Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jos aloittaisin

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RB, 13 Lokakuu 2013.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Jos aloittaisin

Hasselblad 500 C/M ja C-sarjan opiskat 50mm Distagon ja 150mm Sonnar. Muita et tarvitse.

2. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Kyllähän Leicojen hintaan vaikuttaa tietysti, minkä kuntoinen kamera on kyseessä. Hinta voi toki olla toisella tonnillakin pitkälti, jos on mintti. Itse maksan mieluummin vähän korkeamman hinnan, jos kamera on hienokuntoinen. Kun ostin M3:sen, maksoin siitä reilusti, mutta sainkin huippuyksilön, jolla kuvaa loppuelämän.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Noin ei voi toiselle sanoa, riippuu täysin mitä ja missä kuvaa.

Itse ostin aikoinaan Hasselin ja 60 & 150-milliset optiikat. Oli pakko ostaa myös 80-millinen ennenkö homma lähti pelittämään. 60-millinen siistin näköinen Distacon oli pääasiassa laukussa ja huollossa en sitä oikeastaan tarvinnutkaan.

4. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Voihan ja juuri sanoin. :)

Noh, ehdotettiin tuolla aiemmin Rollikkaa ja Mamiya 6:stakin. Kumpikin kaiketi kiinteällä normaaliopiskalla. Sehän on huono sekä laajakulmana että telenä. 50mm Distagon sen sijaan toimii mukavasti sekä laajiksena että valtaosassa normaalin tyypillisiä kuvausaiheita. Ja tarkentuu lähelle. Laatuopiskana ei kärsi vääristymistä. 150mm antaa selkeän televaikutelman tuolla formaatilla ja hoitaa ne normaalin kuvausaiheet, joita ei Distagonilla saa hoidettua- jos sellaisia on. Lisäksi sillä saa taustan pehmeäksi hieman kauempaakin ja sellaisenaan tai lyhyen loiton kanssa oiva peli lähikuviin. Itse olen tykännyt tuosta parista ja 80mm Planari on jäänyt hyllyyn.

Rollikka Tele ja Wide on tietysti vastaava. Ei hassumpia olisi nekään.

5. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mamiya 6:ssa on vaihdettavat objektiivit.
    Itse en tarvinnut keskarissa kuin todella harvoin laajakanttia, kun koulukuvauksessa tai vastaavassa otettiin ryhmäkuvia. Mihinkään muuhun en normaalia laajempaa tarvinnut, mutta mun lyhyehkössä studiossa normaalioptiikka (tai vähän pidempi) oli oltava.
    Eli kukin tarpeensa mukaan.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

ai siitä Mamiyan mallista oli puhe. Joku oli linkannut vanhan super-ikontan näköisen kameran siihen yhteyteen. Luulin, että sellaisesta on kysymys. Olet oikeassa, 6:ssa on vaihdettavat opiskat.

Joo, kukin suosittelee omista lähtökohdistaan tietysti. Mulla tuo pari on ollut sopiva maisemiin, lähikuviin, asetelmiin, koko- puolivartalo- ja kasvokuviin miljöössä, streettiin ja arkkitehtuuriaiheisiin. Käytännössä kaikkeen, mitä olen keksinyt kuvata. Koulukuvia en ole koskaan kuvannut, joten en osaa sanoa juuta en jaata noiden suosittelemieni polttovälien sopivuudesta siihen.

7. markku55

markku55 Active Member

Minä en ilman laajista edes kuvittele pärjääväni, siksi sain tänään postissa peräti Kroatiasta asti CZJ MC Flektogon 4/50mm Kiev 60:een.

8. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse en oikeastansa ole koskaan harrastanut kuvaamista keskarilla, se on ollut pelkkä työkalu. Muotokuvia studiossa ja miljöössä.
    1 harrastekeskari mulla on ollut, TLR Seagul jolla kuvasin yhden rullan, seuraava omistaja kuvasi 1,5 rullaa ja siinä olikin sen uuden kameran elinkaari. Olisin tosin voinut kuvata sillä toisenkin rullallisen, mutta kun sen sain, olin jo silloin Hasselisti enkä pönttöä tarvinnut.

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mulla taitaa budjetti olla liian pieni kaikkeen sellaiseen mitä voisi haluta. Pitänee laittaa osto ilmoitus niin katotaan mitä tarjotaan.

10. markku55

markku55 Active Member

Älä hukkaa tyyliä, käytä vain parhaita ;)

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Hetken oli jo mielessä Nikon FM2:n hankinta.....mutta eeiiiiii.....kun ajattelee mitä kaikkea se merkitsisi....
    Sitten muistuu mieleen vanha kunnon 20D, ja on niin helppo unohtaa kaikki tylsät filimikamerat ;D
    Digillä kun kuvaa, niin ei tarvi jatkuvasti olla vaihtamassa kameroita ja muita jonnenjoutavia tavaroita parempiin.

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Hetkellinen mielenhäiriö selvästi.  Tervetuloa takaisin.  :)

13. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Kiitoksia!
    Kyllä taas tuntuu hyvältä.

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Uudestaan filkalle...Mamiyan C220 tms.

15. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Nyt kun tämä asia tuli (jälleen kerran) selväksi, pysyttelet toivottavasti jatkossa digikuvaus-ketjuissa. 
    Tervemenoa sinne!

16. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Oonkos jotakin sanonut pahasti?

17. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Olethan kai lopettanut sentään Hasselbladin haukkumisen.

18. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Et toki. Mutta ei jaksaisi jatkuvasti lukea digi-ylistyksiäsi lähes jokaisessa filmiketjussa. Sen takia näitä alueita on eroteltu kahteen, digiin ja filmiin. Vastauksen tämänkin ketjun pohdintaan taisit tietää koko ajan...?

19. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Jos totta puhutaan, mielessä oli hetken aikaa filmikuvauksen harrastuksen jatkaminen. JOS  F90X toimisi, niin varmaan olisinkin kokeillut.

Ihan uudelleen ei viittisi aloittaa, kun on vain tuo zoomi jäljellä. Canoniin olis optiikkaa, mutta filkkaCanoniinhan en koske.

Ja kuvauksen tyyli olis (ainakin aluksi) kernaasti rosoinen MV-kuva, se kun on jäänyt aikoinaan kokematta.

20. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Varmaan joskus vähän liikaa oon mollannut, omat Hasselin rungot olivat vähän louskuja (vanhoja) optiikat taas pääsääntöisesti priimaa.