Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Metsä

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jukkis71, 2 Marraskuu 2011.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

T Jukka

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Metsä

Puhki palanut kuusi.

Sanon saman asian toisin:
    Kusen puhki polttama.

Vaikka puhki palanut kohta ei olekkaan täysin valkoinen vaan hiukan harmahtava. Eli sävyt on minusta liikaa vintturassa. Kyllä puhki palanut kohta saa olla täysin valkoinen eli puhki.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Miksi sen pitäisi olla puhki, jos se ei kerran ole puhki?
    T Jukka

4. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Ensinnäkin, mielestäni tuo ei ole kuusi vaan mänty.

Toisekseen en ymmärrä mitä Juke tarkoittaa harmahtavalla puhki palaneella. Ei semmoista ole edes olemassa. Jos kohdassa on sävyä niin ei se silloin puhki ole. Harmaa ei ole valkoista.

Männyn runko ei siis missään nimessä ole palanut puhki, mutta valotuksesta voidaan kyllä keskustella. Eihän tuo lopputulos kamalan sävykäs ole.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Vasemmalla puoliskolla  on hyvin mielenkiintoista vaihtelevaa leikkiä  ja oikea puoli tylsähkösti 'päin mäntyä' jotenkin liikaa, johon vaikutuksensa on varmasti sekä sävyillä että sijoituksella. 

6. Vs: Metsä

Koko tutoriaali siirretty muualle...

7. Vs: Metsä

...

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ensin ihmettelin tuota käyrääsi, mutta sitten huomasin, että sulla onkin tumma pää tuolla oikealla...
    Kyllähän kuva muuttuu aika paljon.
    Kurvesillä kyllä säädän ja levelsilläkin.
    Mä skannaan suoraan positiiviksi, gamman arvoksi olen laittanut 2.
    2.2 tekee jostain syystä liian haaleaa.
    T Jukka

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Jos oltaisiin pimiössä, männyn aurinkoisiin kohtiin lisävaloa vaan.  JW:n versiossa on kuin lisätty valotusta kokonaan ja kuva on täysin menetetty.  (Siis kaikki se kauneus ja mielenkiintoinen mitä tässä näin.)

Mutta teillähän onkin nyt tekniikkaoppitunti, ymmärrän toki, pointti siinä.

10. Vs: Metsä

...

11. Vs: Metsä

.
    ...

12. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

On se kuusi ihan varmasti. Männyn kaarna on aivan toisenlaista.

13. Vs: Metsä

Jos invertoidaan niin eikös silloin skannata positiiviksi? vai eikö Flextight invertoi. En tunne konetta.

14. Vs: Metsä

Mää vaan tähän sen verran, että kun avasin, niin katoin että ompas hyvä kuva!
    Mutta kyllä mäkin vähän polttaisin kuusen vaaleita kohtia (eli burn työkalua niille)

15. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä en kyllä ymmärrä, miksi mv-nega kannattaa skannata rgb:nä tai vielä diana?
    En mä sitä filmipohjan väriä halua skannata.
    Tulee vain turhaan isompi tiedosto.
    Muutenkin tallennan nuo jpegiksi, eipä sitä printeistä huomaa, onko ollut tiff vai jpeg, eikä edes nettikuvista, mielestäni.
    Tai sitten olen vain sokea...
    T Jukka

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No väännään näkemykseni rautalangasta.

Kuvassa ei erotu puun vaaleimassa kohdassa sävyjä vaikka kaarnassa on varmasti sävyeroja. Sillä näkemyksellä sanoin että se on puhki. Mutta sävyasteikko on säädetty siten että sitä kirkkainta kohtaa ei löydy ja siten voidaan sanoa että kuva ei ole puhki. Se on totta, kuva ei ole puhki vaikka se siltä näyttääkin. Tässä croppi johonka tein täysin valkean kohdan. Tuo kohtahan olisi puhki. Kässäätkö mitä mää tarkootan. Taidan ottaa oman valokuvan vielä ja laittaa esille niin sitten näkyy.

17. Vs: Metsä

Jukkis, unohdetaan koko homma, ei tästä tule täällä yhtään mitään...
    Laitan tonne Prolab osioon Tutoriaali sivun. siellä voin deletoida nää paskahuulet itse pois...

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Nuoreksi männyksi minä tuon tulkitsin.  Mutta voisi se olla vanha kuusikin.  Kerro jo Jukkis tämä tärkeä asia.

19. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Mänty tai kuusi, ei kuva mielestäni ole palanut puhki puunrungon kohdalta. Silloin on siis turha puhki palamisesta puhua. Hyödyllisempi aihe olisi ehkä se, miten digi mvkuvasta sädetään sävykäs.

20. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Näin! Turhaa nillitystä. Eihän tuo kuvana kummoinen ole imho, muttei "puhkipalaminen" tee kuvasta sen huonompaa tai parempaa,  Higg