Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

JPEG, ei kiitos enää....

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana D300, 13 Lokakuu 2010.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    DNG -speksi on käsittääkseni "public domain"?
     
  2. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Voisi, mutta ei ole. Tuskin noita raakaformaatteja ihan pelkästään kiusan takia uudistetaan, vaikka toki valtaosin sen takia. Jiigegistäkin on parempia versioita, mutta ei vaan leviä käyttöön...
     
  3. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Kuten?
     
  4. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Hyvin sanottu :)  Higg
     
  5. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Speksi on vapaa eli kuka tahansa saa tehdä softia (ja kameroita), jotka tallentavat ja/tai lukevat DNG:tä. Speksin kehittäminen kuuluu periaatteessa vain Adobelle mutta mitä olen kuullut määritykset ovat valmiit. Adobe on toimittanut DNG-formaatin ISO-standardoitavaksi, joten eipä siihen senkään vuoksi yksipuolisia muutoksia ole tulossa. Metadatan (laajennusten) kirjoittamisen ja lukemisen määrän osalta softissa tulee tietenkin olemaan eroja mutta se ei ole DNG-juttu sinänsä.

    -p-
     
  6. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Mainitsepa yksi pelkästään kiusan takia uudistettu raakaformaatti.

    -p-
     
  7. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Totta kai ne määritykset on "valmiina". ISO:lla ne tosin ei välttämättä ole vielä tiedossa.
     
  8. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    No, häviötön:
    JPEG - JPEG 2000
     
  9. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Tätä vähän odotinkin  ;D laitappa yks jpeg2000 pakattu kuva näytille  :)
     
  10. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Laita itse, minä sanoin ettei se ole levinnyt. Hoida sinä se tuki jonka puutteesta puhuin ;-)
     
  11. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Mistäköhän tuen puutteesta puhuit, etpä tainnut mainita tukea ;) Tosin ehkä ymmärtäisit miksi se ei ole levinnyt jos laittaisit sen kuvan. Mun ei tarvitse kun tiedän muutenkin :)
     
  12. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Ei minun ymmärryksessäni ole vikaa, siinä olisi häviötön jpeg -vai eikö ole? Kerro kun kuulemma salaa tiedät ;-D
     
  13. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    No laita nyt se kuva vaan niin saadaan samalla kartoittaa pitääkö wiki paikkansa Comparison of web browsers - Wikipedia  ::) ;D
     
  14. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Et luota Safariisi?
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Fotarin ACR (RAW-muunnin) on tasan sama palikka kuin Lightroomissakin. Korjailut onnistuvat yhtä hyvin tai paremmin.
     
  16. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Miksi vaihtaisin hyvin toimivan Mozillan pois että saisin tuen tiedostoformaatille jota kukaan ei käytä, paitsi ehkä joku jäärä.
    Kaikki tuntemani henkilöt joiden tarvitsee pakata häviöttömästi käyttävät png:tä  ;)
     
  17. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    En tiedä kenestä jäärästä mahdat itsesi lisäksi puhua, muta en itse tunne ketään joka käyttäisi png-muotoa, muta toisaalta en myöskään tunne sinun lisäksi muita, joka tuomitse tiedostomuodon huonoksi vain siksi, ettei sitä saanut heti näytille, eikä itse osaa sitä tehdä ;-)

    Toki tiedän että sinusta kaiki raw-muodotkin ovat huonoja, koska sinun mozillaisi ei sitä näytä.
     
  18. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Voisin niitä vaikka talentaa kuvia esim. photoshopissa tuohon hyödyttömään muotoon mutta sielle ei ole tarvetta toisekseen raw formaatissa olevia kuvia ei ole tarkoitettu esitettäväksi nettiselaimessa ;D , im....
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Näinhän se minunkin mielestäni on, ja kun vielä on käytössä NX2, niin miksi ihmeessä minun pitäisi se Lightroom ostaa? Fotarina se uusin. GirlFriendin kuvat tulevat kyllä meikäläiselle korjattuina, eivät palloina.

    kapa
     
  20. Vs: JPEG, ei kiitos enää....

    Ai, osaisit teoriassa sitten kuitenkin. Et vaan jaksanut. Väsy? Muiden pitää auttaa. Netistäkään ei jaksanut hakea.

    Logiikkasi on kyllä tiukka: Leica on huono, koska siinä ei ole Canonin bajonettia.
    Leica on muutenkn huono koska se on hyödytön. Leica on huono koska siihen on piraattivalmistajillakin huono tuki. Huono. ;-)