Vs: Canis lupus Kuvassa on surumielisen ystävällinen olento, joka viisaudessaan osaa arvostaa kasvien kauneutta ja kävelee varovasti kivien päällä, jotta ei tallaisi mitään elävää. Jokainen eläin ja ihminen on hänelle ystävä. Suuri osa kuvauksesta sopisi Tiibetissä elävään Dalai-laamaan eikä suteen, joka on ihmiselle susi. Mutta onkin aina hyvä, että kuvat tuovat esille vähemmän koettuja piirteitä eläimistä. Eläimellä on kuitenkin kuvassa hieman ahdasta, korvat ottavat melkein yläreunaan kiinni. (Kuvan käsittelyä mielessä haittaa sen kuvauspaikan kertominen, mikä tuottaa oletuksia eläimen "luonnollisuudesta".)
Vs: Canis lupus Tiivis rajaus tuo esiin oleellisen, enkä ainakaan itse koe kuvaa ahtaana. Sutta ei myöskään arvaisi eläinpuistossa kuvatuksi, koska ympäristö näyttää hyvin epäpuistomaiselta. Hyvällä hetkellä tallennettu, kuvauksellinen tilanne.
Vs: Canis lupus En ole koskaan nähnyt sutta elävänä, penskana kierrettin ympäri korkeasaarta etsimässä sitä olematonta sutta, joka kyllä oli aikoinaan merkitty olevaksi jossain aitauksessa, mutta jota ei kuitenkaan ollut. Sudessa on jotain kiehtovaa, kuten myös tässä, Minun mielestä ihan onnistunut kuva sudesta, vaikka onkin kuvattu eläintarhassa. Täytyykin yrittää ensi kesänä jollekin karhu/susi kojulle Kuhmossa.
Vs: Canis lupus Minäkin tykkään. Sommittelu on toimiva ja teknisesti kuva vaikuttaa oikein hyvältä eikä näytä häkkikuvalta. Susi näyttää surulliselta eikä ollenkaan uhkaavalta. Uljaampi on tietty uljaampi, mutta jotenkin surumielisuus tuntuu minusta hyvältä tässä vangitun ja luonnosta melkein hävitetyn suurpedon kuvassa.
Vs: Canis lupus Kyllä minustakin tässä tilanteessa tiivis rajaus on hyvä. Tuo suden surumielisyys on siinä mielessä hyvä, että tällaiselle kuvalle olisi varmasti käyttöä kun halutaan saada sympatioita susille. Yleensä lehtikuvissa/julkisuudessa esitetyt kuvat näyttävät suden hieman luihuna tai ylväänä ja uhmakkaana, mikä ei ainakaan sympatiapisteitä tavalliselta yleisöltä kerää. Tietenkin minulla kuvan suden herttaisuutta voi lisätä se, että ilme on varsin samanlainen kun meidän pennullamme sen jälkeen kun sitä on juuri toruttu jostain...