Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Keskeytteeksi käy ihan kaupan etikka kunhan et ota sitä valkosipuliversiota. Tein pitkään noi pelkällä vesi-välihuuhtelulla mutta kun aloin käyttämään etikkaa keskeytteenä (tai nyt on joku kodak-merkkinen keskeyteliuos) niin kyllä lopputulos parani vähän, etenkin sen sävyalan haku kehitysajalla täsmeni. lisäksi kiinnite on pitkäikäisempää. Voi toki vaikka heittää suoraan kehitteestä kiinnitteeseen mutta kiinnite on sitten lähes kertakäyttöistä. Mä oon ostanut kemiat nyt Vataselta (MV Prolab) monasti sillä on jemmassa jotain peruskamoja pikkuvarastoa joista voi toimittaa nopeastikin mutta jos enemmän tai erikoisempaa niin kannattaa jättää ennakkotilaus ja tosiaan piakkoin on laittamassa tilausta macolle. Muistaakseni velottaa 10€ toimituskuluina/paketti. pistä vaikka yksärinä sähköposti niin laitan sulle sen hinnaston. Jukalta saa kehitettä nimellä D74. One shot kehite, mutta oon monasti kaksikin purkillista ajanut samalla liuoksella. Simppeli sekoittaa ja tekee kelpojälkeä. Rodinalin tapainen käyttää mutta paljon hienompirakeista jälkeä. Mulla menee tolla perusreseptinä 1+15 käyttölius, 100asa = 5:30 min. 400asa=8:30min.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Jos saan ehdottaa, niin minulta saat tarvittavat kemikaalit. Filmikehitteeksi Pyrocat-HD, joka on kahtena kantaliuoksena (250ml + 250ml), joista valmistetaan kertakäyttöinen käyttöliuos laimentamalla 1 + 1 + 100 vedellä. Kehite tuottaa hyvän terävyyden ja kohtalaisen hienon rakeen, joka lisäksi "peittyy" pyrokehitteen tuottaman värjäytymisen ansiosta. Kehite on lievästi tasaava eli huippuvalot eivät kovin helposti pala puhki. Lisäksi sitä voidan käyttää monella tavalla - vähäisellä liikuttelulla tai vaikka kaksikylpykehitteenä, jolloin terävyys ja kontrastia tasaava vaikutus entisestään korostuu. Kantaliuokset säilyvät käytännössä "ikuisesti". Paketin hinta on 27,50. Kiinnitteksi ehdotan kiinteänä pussissa tulevaa hajutonta kiinnitettä. Isommassa pakkauksessa on viisi annospussia, jokaisesta tulee liuotettuna 1-2 litraa käyttöliuosta. Paketin hinta on 20 euroa. Tarvittaessa saatavissa myös yksittäin. Keskeytteeksi ehdotan indikaattorillista, hajutonta Stopluxia. Tosin keskeyte ei ole filmille aivan välttämätön, riittävällä välihuuhtelullakin pärjää. Olli
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. No eikä ole. Tee vaikka kirkastumistestit. EDIT: jos haluaa itse "tehdä" keskeytteen niin näin(kin) se käy Keskeyte filmille (pH noin 4.9): [tt]Jääetikka 99 % 7 ml/l Etikkahappo 44 % 16 ml/l Etikkahappo 24 % 29 ml/l[/tt]
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Rajamäen väkiviinaetikka on ainakin kallista. Siinähän ei taida olla kuin kymmenisen prosenttia vahvuutta. (Keskeyttämisestä syntyy täällä aina helposti hirmuisesti juttua, mikä on väärin siihen nähden mikä merkitys sillä on. Suosittelen hakua kuitenkin Markulle ja muille aloittajille.) Kemiallisesti oleellista keskeytteessä on happo. Sitruunahappokin käy. 2% on hyvä, jotkut sanoo 1,5%. Se määrä kehitettä, mitä joutuu filmin mukana kiinnitteeseen kun ei edes vedellä välihuuhdella, ei tietääkseni pilaa radikaalisti kiinnitettä. Vertaa vaikka yhden litkun kehitys, jossa kehite on kiinnitteen seassa. Tai kun olin sanomalehdessä töissä, niin kaikki nostivat filmit kehitteestä suoraan kiinnitteeseen eikä silti kiinnitettä tarvinnut uusia kuin samoin aikavälein kuin D-76 kehite pystytankkeihin. (Noin viikossa alkoi olla kehitysajat pidentyneet niin että joku kuvaajista alkoi uusimishommiin.) Monet kehittävät filmit ilman keskeytettä pelkällä välihuuhtelulla. Toki emulsiossa on huokoisuutta ja siten kehityskään ei lakkaa välittömästi, mutta sitä aika paljon epäilen että keskeyte tai vesi olisi yksiselitteisesti parempi kuin toinen. Itse kyllä olen tottunut käyttämään keskeytettä, vieläpä indikaattorivärillä höystettyä.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Olen joskus täällä perustellut keskeytteen käyttöä sillä(kin), että se säästää kiinnitettä. Sillä säästöllä (tai säästäväisyydellä, sillä kysehän ei aina kaikessa ole vain hinnasta) ei ole kuitenkaan merkitystä, sillä kiinnite on syytä uusia hyvissä ajoin, ennenkuin kiinnitysaika tuoreeseen kiinnitteeseen verraten on tuplaantunut. Muuten kiinnitteessä voi olla jo liikaa hopeaa, eikä parhain tulos ole taattu huolimatta kirkastustestistä x2 aikoineen. (Samasta syystä kiinnitettä ei tuoresteta ja sillä lailla jatketa saman litkun ikää!) Kiinnityskin kannattaa katsoa haulla.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Ensin vesi, sitten happo. Muutoin räiskyy silmille tappo.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Muistakaa sitten olla varovaisia käsitellessänne väkevää etikkaa.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Onhan se digiRAW:n kehittäminen turvallisempaa, eikä tarvi kiinnittää ollenkaan, save riittää
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Ei se filmissä kiinnitteeseen joutuva kehite, sitä on todella vähän mutta spiraaleihin ja purkkiin yleensäkin jäävä kehitemäärä on jo toista, ainakaan toi mun jobo-purkki ei tyhjene ihan kunnolla muutakuin valokannen aukaisemalla. Paterson tyhjenee paljon paremmin. Enkä sanonut että se kiinnite olisi kertakäyttöistä vaan lähes kertakäyttöistä em seikasta johtuen. Joten vähintään pelkkä vesi välihuuhteluna. Happamalla keskeytteellä on vaan helpompi kontrolloida sitä kehitysaikaa tarkemmin. Toi ollin mainitsema pyrocat pitäis kyllä kokeilla joskus.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. kontrollia tulee kun tekee kaikki aina täysin samallalailla, eli prosessi on vakioitu.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Save as sanon minä! Sellaisen toiminnan suunnittelusta, missä ei istuta niin paljoa tietokoneen ääressä, tulee toki jotenkin raikkaampi olo. Ja tässä olen ihan tosissani, niin se on. Itse olen tässä pian kuukauden suunnitellut fillarin ottamista käyttöön kun tien kuntokin vain paranee. Broidi kävi kylässä uudenvuoden tienoilla ja noteerasi pyöräni eteisessä. Sanoin että olen suunnitellut nastarenkaiden hankkimista, mutta jatkoin heti perään että samahan se toisaalta on jättääkö ajamatta niillä vai kesärenkailla kuten kesällä kävi.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Melko vähäisistä kokemuksita huolimatta Pyrocattia uskaltaa varauksetta suositella ainakin jos kuvataan nominaalisellä herkkyydellä tai aukon yli. Xtolistahan sanovat, että on nykypäivän "D76/ID-11"
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Tehtaalla ovat sen laittaneet. Värin muutoksesta voi päätellä käyttöliuoksen olevan jo tehotonta. Ed. Ostaessa kannattanee kuitenkin kiinnittää valinnassa muihin seikkoihin huomiota kuin onko siinä indikaattori vai ei, sillä jos keskeytteen uusiin silloin kun kiinnitteenkin, homma pysynee hyvin hallinnassa. Muita juttuja ovat itse hapon tyyppi, joka vaikuttaa hajuun, sekä happopitoisuus, mikä vaikuttaa pullon riittoisuuteen. Noita on nykyään aika montaa merkkiä ja laatua, joitten käyttöhinnat vaihtelevat aika paljon. ed2. Mulla oli jotakin Tetenalin valmistetta viimeksi käytössä ja siinä indikaattori näytti toimivan hiukan eri lailla kuin vanhoissa Kodakeissa. Se melko vaalea värisävy enemmänkin lakkasi eli muuttui värittömäksi. Vieläpä melko pian. Voi olla että laitoin hiukan ohjeellista heikomman sekoituksen tai sitten ei. Tiedä sitten mihin valmisteeseen pohjautui se, että joku täällä kerran kertoi indikaattorin muuttaessa väriä keskeytteen olevan jo liian vanhaa.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Miten tätä voisi luonnehtia? Uudet kehitteet kiinnostaisivat kokeiluun. X-tol vaikutti kiinnostavalta. Mikä on Pyrocat-HD:ssa olennaista? Pyrocateista yleensä on joskus tarttunut silmiini juttua värittyneestä negasta, joka vaikuttaa jotenkin pimiössä. Onko se oleellinen asia siinä?
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Hups, kuinka oli jäänytkin välistä. Laskin että Ollin 250+250ml liuoksista tulisi 25,5 litraa käyttöliuosta. Noin 90 filmiä, jos yhteen kuluu 280ml. Ei paha.
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Pyrocat-HD:n sisältämä kehiteaine katekoli värjää filmin emulsiota muodostaessaan mustumaa kehityksen aikana. Pyrocatin aiheuttama tiheys on siis sekä hopeakuvan että tämän värjäytymän yhdistelmä. Negat saattavat jopa näyttää ohuemmilta kuin mitä vedostettaessa todellisuudessa ovatkaan. Pyrocatin aiheuttama värjäytymä on väriltään kohtalaisen neutraalin ruskehtava. Se vaikuttaa lievästi loivan suodattimen tavoin monijyrkkyyspaperille vedostettaessa. Tämä on yksi syy siihen, että negat eivät niin helposti pala puhki. Eräät muut pyrokehitteet aiheuttavat kellanvihertävän värjäytymisen, sillä on voimakkaampi vaikutus valojen kontrastiin. Perusteellisempaa selitystä pyrocat-HD:n ominaisuuksista löytyy Sandy Kingin artikkelista: Pyro Staining Developers kehitteen sivuilta Pyrocat HD
Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä. Skannailijoiden kannattaa huomata, että tuo Pyron värjääminen vaikuttaa jossain määrin myönteisesti filmin ominaisuuksiin skannerin kannalta - se hopearakeen härö ei ole niin paha. Sanoovatten. Edit: typoja.