Vs: Jotain aivan muuta Näillä kuvilla voisi ottaa osaa myös tuohon ilmastomuutos -sarjaan. Loppusyksyn maa näyttää aika dramaattisen alastomalta ja alttiilta kun sitä katsotaan suoraan ylhäältä käsin.
Vs: Jotain aivan muuta Täällä tsadissa ei edes sitä... Tämä menee kyllä kärkikastiin tässä sun lennokkisarjassa. Tulee mieleen ikisen vanha peli, GTA, jota pelailin joskus viime vuosituhannella...
Vs: Jotain aivan muuta Todella hienoja ja erikoisia kuvia, onnittelut! Erityisesti pidän uusimmista, suoraan alaspäin otetuista talvikuvista.
Vs: Jotain aivan muuta Dodii, tänään oli uuden kuvauskoneen ensilento itselläni. Ensimmäinen omistaja on kyllä neidin nostattanut hekumallisiin tivoliaspekteihin, loggerin käyrän sanottua kiekuvat 835m. Ja mikä mukavinta, siipi mahtuu kuin mahtuukin autoon purkamatta sitä 2,590m mitastaan. Laskeutuminen tulee todella hissimäisesti jarrun avulla paikalleen, vaikka lopullista jarruliitoa ei voikaan vielä lyödä pöytään, koskapa lyhyen laskuliidon apuna oli tänää reipas vastatuuli. Kamera ei ollut vielä kiinni koneessa.
Vs: Jotain aivan muuta No mitäs perhanaa meitä sitten vielä häiritset... <SIZE size="40"];-)</SIZE> Noh, ihan mielenkiintoista näin henkkoht tasolla. Voisitko kertoa lisää lennätyksen yksityiskohdista asiasta kiinnostuneille?
Vs: Jotain aivan muuta Öh, mitä? Koneeseen kiinnitetään siipi ja siiven siivekkeitä ja jarrua käyttävien servojen piuhat liitetään vastaanottimeen. Lähetin kytketään päälle ja tämän jälkeen koneessa sekä ohjausjärjestelmää, että moottoria ruokkiva akku kytketään. Sitten kävellään koneen taakse ja varmistetaan kaikkien ohjainpintojen toimintojen tomivan lähettimellä -ja oikeinpäin. Jos kytkee piuhat vääärin voi saada mielenkintoisia aikaan, ja jos on tehnyt lähettimen ohjemoinnille kotona jotain, voi tosiaan jokin toiminto olla peilikuva. Sitten nostetaan kone käteen ja koitetaan vielä moottori. Tämän jälkeen moottoriin kierroksia ja vippaus ilmaan, vedetään korkeusperäsintikkua taksepäin ja kone nousee. Ehkä 15s. päästä kone on säällisellä korkeudella ja voidaan pysäyttää moottori ja alkaa liidellä. Liidokeissa tavataan (en myönnä) käyttää myös sivuperäsintä, mutta muuten ohjaus tapahtuu minulla niin että oikea tikku, jossa on sivusuunnassa siivekkeet ja eestaas korkeusperäsin, sitä kallistetaan vaikka oikealle, ja samalla vedetään vähän taakse. Tälläin kone ensin kallistuu oikealle ja alkaa sitten nousta, mutta koska hän on kyljellään, hän kääntyy maasta katsottuna oikealle. Kun kone kaartaa takaisin kohti lennättäjää, täytyy ohjata peilikuvana koska vasen on nyt oikea. Laskeutuminen haluttuun kohtaan: tuhlaamalla ensin korkeutta halutusti ja jarrulla vauhtia pois jolloin kone vajoaa tehokkaasti. Tai liitämällä matalalla kohti lennättäjää alatuulesta ja jarru päälle jolloin vauhti katoaa ja naps otetaan nokasta kiinni ;-) Tässä yksinkertaistettuna. Liidokilla etsitään yleensä nostoja, mutta voi liidarilla tehdä silmukoita ja selkälentoakin, vaikka eivät tämäntyyppiset koneet mielellään selällään ole. Tehokkaat laskuitu-kisakone-liidokit lentävät kyllä kuin raketit miljuunaa -tämä on niihin verrattuna himmeli. Harraste on kyllä hajaantunut todella moneen alalajiin, kuten harrasteille käy. Tuossa malliksi Pike lähtee vinssillä kuin...hauki.
Vs: Jotain aivan muuta Tyyni ilta oli mitä oivallisinta trimmailukeliä. Tosin hyvin huomaisi, että mies on yhden jutun elukka. Ei se lennätys ja kuvaaminen olekaan niin helppoa yhtä aikaa. Pitäisi varmaan testata oma kyky moniajoon purkansyönnin ja kävelyn kanssa ;-) Seuraavaksi kamera kyytiin...