Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jotain vikaa Power Shot G12:ssa - ylivalottaa kaikki kuvat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kilda, 8 Marraskuu 2014.

  1. kilda

    kilda

    2
    0
    0
    Hei,

    Ei kukaan osaisi auttaa minua yllättäen ilmenneen ylivalotusongelman kanssa? Minulla on Canonin Powershot G12 -digikamera, joka on kulkenut jo vuosikaudet mukana vähän kaikkialla. Ikinä minulla ei ole kyseisen kameran kanssa ollut mitään kummempia ongelmia, mutta tänään - ihan puun takaa - kaikki kameralla otetut valokuvat ovat olleet rajusti ylivalottuneita.

    Asetuksien muuttaminen ei tunnu vaikuttavan kuvanlaatuun mitenkään ja itse asiassa kuvat näyttävät samalta jopa riippumatta siitä, onko kuvanottohetkellä käytetty salamaa vai ei. Vika ei vika myöskään ole lednäytössä. Tällä hetkellä näyttää, että ainoa asia johon voin vaikuttaa edes hieman on, haluanko ylivalottuneet kuvani enemmän kellertävään kuin valkoiseen taittavina. e_e

    Harmittaa kauheasti, jos vika on jokin ongelmallisempi korjata. Vielä eilen kuvat olivat ihan oikein valottuneita eikä niissä ollut mitään vikaa. Kamera ei ole edes pudonnut lattialle tässä välissä, kolahtanut mihinkään tai ollut tekemisissä liioin rajujen lämpötilojen kuin kosteudenkaan kanssa. Ihan vain odotellut käyttämättömänä pöydällä seuraavaa käyttöhetkeä. ) :

    Kiitos jo etukäteen ensimmäisestäkään auttavasta neuvosta!


    (Toivottavasti kirjoittelin oikeaan keskustelulokeroon - tämä sivusto on minulle uusi tuttavuus.)
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Jotain vikaa Power Shot G12:ssa - ylivalottaa kaikki kuvat

    Oletko kokeillut akun poistoa, pikku odotusta ja tehdasasetusten palautusta?
     
  3. kilda

    kilda

    2
    0
    0
    Vs: Jotain vikaa Power Shot G12:ssa - ylivalottaa kaikki kuvat

    Tämä on todella hämmentävää, mutta nyt kameran värit ja valotus ovat taas kohdillaan. Edes akkua ei tarvinnut poistaa tai tehdasasetuksia palauttaa. En edelleenkään tiedä, mistä vika johtui - enkä kyllä tiedä miten se hävisikään. Kamera vain oli tunnin verran pöydällä koskemattomana ja toimi sen jälkeen taas moitteettomasti.

    Sentään on edes joukko ylivalottuneita valokuvia todisteena siitä, että koko häiriötä koskaan olikaan.

    No, onneksi härveli ei aivan heittänyt henkeään. Mikäli vika toistuu niin täytynee sitten ensiapuna kokeilla tehdasasetusten palauttamista. : /
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Jotain vikaa Power Shot G12:ssa - ylivalottaa kaikki kuvat

    Asetusten palauttaminen auttaa usein.

    Vastaava härö johtui kerran siitä, että kamera oli lipsahtanut yökuvaustilaan, jossa aukko on aina täysin auki.