin joskus pari roscon kalvoa

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Miredeitä en muista...aina-teipattuna on varmaankin jotain 1/2-kääntöä vastaavat kalvot. Loisteputkihommeleitakaan en muista, paikka jossa niitä ennen eniten tarvitsin on valaistu nykyään spottivaloilla joten tulee käytettyä enempi vallitsevaa valoa.Loisteputkihommelit on muutenkin kinkkisiä, niitä kun on niin tosi monenmoisia.

TFP:n roscoja mullakin on käytössä, ja Elinkan & LEEn omia.

5. zenig

zenig Member

997
    0
    16

Loisteputkien värihän ei kai valojen välillä kauheasti vaihtele, mutta kaikki (?) loisteputkivalot muuttavat väriään sykleissä, ikäänkuin sykkivät. Paljaalla silmällä tätä ei näe, mutta esim nopeutettu videokuva paljastaa asian. Voisin kuvitella, että tämä hankaloittaa asiaa jonkin verran.

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Loisteputkia on tosi monen eri väristä, ihan päivänvaloon verrattavasta karseen vihreään.

7. zenig

zenig Member

997
    0
    16

oke, I stand corrected. Mä en o huomannu, mun mielestä ne on kaikki vaan tosi ruman värisiä :D

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Loisteputki "syttyy ja sammuu" verkovirran tahdissa, myös sen väri vaihtelee riippuen missä vaiheessa se on. 50 Hz:n verkkovirralla turvallinen valotusaika on 1/50 sek, jolloin kuvaan saadaan loisteputken kokonainen jakso. 1/100:lla voidaan saada "hyvä" puolijakso, mutta nopeammilla ajoilla on sattumaa mihin kohtaan valotusta putken väriskaalaa valotus osuu. Isoissa tiloissa eri putket saattavat olla kytkettynä 3-vaihesyötön eri vaiheisiin, jolloin lyhyillä valotusajoilla tilan yksi osa näkyy vihertävänä, toinen magentana... siinä paljon filtterit auta.

9. Vs: juhlavalokuvaajat!

Keltaista Omnibouncea tulee käytettyä paljonkin, muuallakin kuin hehkulampun valossa. Antaa iholle vähän terveemmän värin kuin raaka salama.