Jees - näin kävi mukavasti, että pääsimme muutamien onnekkaiden kanssa kuvaamaan ihan oikeaa naisihmistä tiistai-iltana pitkin tamperetta. Pistämpäs Heti alkuun kaksi hieman erilaista kuvaa eräiltä rappusilta. Kiitoksia mallille! Kerta se on ensimmäinenkin, kun miitissä keskitytään kuvaamiseen
Erottuupa malli hyvin taustasta tässä! Tykkään. Eka on ehkä kivempi, mallin naama on kyllä melko vaalea, tosin katselen nyt vain tällä työpaikan monitorilla.
Hyvät valinnat Matilta. Eka on kirkkaampi, pirteä, iloinen. Toinen on tumma, surullinen, vakava? Kehykset valittu korostamaan eroja. Veikkaan tietoista valintaa, vaikka samahan tuo.
eka o parempi. Oot ottanut vissiin eri värikanavasta MV-käännöksen tossa alemmassa? Sinisestä kanavasta?
Tuossa tokassa malli esitetty varsin epäedullisesti. Samat keinot joilla korostetaan vanhojen miesten kasvojen uurteita ei mielestäni sovi nuorille tytöille. Mut eka on hienopistefi
Jees poks! Näinhän se on, että naisen kasvot pyritään kuvaamaan aina juuri siten, kuin ne kuvataan trendilehtiin ja Cosmoon. Se on ihan jees, niinkuin joskus aikaisemminkin on tullut mainittua: jokaisesta nuoresta naisesta pitäisi tehdä yksi sellainen kuva, jossa he näyttävät samanlaisilta kuin Cosmon muovinuket... Eilen kuvia säätäessäni tajusin kuitenkin heti ensimmäisen kohdalla, että voi vittu että tulee synkkää settiä. Mulla on nyt semmoinen vaihe menossa elämässä ja valokuvauksessa, että pyrin tekemään kokeita ja yritän saavuttaa haluamani viestin ja tunnelman kuvaan niilä keinoilla, mitä kuva vaatii. Kuten Parta jo vihjasikin, värikanavilla tehdään ihmeitä. Ensimmäisessä kuvassa channel mixerin arvot oli muistaakseni jotain tyyliin 60, -80, 60, kun taas toisessa punainen kanava oli jotain 10%, vihreä vähän enemmän ja loput sinistä. Ensimmäisen kuvan värikanavavalintoja en tehnyt pelkästään kasvojen takia. Tytön ilme, asento ja vaatetus jo sinällään luo niin hyvän kontrastin pystyyn nouseviin portaisiin, että halusin korostaa sitä. Tausta-malli --> Tumma-vaalea, Karhea-sileä, synkkä-toiveikas... jne jne.. Toinen kuva on läpeensä synkkä. Samoin suurin osa muista eilisistä digikuvistani. Mutta missä on muut kuvat? Meitä oli siellä ainakin 5 tyyppiä kameroiden kanssa
Fotarissa monijyrkkyysvedostus on paljon helpompaa kuin pimiössä Curveskäyrällä suurinpiirtein ja pyyhkärillä sävyt talteen niistä kohdista joista ne käyrän takia häviää.
No juu... jätkät meni taas kuvaamaan... pistän tähän vielä pari kuvaa eiliseltä ja sitte muut saa jatkaa. Huomaa savukone! Ja päk tu the tventiis -->
Tässä tiukkaa "behind the scenes"-materiaalia, tamperemafian virallinen kuvausdokumenttikuvaaja Helmeri oli paikalla lintukuvaajan täsmällisyydellä! Nähkää mestari työssään!
Kiitoksia vaan kovasti Matille ja muille että sain olla mallina Mielestäni valokuvausta harrastavan pitää osata olla kameran edessä, jotta osaisi olla myös sen takana. Jos ymmärsitte pointin... En tiedä miten siinä onnistuin. Lopputulos ainakin näytti hyvältä, en sitten tiedä mitä mieltä muut ovat. Matin ottamia kuvia aiemmin nähneenä tiesin jo, mitä sieltä on tulossa. Olisinkin ollut aika pettynyt (ja huolissani Matin terveydentilasta ), jos kuvat olisivat olleet ns. Cosmo- tasoa. Me kaikki ollaan erilaisia, ja siinähän se hienous onkin. Ketään ei tehty täydelliseksi. Kuvien synkkyydestä taidettiin mainita jotain. Oman lisänsä siihen tuo varmasti se, että en osaa hymyillä väkisin. Jos ei hymyilytä, en hymyile. Viime aikoina hymyileminen on ollut vähän vaikeampaa, ja se saattaa kuvissa näkyä. Lopputulokseen olen kyllä todella tyytyväinen, sillä tämä oli ensimmäinen mallikuvaus- sessio itsellenikin. Kuvia katsoessa tuli älyttömän epätodellinen olo, mietin että olenko minä tosiaan noissa kuvissa. Suomalaiseen perusluonteeseen kun kuuluu hävetä kaikkea... Kiitos nyt vielä kerran pojille. Palautetta saa antaa kyllä
Hyvä kirjoitus kaikkinensa. Tuo mitä sanoit, että pitää osata olla myös kameran takana, jotta osaisi olla sen edessä.. siis päin vastoin, on aika hyvä huomio. Nimenomaan muotokuvauksessa, siis henkilö ja -ihmiskuvauksessa tuo on aika tärkeää. Yllätyinkin suuresti kerran kun tapasin erään suomalaisen muotokuvaajan. Kun otin hänestä pari kuvaa, hän vaikutti tosi hermostuneelta (<-- haki heti tilaisuuden tullen kameran käteensä räplättäväksi ja otti samalla pari kuvaa). Kuvat on tosiaan aika synkkiä. Yllätys minulle oli se, kun kirjoitit että hymyileminen on ollut viime aikoina vaikeaa sinulle. Kuvista nimittäin tuli aika synkkiä ja mielestäni siksi, että minulla on ollut synkkää viime aikoina Mutta joo, kuten sanoin, hymyileminen ei kannata jos se ei tunnu hyvältä. Tämä on ensimmäinen kerta minulle, kun kuvaamani ihminen alkaa omaehtoisesti lutvia kuvia ja niiden taustoja näinkin syvällisesti ja se on hyvä juttu. Yleensä mallit sanovat kuvista vain, että ne on hyviä tai huonoja, tai juurikin tyyliin "hirveet silmäpussit" tai "kauheeta kun mulla on tukka huonosti". Ne on hyviä kommentteja, ei siinä mitään. Ne vain ei kerro kuvaajalle oikeastaan mitään - tai ainakaan itselleni, koska hiukset ja silmäpussit ja kaikki mitä kuvassa on, viestii jotain ja kuvaa kuvattavaa ihmistä. Ne voi poistaa, siitä se ei ole kiinni. En vain pidä siitä, että ihmisen ominaisuuksia kutsutaan usein virheiksi, joko kasvoissa tai jopa valokuvassa (jos muotokuvista puhutaan - muotikuvat on erikseen.). Viimeinen kommentti on ratkaisematta, koska aika monet sanoo, että eivät näe kuvissa itsejään. Se voi johtua joko siitä, että - minä näen mallin eri tavalla kuin malli itse, - minä haluan nähdä mallin eri tavalla kuin malli itse, - minä en osaa tehdä kuvaa, josta malli tunnistaa itsensä, tai - malli ei osaa nähdä kuvaa, joka esittää häntä itseään.... tai sitten se voi johtua jostain muusta. Tuohon saattaa esimerkiksi liittyä se, että usein käy niin, että kun ihmiseen tutustuu tarpeeksi hyvin, hänestä ei tunnu millään saavan hyviä kuvia. Se taas johtunee mielestäni siitä, että esimerkiksi tuntee ihmisen liian hyvin nähdäkseen hänestä vahvana tiettyjä piirteitä (kaupungilla ihmisiä pysäytellessä pyrin kuvaamaan heistä sen asian joka kiinnittää ensimmäisenä huomioni). Omasta puolesta kiitän vielä Aischaa! Vaikka muita kuvia sinusta ei vielä ole hirveästi näkynyt, vika ei ole sinussa Todella helppo ihminen kuvattavaksi ja suhtautuu aiheeseen luontevasti... liekö Tampereen k31sarillakin osuutta asiaan..?!