Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jos jotakin

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana paraneva, 22 Kesäkuu 2025.

1. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 753
    6 971
    113
    Yksi hyllyllinen kammiossani :)

IMG_6640.jpg

Kona tykkää tästä.
  2. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 963
    817
    113
    ^ Siinäpä on paljon saman aiheista luettavaa. :)

3. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 753
    6 971
    113
    Jostain syystä aihe jonkin verran kiinnostaa :)

Jari_S tykkää tästä.
  4. Kona

Kona Well-Known Member

1 889
    2 077
    113
    Sama tilanne. Aika runsaasti on noita kertynyt vuosikymmenten kuluessa. Ei niistä raaski luopuakaan, kun jalkakin vielä nousee ja sulkimenkin saa laukeamaan.

5. Seppo R

Seppo R Well-Known Member

3 384
    2 260
    113
    Minä nyt taas erotun joukosta. Minulla ei ole ensimmäistäkään valokuvaukseen liittyvää kirjaa. No, joku sanoo tietysti, että se näkyy kyllä. Hyväksyn sen .
    Kuvataiteeseen ja kuvataiteen historiaan liittyviä kirjoja on useita. Ohessa kirja jota parhaillaan selailen. Kirjassa olevat valokuvat ovat valtavan hienoja, mutta käsittämättömiä ovat menneiden aikojen taiteillijoiden työt. Asiasta voisi tietysti kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta lyhyesti sanottuna tämäkin kirja kertoo lukijalle, ainakin minulle, taiteen luomisen palosta ihmisessä.

20250623_084743.jpg-1.jpg

jaska26 ja Kona tykkäävät tästä.
  6. jaska26

jaska26 Active Member

448
    154
    43
    Omasta hyllystäni löytyy tasan yksi varsinainen valokuvauskirja: E. Piirinen - Valokuvausopas - Ohjeita aloittelijoille. Toinen lisätty painos 1924. (Ensimmäinen painos siitä lienee ilmestynyt v. 1920). Kun kirja kirpputorilta minulle siirtyi 2000-luvun alussa, elettiin tietyllä tavalla samanlaista valokuvaustekniikan murrosaikaa kuin kirjan ilmestyessä. Kirjassa esitetty pohdinta valinnasta lasilevyn ja filmin välillä nimittäin muistuttaa hämmästyttävän paljon sitä miten 2000-luvun alussa keskuteltiin filmistä ja digistä!
    Toisena valokuvaukseen liittyvänä teoksena voidaan pitää vähän uudenpaa kirjaa. Fraser, Murphy, Bunting - Värin hallinta - 2004. Se on yli 500-sivuinen järkäle, joka käsittelee värioppia enimmäkseen digitaalisen kuvan ja sen tulostamisen näkökulmasta, ja se menee minulta monelta osin ns. "yli hilseen", mutta väriopin perusteet siitä alusta tuli kyllä luettua. Kirja tarttui pari vuotta sitten mukaani 1 euron hintaan kaupunginkirjaston poistolaarista.

Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu 2025
    niffe tykkää tästä.