Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Puupäät

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 12 Marraskuu 2008.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, tunnetko olevasi sellainen, ettet aina ymmärrä kaikkia kuvia.
    Minä kuulun siihen joukkoon, puupäihin.
    Vakavasti ottaen, tarkoitan, että jos ei 'ymmärrä'  jotain kuvaa, onko vika katsojassa vai kuvassa? Varsinkin silloin, jos oma mielipide eroaa muista ko. kuvasta esitetyistä.
    T Jukka

2. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38
    Vs: Puupäät

Niin, minullakin on... Mutta, puupää on minun omani ja yritän sen ymmärryksen kanssa elää;)  Toisaalta, tämä puupää ymmärtää monesti sellaisiakin kuvia mitä yleisesti ei aina tunnuta ymmärtävän, joten tasoissa ollaan, Higg

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Aiheeseen heikosti liittyen.... Nuorena valokuvauksen harrastajana (ainakin siis nuorempana kuin nyt) katselin esim. Kameralehden kilpailujen voittajakuvia, kuin myös näyttelyjen kuvia,... uskoin jo, etten ymmärrä valokuvauksesta mitään. Puupää mikä puuupää.

Jonkun sattuman kautta kuljeskelin Lontoossa, näin kadulla jonon. Väki tungeksi näyttelyyn, nimenä oli "THE ART OF PHOTOGRAPHY".

Ajattelin, että kestäähän vielä tuonkin nöyryytyksen, ja jonottelin sisään. Näyttely oli jonkun New Yorkin Modernin Taiteen Museon kuraattorin kokoama, kiersi maailmaa. New York, Sydney, Lontoo.

Kahden tunnin  päästä poistuin valaistuneena. Jumalauta, minä ymmärrän valokuvataidetta. Jos se on tätä.

Lähimpään pubiin sulattelemaan. Ei helketti, hienoja kuvia kaikki. Ei selittelyn tarvetta. Perskutarallaa, minä oikeasti diggaan valokuvataidetta. Hihhuu!

Se Lontoon matka oli hyvä sijoitus, alennuksesta sain äkkilähdön. Sen jälkeen on kenenkään keisarin uusia vaatteita kauppaavan ollut turha tulla juttuamaan... "Kyllä minä tiedän."  Oivalsin, että minunkaan näkemykseni ei ole ala-arvoinen tai vähäpätöinen, jos Nykin MOMAssa on samoin ajattelevia kuukausipalkalla töissä.

Taiteena kaupataan paljon sellaista, mitä en tosiaan ymmärrä. Mutta ei se minua haittaa. Näkemyksiä saa olla. Jos joku pitää kuvaa lokinpaskasta kalliolla taiteena, niin siitä vain. Se on sitten hänelle taidetta. Minulle ei. Mutta ei minun näkemykseni ole sen vähäpätöisempi tai arvottomampi. 

Pikemminkin päinvastoin ;)

4. Vs: Puupäät

Onnellisena ilmoittaudun puupäiden joukkoon!

Pieni lohdun sana: Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku...

Vaikea kysymys, tapauksesta riippuen sekä että, yleensä vika on katsojassa joka ei hoksaa kuvan taiteelluutta tai sitä mitä kuvaaja on halunnut tuoda kuvallaan julki.
    Yleistyksenä: Kaikissa taiteenmuodoissa saattaa ymmärtäminen katsojan ja taideteoksen välillä olla hakusessa.

Tekotaiteellinen p*ska ei mene aina mullakaan jakeluun, vaikka sitä itse teenkin.
    Tekotaiteellinnen räpsäys

Taide on aika laaja-alainen ja abstrakti käsite, jonka arvo määräytyy sekä taiteen luojan että katsojan näkemyksen mukaan.

5. Vs: Puupäät

Voisi helpottaa päänsärkyä, jos ei hakisikaan "taidetta" kuvista, vaan antautuisi niille vaikutteille, jotka kuva herättää. Parhaimmillaan kummalliselle ilmestykselle huomaa löytävänsä eri merkityssisältöjä. Minusta/minulle juuri se on rikastuttava kokemus samoin kuin se, ettei minun(kaan) tarvitse pitää kaikesta mikä on juuri nyt suosittua.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Moni kuvani pohjautuu subjektiivisiin asioihin. Pitääkö subjektiivisuus avata vaikka kuvien sepostaminen on monien mielestä luovuttamista? Eikö kuvia voi vaan ottaa siksi että se on kivaa?

7. Vs: Puupäät

Olet asian ytimessä ;-)

8. Vs: Puupäät

Mitä pahaa minä nyt olen tehnyt? :]
    Minä otan kuvia nimenomaan siksi kun se on minusta kivaa ja joskus jopa muitten iloksi.
    Paljon olen tälläkin foorumilla nähnyt kuvia mitä en ole ymmärtänyt elikkäs puupää mikä puupää.

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mielestäni et ole mitään pahaa tehnyt.

10. Vs: Puupäät

Muuta kuin sepostanut jotain :)
    t. Seppo

11. Vs: Puupäät

Voi V jos siinä ,:ssa olisi se tanan reikä

12. Vs: Puupäät

No kerro nyt mitä siellä oli esillä :)

13. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

meissä jokaisessa asuu pieni kyylä ja puupää ;)

14. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Mä olen yksinkertainen ihminen, otan simppeleitä kuvia ja myöskin yleensä pidän sellaisista.