Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana markku55, 20 Helmikuu 2014.

Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä.

Äläs nyt, olet sinäkin joskus ollut asiasta mitään tietämätön, halunnut vastaukset heti etkä tuolloin jaksanut etsiä saitilta tai mistään muualtakaan vastauksia, vaan halusit ihan omat vastaukset,  -kyllä ihmiset jaksavat kerrata, vaikkei itse kysyjä sydämellään olisikaan mukana ;-)

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei muuta kun testaamaan vaan. On paljon mukavempaa ite oppia mitkä sopii sinulle. Jos joku menee pieleen kysele sitten.

Kun ihminen valmistelee ja valmistelee ja valmistelee, puhuu ja puhuu on paljon suurempi pudotus sieltä alas kun se että tekee hiukan ja putoaa alas on oppinut jotakin ja lähtee taas seuraavaan koitokseen hiukan ylempää niin ei voi pudota alemmas kun viimeksi. Se on pahinta kun yrittää kerralla saavuttaa kaiken eikä siinä onnistu.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Vaihtelee kehitteestä riippuen. Esimerkiksi tuo nestemäinen TMax-kehite myydään litran purkeissa ja työliuos näköjään tehdään siitä 1+4. Patersonin purkissa yksi keskarifilmi vie 0,5 litraa kehitettä joten siitä voit laskea. Säilyvyys vaihtelee kovasti kehitteittäin ja riippuen siitä säilytetäänkö varastoliuosta vai työliuosta.
    Itse teen enimmäkseen ehdottamallasi tavalla, kerään jonkun pompsin filmejä ja sitten teen tuoreen kehitteen.
    Kuvattuja filmejä voit aivan hyvin säilyttää pari kuukautta jääkaapissa.

3. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Kyllä mulla on D-76 joskus Stock liuoksena ollut kaapissa usemman kuukauden ja toiminut senkin jälkeen oikein hyvin ja Rodinal on ikuista. Kaikki kehitteethän on tietty kertakäyttöisiä, mut Fix-Ag kiinnitettä oon uusiokäyttänyt tehden aina kirkastustestin ennen kiinnitystä, kun kirkastusaika on 2 minuuttia tai vähän yli, ni teen uuden kiinnitesatsin. Yhdellä 1+5 suhteella tehdyllä 1 litran kiinnitesatsilla kiinnittää sen 10-20 rullaa koosta riippuen.

4. markku55

markku55 Active Member

Moi Juke,
    Olet varmasti oikeassa noissa lopputulokseen pääsemisen odotuksissa, eli olen sellainen henkilö, joka hakee riittävästi tietoa päästäkseen sitten heti hyvään lopputulokseen. Jos epäilen pääsyä hyvään lopputulokseen, pitäisi minun mentaliteetilla ensin harjoitella räpsyillä, jotta ne "loistavat" otokset ei sitten menisi pieleen väärien käsittelytapojen takia.
    Tuo harjoittelu räpsyillä voisi olla se paras tie minun kannalta, pitääpä miettiä ;)

5. markku55

markku55 Active Member

Rodinalia olen käyttänyt aikoinaan, onko se relevantti kehite edelleen?
    Menetänkö jotain jos valitsen Rodinalin ainoaksi kehitteeksi jokaiselle filmityypille?
    Tuo kestoikä on minun kannalta aika oleellinen asia, sillä onhan filmikuvaus ainakin näillä näkymin se harrastukseni sivuraide mieluummin kuin pääasia.

6. Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä.

kliinisyyttä ja rakeettomuutta. sopii _minusta_ paremmin toisille vilkoille kuin noille uusirakeisille tmaxeille tai deltoille. keskarissa rae ei liene mikään ongelma. tuleehan siitä helvetin varmaa ja sävykästä jälkeä..

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

D-76 (ID-11) varastoliuos säilyy muutamista kuukausista vuoteen ja kenties kahteen riippuen mitä säilyvyydellä tarkoitetaan.  Se muuttuu hieman ominaisuuksiltaan jo kuukausissa ja puoli vuotta varastoitu on hieman erilaista kuin hiljattain jauheesta sekoitettu.  Ei sillä kannata päätänsä liikaa vaivata.  Kaikki muutkin vähän muuttuvat.

Valmistajien ohjeista voi sitten lukea viralliset tiedot. (Kodakin D-76 taisi olla täydessä pullossa 6kk. En vanno, tarkista.)

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mulla on D-76 jauheena ja imppaan vaan sen verran mitä tartten sitä. Se pysyy vuosia jauheena.

9. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Kaikki ne hapettuu varastoliuoksinakin ja käyttöliuoksina erityisesti. Kehite kannattaa valita sen mukaan millaista jälkeä haetaan ja mikä filmikoko on kyseessä.

10. masterakk

masterakk Member

208
    0
    16

Hmm, kuinka pidät huolen siitä, että kaikkia ainesosia tulee mukaan oikea määrä?

11. Mirrored

23 779
    749
    113

Minä olen jauhepaketteja joskus jakanut osiin. 

Kannattaa varmaan sekoitella jauhe minkä voi, ja sittenkin koittaa ottaa siitä sopivassa suhteessa erilaisia ainekiteitä, jotka kerrostuvat jauheessa vaikka sekoittaakin eivätkä välttämättä ole tehtaallakaan sekoitettu.  Ei ole siis virallinen eikä yleisesti suositeltava tapa olla sekoittamatta varastoliuokseksi koko pakkausta kerralla.

12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  13. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hmmm... ne ovat kyllä tarkoitettu sellainenaan sekoitettaviksi homogeenisen liuoksen tuottamiseksi. Saattavat olla ainemäärät vääriä satsista toiseen tuolla metodilla.

EDIT: Viittaan tuohon granulaattiannosten jakamiseen useampaan käyttöannokseen.

14. markku55

markku55 Active Member

No, kun nyt noin sanot, niin mv kuvista haen sitä samaa kuin aikoinaan Yashica Matilla tai Mamiyan C220:llä, eli laajaa sävyalaa ja hienorakeisuutta, en oikeastaan koskaan suurta herkkyyttä, koska nuo molemmat TLR kamerat olivat vain maisema kuvaukseen tarkoitettuja.
    No kerran kuvasin variksen poikasta dialle, jostain syystä täysin pelkäämätön poikanen, päästi niin lähelle kuin kameran säädöt vaan riitti ;)

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ihan turhaa pelkoa etteikö olis aineita riittävästi.

No kyllä ne on tehtaassa sekotettu kaikki jo valmiiksi. Ne sekottaa isomman satsin ja pusittaa eikä niin että pusiin laitetaan ainetta ja toista ja kolmatta. Mutta myös ennen ekaa imppaustani sekottelin pussia aika huolelisesti. Toimii.

16. Vs: Jos sittenkin kokeilisi itse MV-filmin kehittämistä.

Sitten pitää hakea filmiherkkyys ja kehiteaika kohdilleen. Ei 400sella eikä rodinalilla mutta siitä "alaspäin". D76/ID11 tai perseptol/ilfosol jne... 

17. masterakk

masterakk Member

208
    0
    16

Hyvä, että toimii. Itse en kyllä luottaisi siihen, että kiteet millään sekoitustavalla osaisivat ryhmittäytyä sellaiseen järjestykseen, että niiden sekoitussuhde on oikea, jos vain osa koko määrästä otetaan käyttöön.
    Kyllä ne muuten laittaa just noin ekaksi yhdet, sitten toiset, sitten kolmannet per pussi. Muuten tulisi ulos mitä sattuu.

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Sävyalaa säädetään valotuksen ja kehitysajan yhteispelillä. Edellyttäen toki että kehite sopii riittävästi valitulle filmille.  Että kyllä se pikkuteemun vastaus on nähdäkseni hyvä.

Useimmat kehitteet kuuluvat kategoriaan hienoraekehitteet. (Rodinal ei.) Jauhemaiset esimerkkinä Ilfordilla.  Perceptol "erikoishienorae" herkkyyttä laskeva, ID-11 hienoraekehite,  Microphen hienoraekehite herkkyyttä nostava. Näistä hienorakeisin tulos tulee Perceptolilla, mutta ns. sävykkyys on vaikeasti määriteltävä asia varsinkin monien muuttujien ja muitten siihen vaikuttavien asioiden takia.  Perinteisestikin usein (tai joskus) väitetään (väitettiin) että erikoishienoraekehitteellä ei tulisi niin upeita sävyjä ja ikäänkuin siinä olisi jo siinä mielessä liikaa painotettu hienorakeisuutta. Mutta nämä on juttuja vaan, koska sävyt määräytyvät primaarimmin kuin valitulla kehitteellä eli valotus/kehitysaika yhdistelmällä ja tietenkään unohtamatta kuva-alan sävyjä luonnossa!

Keskitie kehitteissä on varmasti hyvä valinta.  Yleiskehite. Herkkyyteen ja hienorakeisuuteen vaikutat muutenkin monilla valinnoilla ja varmasti myös suuremmin. 

19. Mirrored

23 779
    749
    113

Lisään vielä erikseen että on erikoishienoraekehitekin varmasti hyvä valinta.  Luultavasti vain (nykyään) kalliimpi etkä tule huomaamaan merkittävää eroa kovin äkkiä.  Paitsi tietysti että herkkyys on filmillä alempi.

ed.  Sitä en tiedä onko myöhemmin yleistyneet kehitteet mitenkään laitettavissa näihin "jauhekategorioihin". Pyrocat?  X-tol?    Luulisin yleiskehitteitä.